Hoofdmenu

Vogelen...

Gestart door Norman, september 18, 2008, 09:29:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Naar aanleiding van onderstaande quote van Peter van Wetter:

Citeer
Je was in die tijd een hele vent als je een lifelist van 300 soorten had, maar we hadden een gedegen kennis van alle gewone soorten. Nu kom ik regelmatig vogelaars tegen die (ik noem maar wat) enigzins blasé naar hun tweede Kleine Geelpootruiter staan te kijken, maar het geluid van een Kleine Karekiet en dat van een Rietzanger niet van elkaar kunnen onderscheiden.

Ik heb na 1985 niets meer aan vogels gedaan, tot 2000, en toen ben ik weer begonnen - als twitcher, ik geef het onmiddellijk toe-, maar ik probeer mijn nu 8 jarige zoontje bij te brengen dat alles begint met het onderscheiden van Koolmezen en Pimpelmezen. En dat een Zeearend en een Visarend topvogels blijven. En ik geef onmiddellijk toe dat ik er niet zo goed in slaag, want bij elke vogel die we samen zien is zijn eerste vraag of hij zeldzaam is :lol:  ;) . Het pad van een vader gaat niet over rozen.....

Verandert de hedendaagse (nieuwe genratie) vogelaar in een soort "postzegelverzamelaar" of is deze nog steeds geintresseert in hetgeen ze horen en zien.

Het valt mij op dat steeds meer "vogelaars" door een gebied heen banjeren om zoveel mogelijk soorten te "scoren" in plaats van rustig te observeren en inderdaad niet de geluiden herkennen, moelijk soorten kunnen determineren en weinig tot geen biotoopkennis hebben.

Met als resultaat dat ze heel veel soorten missen in plaats van deze rustig vanaf een krukje oid. te observeren en te genieten van het gedrag.

Overigens als iemand het "postzegels" verzamelen leuk vindt ben ik de laatste die hier wat van zegt. Echter met vogelen vind ik het niks te maken hebben.

Als ik 's ochtend met mijn collega naar mijn werk fiets en mijn collega wijs op een ijsvogel, maakt dat haar dan een vogelaar?

martinharskamp

CiteerAls ik 's ochtend met mijn collega naar mijn werk fiets en mijn collega wijs op een ijsvogel, maakt dat haar dan een vogelaar?
Nee, een fietser. Maar leuk topic, kan een aardige discussie worden. Ik denk dat een beginnende postzegelverzamelaar ook de kans niet voorbij laat gaan als die een zeldzame postzegel te pakken kan krijgen. Je weet nooit wanneer je een nieuwe kans krijgt. Zo probeer ik de zeldzaamheden in "de buurt" mee te pakken en in die buurt meteen te genieten van de algemenere soorten. De Kleine Spotvogel zaterdag was leuk maar ik heb ook een Tuinfluiter leuk kunnen bekijken en veel andere leuke zangertjes. (Overigens respect voor de mensen die die Kleine Spotvogel ertussenuit vissen, zover ben ik nog niet!)

P1234

Hoi Norman,

Leuk dat je met mijn quote deze discussie hebt opgestart. ik ben erg benieuwd naar de reacties.

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Gert Veurink

ik geniet zelf meer van pestvogels of puttertjes in m'n tuin, een overvliegende slechtvalk op weg naar m'n werk, dan van de bruine boszanger in Electra, om maar te zwijgen van de Grote Tafeleend.
Ik heb steeds minder vaak zin om uren in de auto te zitten voor een tic. Ik ga wel uren inde auto zitten voor een mooi gebied om te sjouwen en kijk wel of er zeldzaamheden in de buurt zitten die ik dan meepik. Mooie soorten maak ik een uitzondering voor. Blauwstaart, grote kruisbek, maar het blijft me toch een beetje tegenstaan. Honderd mensen in een kring en ja, gezien! Weinig uitdagend ook, alleen respect voor degene die m vindt.
Maar toch, ook ik maak uitzonderingen, heeft ook gewoon met agenda te maken, ik zeg niet alles af of zo, maar als ik toevallig een gaatje heb kan ik ook overal opduiken.
groet!
Gert Veurink



steenl

Ik geniet van beide.
Zelf een bijzondere vogelsoort ontdekken is het aller mooiste wat er is.
En dat kan best een Paapje op een industrieterrein of een Grauwe Vliegenvanger in de tuin zijn. Grote Trap in het buitengebied ontdekken maakt het alleen wat spectaculairder.

Vergeet ook niet alle inventariseerders. Ook échte vogelaars.
Kortom een vogelaar is iemand die van vogels geniet.

Guus Peterse

#5
CiteerIk heb steeds minder vaak zin om uren in de auto te zitten voor een tic.
Moet je het eens met de trein proberen. Uren in de trein: heerlijk. Krantje lezen, boekje lezen, of dromerig naar buiten kijken, dan kost het ineens niks meer, nou ja, geld, maar alles kost geld.
Je komt aan, je gaat op zoek naar het beestje, en daarna ga je nog eens lekker rondkijken wat er daar nog meer te zien is. Zo ontdek je soms ook nieuwe plekken, en ondertussen vogel je gewoon net als in je eigen buurtje maar pikt intussen wel een soort mee die nieuw is, of bijna nieuw, in elk geval zeldzaam, die je thuis nooit tegenkomt en die alleen daarom al interessant en leerzaam is. Maar wel altijd oog houden voor het minder zeldzame natuurlijk, voor van alles dat niet op het programma stond. Dan heb je nooit het probleem dat je alleen nog maar zeldzaamheden aanstreept.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

#6
Bij mij gaat het 2 kanten op. Ik vind het leuk om tellingen te verrichten, kleine inventarisaties te doen. Ontwikkelingen/veranderingen te zien in een, mij bekend, gebied. Ook kan ik uren op een wad-dijk zitten en naar 1000-en steltjes kijken.
En vooral de laatste tijd vind ik het weer heerlijk om uren lang op de telpost te zitten en roofvogels te tellen.

Nu ik na 3 jaar mn kennis (en "bibliotheek") een beetje op orde begin te krijgen weet ik ook beter waar en wanneer ergens te gaan kijken voor bepaalde soorten. En deze vind ik dan ook makkelijker (of überhaupt :unsure: ). Vaak ook in gebieden waar ik 'vroeger' ook al kwam en waar ik toen, bij wijze van, 3 soorten zag daar zie ik er nu 10.. Ook de determinatie gaat me aardig goed af tegenwoordig, in tegenstelling tot 1,5 jaar terug toen ik, bij wijze van, de helft ongedetermineerd moest laten. (sinds ik de anwb-gids heb is er echt een wereld voor me open gegaan :duim: goede literatuur is onmisbaar!)

De andere kant is dat ik het ook heel gaaf vind om nieuwe/zeldzame soorten te zien. En dat dat vaak alleen (nog) kan door te twitchen. Als ik dat doe dan plak ik er meestal wel een dagtripje aan vast. Ik kan het bijna niet over mn hart verkrijgen om in mn eentje 2 uur heen en 2uur terug te rijden voor 1 vogel.. Al heb ik dat bij sommige soorten wel gedaan, maar dit heeft ook weer te maken met het gevoel wat ik bij een bepaalde soort krijg.

Voor een Kortteenleeuwerik bijv. ga ik niet 1,5 uur rijden die heeft voor mij geen grote gevoelswaarde, maar vorig jaar met de Vale Gieren influx wist ik niet hoe snel ik erheen moest.. Dat kan ik overigens dan ook nog een beetje verklaren aan mn baas. Als ik aan kom met een Arend of Gier oid dan snapt íe 't wel, maar als ik aan kom met een of andere vage phylloscoop, dan 'voelt' ie m echt niet en kan ik minder snel of niet weg :( .
Maar anderzijds is er ook weer het gevoel bij sommige soorten van: dit kan wel eens heel lang gaan duren voordat er weer zo eentje voorbij komt, of deze is al heel lang niet geizen (inhalertje), of ze zijn er bijna niet meer dat ik dan toch maar ga.. Neem de Kuifleeuweriken, die heb ik nog nooit gezien. Heb er ook niet echt een feeling bij, behalve een slechte, omdat ze er bijna niet meer zijn. Maar ik ga er toch maar eens kijken binnen kort/volgend jaar, voordat ze er helemaal niet meer zijn. Dan heb ik m maar vast zullen we maar zeggen.. Dan heb ik die postzegel maar vast zeg maar...

Zowieso vind ik het leerzaam om zeldzaamheden te zien. Hierdoor kan je weer kenmerken (jizz?) ed. zien die je vanaf een plaatje nooit kunt zien, dit helpt weer om in de toekomst zelf iets te ontdekken en/of met determinatie van 'gewonere' soorten..

Dus met mij kan je alle kanten op :angel:  :duim:

edit: best lang verhaal geworden...

Guus Peterse

CiteerDe andere kant is dat ik het ook heel gaaf vind om nieuwe soorten te zien. En dat dat vaak alleen (nog) kan door te twitchen.
Al na 3 jaar? Da's knap!
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wimtegels

Ik ben zelf geen postzegelverzamelaar. En ook geen verzamelaar van waarnemingen. Ik heb echter helemaal niets tegen het scoren van zeldzame waarnemingen als dit met respect voor de natuur gebeurd.

We moeten er, daar waar het over natuurbeheer gaat, voor oppassen dat we de aandacht voor het zeldzame net de aandacht voor het gewone verliezen.

Zeldzame soorten kunnen vaak een belangrijke indicator vormen. Zeker als ze zich echt n een gebied vestigen. Daarmee kunnen ze een ecologische relevantie hebben.

De eologische relevantie van dwaalgasten is vaak relatief laag. Terwijl ze juist hoog scoren op de verzamellijst.

Een en ander kan geen kwaad zolang de ecologische relevantie van gewone soorten nt op de achtergrond raakt.

Vergeet hierbij niet dat het fndament van een voedselweb meestal grotendeels bestaat uit gewone soorten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankw

Citeer
CiteerDe andere kant is dat ik het ook heel gaaf vind om nieuwe soorten te zien. En dat dat vaak alleen (nog) kan door te twitchen.
Al na 3 jaar? Da's knap!
daarom zeg ik ook vaak..

Er zijn nog wel wat soorten die ik nog niet heb gezien en die nog 'wel te doen zijn' maar als ik op twitcher kijk dan zijn het toch vooral de zeldzaam/zeer zeldzame soorten, vooral in kustgebieden en Limburg, die ik nog nooit heb gezien.
En dan zijn er nog een aantal doortrekkers en wintergasten die ik nog nooit heb gezien, maar waarvan ik verwacht dat ik er vanzelf eens tegen aanloop. Draaihals oa.

TjeerdBurger

#10
Ik denk dat je wel kan stellen dat een groot deel van de hedendaagse vogelaars nog wel 'gewoon' vogelt, in z'n eigen regio en af en toe op een leuke plek elders, en af en toe een keer twitcht. Als het mogelijk is, is die twitch in combinatie met een leuk dagje vogelen. Ik spreek hierbij voor mezelf, maar uit de vorige reacties blijkt dat een heleboel anderen er ook zo over denken.

Twitchen wordt populairder, stond je vroeger (toen ik nog gemaakt moest worden) met een kleine groep bij een Mega, sta je er nu al gauw met een groep van 100+. Niks mis mee, gezellig zelfs, maar er zijn inderdaad twitchers met weinig algemene kennis. Jammer, maar dat moeten ze dan zelf weten. Er zijn overigens ook genoeg vogelaars die met twitchen zijn begonnen maar nu erg goeie vogelaars zijn geworden met veel kennis.

Het belangrijkste blijft denk ik dat je gewoon van de vogels geniet. Dat kan van een mega zeldzaamheid zijn waar net met een spannende rit bent aangekomen maar ook van bijvoorbeeld een roodborstje dat uit volle borst zingt.


wimtegels

CiteerTwitchen wordt populairder, stond je vroeger (toen ik nog gemaakt moest worden) met een kleine groep bij een Mega, sta je er nu al gauw met een groep van 100+. Niks mis mee, gezellig zelfs, maar er zijn inderdaad twitchers met weinig algemene kennis. Jammer, maar dat moeten ze dan zelf weten. Er zijn overigens ook genoeg vogelaars die met twitchen zijn begonnen maar nu erg goeie vogelaars zijn geworden met veel kennis.
Met die 100+ is niet per definitie iets mis. Het is verder een realtitiet die met de moderne communicatie en de hoge mobilitiet van de vogelaar niet te voorkomen.

Wel moeten we gepast omgan met de verantwoordelijkheid van een plotselinge aanwezigheid van 100+ extra exemplaren van Homo sapiens in een gebied.
Daarbij moeten we niet alleen aan et belang van de zeldzaamheid denken, maar ook aan het belang van de gewone soorten in het betreffende gebied.

Het gebrek aan algemene ecologische kennis van sommige twitchers komt hier naar voren. Zonder et e weten kan schade toegebracht worden aan het ecosysteem in de buurt van de zeldzaamheid.

Geen reden om twitchen af te keuren of te verbieden. Wel een reden om de gezamelijke kennis van de 100+ te gebruiken om incidenten zoveel mogelijk te voorkomen.

Elkaar een beetje opvoeden, stukje sociale controle, van elkaar leren, en last but not least: Samen genieten :duim:

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

Ik heb het idee dat één onderdeel van de quote van Peter (waarmee dit topic begon) in de reacties een beetje onderbelicht blijft. Veel beginnende of zelfs wat gevorderde twitchers mankeert het aan basiskennis: "..... ze staan wat blasé bij hun 2e Kleine Geelpootruiter maar kunnen, op geluid, geen Kleine Kar van een Rietzanger onderscheiden.."
Mijn ervaringen op dit forum (maar ook in 't veld) geven hem helaas gelijk: soms ben ik oprecht verbaasd over de reacties van een aantal mensen op soms hele gewone vogels. Daaruit blijkt zonneklaar dat zij inderdaad vaak die basiskennis missen.
Vergeleken met o.a. Peter (en ikzelf) zijn zij dus a.h.w. 'omgekeerd' begonnen. Dat hoeft niet per se de verkeerde volgorde te zijn maar je kunt je afvragen of 'ze' nog ooit allemaal de moeite zullen/willen gaan doen om ook die gewone soorten eens wat beter te bekijken. Het gaat me dan niet zozeer om gedrag of broedbiologie o.i.d.: tenslotte kun je je ook helemaal verliezen in het uiterlijk van (gewone) soorten zònder ook hun innerlijk te (willen) leren kennen...  
Eigenlijk is dat wat vreemd omdat immers de grote wens van èlke twitcher is om zèlf die mega te ontdekken, liefst een cosmic mindf*cker. En om dan bij Bill Oddie te blijven: zijn mega was een Pallas' Rietgors (by the way: géén cmf vond-ie zelf want 't was maar een saai beestje...) en die had-ie noooooit ontdekt als-ie niet tot vervelens toe naar Rietgorzen had gekeken.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Papavertje

Ik "vogel" nog niet zo lang (alhoewel ik vroeger toen ik klein was al wel eens opzocht welke vlinder er naar binnen was gevlogen in het vlinderboekje van mijn vader. Dus de interesse voor de natuur was er wel ^_^ )

Ben ook nog niet zo goed in al die kleine piepertjes, meeuwen etc. uit elkaar te houden..
Dus ik geniet gewoon lekker van de staartmeesjes die elke dag komen lunchen in de tuin, en zelfs van de ekster die me elke morgen wakker maakt met z'n "plastick-kinder-speelgoed-geweer-geratel" :duim:  
Groetjes,

Nan

Thijs Fijen

CiteerIk heb letterlijk zeker een tiental individuen horen zeggen, nadat ze de korhoen in beeld hadden, zo die hebben we, nu gaan we naar de bladiebladiebla en dan naar de bladiebladieba (100 km verderop) en ook nog naar de bladiebladiebla (weer tig km verder). Ik heb nog genoten van diverse andere soorten.
Maar hoe weet jij dan of zij niet 'normaal' in hun eigen regio vogelen? Klinkt misschien stom, maar als ik naar de sallandse heuvelrug ga voor de Korhoenders, dan hoef ik daar niet zo lang te blijven omdat ik thuis in mijn eigen regio al die soorten die daar ook nog zitten ook dagelijks (kan) zie(n). (muv Glanskop waarvan ik dan op de parkeerplaats kan genieten) + dat Korhoentijd in april is en dan is het uiterst leuk op de Kamperhoek waar we dan vaak naartoe gaan.
Op Kamperhoek is het trouwens in februari al erg tof met de Rietgorsjes die terug beginnen te komen :)
Thijs Fijen

Sjoerd Radstaak

#15
CiteerDeze ervaring heb ik helaas niet. Ik merk dat er te weinig naar reguliere vogels word gekeken.

Erg tekenend hiervoor was mijn ervaring op de Sallandse heuvelrug tijdens de bolderperiode van de Korhanen.

Ik heb letterlijk zeker een tiental individuen horen zeggen, nadat ze de korhoen in beeld hadden, zo die hebben we, nu gaan we naar de bladiebladiebla en dan naar de bladiebladieba (100 km verderop) en ook nog naar de bladiebladiebla (weer tig km verder). Ik heb nog genoten van diverse andere soorten.
Laten we nu alsjeblieft waken voor het zoveelste 'anti-twitch topic', hopelijk was dat niet de insteek van dit topic....daar zijn de meesten inmiddels wel klaar mee. Zal je zeggen 'doe je toch lekker niet mee', maar ik vind het gewoon jammer van het topic als het het zoveelste 'afezeiktopic' wordt. Er is geen juiste manier van vogels kijken: iedereen vogels op zijn/haar manier en laten we dat respecteren  - en dat uit mijn mond...
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak


P1234

Frank en Norman slaan wat mij betreft de spijker op zijn kop. Soms krijg ik het gevoel dat de aandacht voor "gewone" soorten wel eens wat ondersneeuwt bij Dwerguilen, Kroonboszangers en die tweede Kleine Geelpootruiter. Wat ik wel tekenend vond was iemand die bij de Kroonboszanger vroeg hoe je precies een Goudhaan en een Vuurgoudhaan uit elkaar houdt. Op zich natuurlijk goed dat hij het vraagt, laat ik daarmee beginnen, maar ik vind het wel illustratief voor het punt dat ik probeer te maken. Of (ander voorbeeld) iemand die verbaasd is om te horen dat een Zwarte Mees ongeveer net zo'n geluid maakt als een Bladkoning, in plaats van andersom.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

wimtegels

Citeer
Laten we nu alsjeblieft waken voor het zoveelste 'anti-twitch topic', hopelijk was dat niet de insteek van dit topic....daar zijn de meesten inmiddels wel klaar mee. Zal je zeggen 'doe je toch lekker niet mee', maar ik vind het gewoon jammer van het topic als het het zoveelste 'afezeiktopic' wordt. Er is geen juiste manier van vogels kijken: iedereen vogels op zijn/haar manier en laten we dat respecteren  - en dat uit mijn mond...
Helemaal mee eens!

Laten we het eens proberen van een positieve insteek. Hoe gaan we nu met elkaars interresse voor de natuur om op een manier dat we van elkaar kunnen leren.

Dat eenieder vervolgens op zijn of haar eigen manier de natuurbeleving invult is toch prima. De mens is nu eenmaal net zo divers als de rest van de natuur.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

martinharskamp

Citeer
CiteerIk denk dat je wel kan stellen dat een groot deel van de hedendaagse vogelaars nog wel 'gewoon' vogelt, in z'n eigen regio en af en toe op een leuke plek elders, en af en toe een keer twitcht.....
Deze ervaring heb ik helaas niet. Ik merk dat er te weinig naar reguliere vogels word gekeken.

Erg tekenend hiervoor was mijn ervaring op de Sallandse heuvelrug tijdens de bolderperiode van de Korhanen.

Ik heb letterlijk zeker een tiental individuen horen zeggen, nadat ze de korhoen in beeld hadden, zo die hebben we, nu gaan we naar de bladiebladiebla en dan naar de bladiebladieba (100 km verderop) en ook nog naar de bladiebladiebla (weer tig km verder). Ik heb nog genoten van diverse andere soorten.
Je ziet denk ik wel meestal een vertekend beeld, je komt die 100 twitchers wel tegen bij een twitch maar gewoon niet als je in je eigen omgeving aan het vogelen bent (gelukkig maar!).

Dat verhaal over de mensen die je bij de Korhoenders ontmoete, lijkt mij niet normaal. Het klinkt wat overdreven. Ik denk niet dat er veel mensen zó bezig zijn, zeker niet in Overijssel. Als het nou Limburg was, waar fanatieke jaarlijsters een dagje rondrijden in het voorjaar om de regionale zeldzaamheden te scoren. Vergelijkbare acties in andere regio's in Nederland lees je niet zo vaak op de weblogs van fanatieke twitchers.

Antal

#20
Als ik deze discussie goed lees, vinden sommige mensen dat er een standaard zou moeten zijn voor `De Vogelaar´. Daar moet ik een beetje om lachen. Eerlijk gezegd vind ik dit een kultopic eerste klas. Echt. Iemand die het leuk vindt om naar een geelpootruiter te gaan kijken, moet dat vooral doen. Ook als hij moeite heeft andere soorten uit elkaar te houden. Het kan toch niet zo zijn dat je bij de poort van een twitch eerst een examen algemene vogelkennis moet afleggen?

Het is allemaal zo vooringenomen, daar heb ik grote moeite mee. Door de huidige tijd (dit soort sites bijvoorbeeld) is het makkelijker om 'postzegels' te verzamelen. Je bent sneller op de hoogte van een bijzondere ontdekking en dat maakt het makkelijker om te gaan. Als mensen dat leuk vinden: ga je gang. Mij zal het het een zorg zijn; ik noem mezelf ook vogelaar omdat ik geniet van een groenling in mijn tuin en een ooievaar langs de kant van de weg. Daarvoor hoef ik niets te weten van de handpenprojectie van een groenvleugelige siberische monnikssijs. (Al heb ik grote bewondering voor de mensen die dat wel weten, maar het zou geen voorwaarde moeten zijn).

(En verder ben ik het Wim Tegels eens. Respect voor natuur moet voorop staan).

groet, Antal

P1234

#21
CiteerEerlijk gezegd is dit een kultopic eerste klas. Echt.
Volgens mij zou je dan moeten zeggen"eerlijk gezegd VIND IK dit een kultopic." Ik vind van niet. Zullen we een beetje respectvol met elkaar omgaan?

En ik pleit niet voor een twitchexamen of een twitchbrevet B)
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Justin Jansen

Citeergroenvleugelige siberische monnikssijs.
Nooit van gehoord....
M.v.g., Justin Jansen


Antal

CiteerVolgens mij zou je dan moeten zeggen"eerlijk gezegd VIND IK dit een kultopic." Ik vind van niet. Zullen we een beetje respectvol met elkaar omgaan?

Je hebt helemaal gelijk, is aangepast  :whistle:  

Breedbek

uit respect voor de ervaren of beginnende vogelaar, twitcher, natuurvorser, verzamelaar pleit ik ervoor om dit topic net als alle voorgaande over dit onderwerp of hieraan gerelateerde onderwerpen maar op slot te zetten of te verplaatsen naar praat maar raak......het gaat namelijk nergens over

groet Bart-Jan  
vriendelijke groet,

Bart-Jan

P1234

Citeerpleit ik ervoor
Ik pleit tegen. Zou ik jammer vinden. Volgens mij gaat het wel ergens over. Begin even bovenaan met lezen....
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ben Wielstra

Grappig hoe mensen een onderwerp dat blijkbaar erg leeft telkens weer de kop in willen drukken. :censored:

Tinok

Iedereen beleeft plezier aan andere dingen dus ik kan alleen maar vertellen wat wij leuk vinden aan vogelen.
Wij vogelen nu ruim een jaar wat fanatieker en waren in het begin zo blij als we zelfstandig een huismus van een ringmus konden onderscheiden. Nadat we de 100 gepasseerd waren werd het moeilijker om vaak die kick te beleven ondanks dat je dan nog heel veel soorten 'moet'. Dan gaat het genieten wat mij betreft meer zitten in het kunnen bekijken van de dieren en lekker buiten zijn.

Afgelopen weekend hebben we gezeild met de Confiance over Lauwersmeer en gevogeld op Schier. Stuk of 15 nieuwe soorten gezien. Maar eerlijk gezegd deed het me niet zoveel omdat ik ze niet zelfstandig ontdekte, ze vaak slecht te zien waren (ver weg of alleen overvliegend) en het voelde als een uitputtingslag. Geen tijd om ze rustig te bekijken want de groep wil verder. Was vooral blij met de gekraagde roodstaart die we mooi konden bekijken en de reuze- en dwergsterns en de steenlopers die lekker dichtbij zaten.

Kortom een leerzame ervaring om te voelen waar wij nu echt blij van worden bij vogelen. Wat mij betreft ligt dat dus in het zelfstandig rustig kunnen uitzoeken waar je naar zit te kijken met de ANWB gids erbij, iets eindelijk zelf kunnen herkennen zonder die gids of dat iemand je een nieuw soort aanwijst en je het daarna goed kan bekijken.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankneijts

CiteerFrank en Norman slaan wat mij betreft de spijker op zijn kop. Soms krijg ik het gevoel dat de aandacht voor "gewone" soorten wel eens wat ondersneeuwt bij Dwerguilen, Kroonboszangers en die tweede Kleine Geelpootruiter. Wat ik wel tekenend vond was iemand die bij de Kroonboszanger vroeg hoe je precies een Goudhaan en een Vuurgoudhaan uit elkaar houdt. Op zich natuurlijk goed dat hij het vraagt, laat ik daarmee beginnen, maar ik vind het wel illustratief voor het punt dat ik probeer te maken. Of (ander voorbeeld) iemand die verbaasd is om te horen dat een Zwarte Mees ongeveer net zo'n geluid maakt als een Bladkoning, in plaats van andersom.
Ik zou het jammer vinden als mijn bijdrage nu op 1 lijn wordt gesteld met die van Norman want het was mijn bedoeling niet de mening van Norman te ondersteunen (overigens met alle respect voor zijn mening... B) ). Ik spreek geen (gevoels-)waardeoordeel uit over de manier van vogelen, dat moet ieder maar voor zichzelf uitvogelen. Ik constateer alleen (samen met anderen overigens) dat een aantal twitchers a.h.w. 'omgekeerd' lijkt te beginnen: veel zeldzaamheden op hun lijst maar het verschil niet kennen tussen, pak-m-beet, Tjiftjaf en Fitis. Daar is 'an sich' niks mis mee maar ik denk wel dat die vaardigheden om gewone soorten te kunnen onderscheiden voor een goede vogelaar onmisbaar zijn. Immers zijn er véél meer individuen van gewone soorten dan van zeldzame en veel zeldzame lijken zo verdomd veel op gewone. Je helpt jezelf er dus gigantisch mee om die gewone beestjes zo goed mogelijk te leren kennen. Alleen dàn ben je ook in staat om zo'n schaars look-a-like-je er meteen uit te pikken of toch in elk geval het 'afwijkende' te constateren.
Maar als iemand er tevreden mee is om zijn/haar soortjes eenvoudigweg gewoon te 'verzamelen', zelf gevonden of niet, dan vind ik het ook prima.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

martinharskamp

Citeer
Citeerpleit ik ervoor
Ik pleit tegen. Zou ik jammer vinden. Volgens mij gaat het wel ergens over. Begin even bovenaan met lezen....
Het gaat zeker ergens over! Jammer dat er altijd mensen zijn die zulke topics snel op slot willen hebben. Er zijn aan de reacties te zien mensen die deze discussie wel interressant vinden. Voor mensen die het nergens over vinden gaan: onthoud de titel van dit topic en klik het niet meer aan, simpel.