Hoofdmenu

Fochtelooerveen

Gestart door Goyatlah, september 17, 2008, 20:57:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ik ga zondag naar het Fochtelooerveen. Als er mensen zijn die evt mee willen hoor ik dat wel (btw, ik ga er morgen ook heen, maar dan al vrij vroeg denk ik)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Ha Dolf

Ik was zelf ook van plan dit weekend nog 1x deze herfst die kant op te gaan, voor ik mij weer op die andere Noordse jongens ga richten. Dus ik ga graag mee!

Arjen

Jeroen Nagtegaal

Ha Dolf,

Ik zou heel graag meewillen, als ik het rond krijg komen we waarschijnlijk met 4 man.

Jeroen
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

ik niet helaas, had wel gewild, maar kan zondag onmogelijk
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Vind zelf 6 a 8 man een goed aantal. (Anders loop je elkaar maar voor de voeten).

@Jeroen, neem ff kontakt op hoe je denkt te komen (auto, of openbaar vervoer, hoe laat ongeveer, etc. Kan ook per email)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Hoe staat het met de plannen? Hoe laat wil je afspreken, Dolf?

Goyatlah

Krijg nog een telefoontje van Jeroen, dus ik weet dat zelf op het moment niet. Ben overigens zo nachtvlinderen en morgen overdag naar Coendersborg.

Uur of 12 op F-veen lijkt me in principe wel ongeveer goed.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Was een Succes vandaag, één Vrouwje, mooi vliegend en zittend kunnen zien en fotograferen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Vermoedelijk als laatste ook weer terug, zeker 4 maal Ven, de door Jeroen al genoemde Noordse vrouw, een Noordse man, en 2 tijgerspinnen. Daarnaast wat onduidelijk Glazenmaker werk (kunt niet alles hebben toch).

Hieronder mijn foto: voorhoofdsstreep verbreed naar de kop toe, te veel kleur tussen de borststukstrepen voor Ven, borststukstrepen gerafeld, en vlekken op het achterlijf goed voor Noordse en niet voor Ven. 100% Noordse. Helaas bleef ze niet echt lang zitten  :(  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Die 4 koraaljuffers zijn ook wel noemenswaardig, record staat op de 23e,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

CiteerDie 4 koraaljuffers zijn ook wel noemenswaardig, record staat op de 23e,
Die waren toch allemaal van jou?  :duim:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

#11
Ha, eindelijk! Vijf keer wezen zoeken, maar dit keer was het dan toch raak!

Hier het resultaat, beetje veel sprietjes, maar ben er toch blij mee.

nick w

Ik word hier wel jaloers van...  ;)


Groet,
Nick W

ArjenDrost †

Trouwens, nu ik de beide foto's bekijk: Opvallend hoe verschillend ze zijn, terwijl het foto's zijn van hetzelfde vrouwtje op hetzelfde moment!
Ze zien er toch heel erg anders uit (qua kleur en belichting). Goed om in je achterhoofd te houden bij het beoordelen van kleuren op foto's.

andree

Mooi resultaat heren. Proficiat!  :duim:

CiteerDie 4 koraaljuffers zijn ook wel noemenswaardig, record staat op de 23e

Vorig jaar 1 oktober zag ik nog een Koraaljuffer. Ook op het Fochteloerveen overigens.



André van Hengstum
Appelscha

Goyatlah

#15
Wat ik zo vreemd vind is dat ze uit dezelfde hoek genomen lijken, maar hoe kan dat nou, jij stond toch niet achter mij? (Ik gebruikte 180mm en jij 420mm meen ik).

Maar die kleuren, logies toch, jij hebt een Canon en ik heb een Canon. Ff of Jeroen wachten want die heeft immers een Canon.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

CiteerVorig jaar 1 oktober zag ik nog een Koraaljuffer. Ook op het Fochteloerveen overigens.
Niet ingevoerd blijkbaar?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

andree

Zeker wel ingevoerd, inclusief foto!
André van Hengstum
Appelscha

ArjenDrost †

CiteerWat ik zo vreemd vind is dat ze uit dezelfde hoek genomen lijken, maar hoe kan dat nou, jij stond toch niet achter mij?

Ja hoor, volgens mij stond ik wel achter je :) En gebruikte idd 420mm. Heb je nog een uitsnede gemaakt? Anders zou het toch wel wat vreemd zijn ja ;)

Jeroen Nagtegaal

Mijn "beste" plaatje, ook nog eens een flinke uitsnede.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Goyatlah

Bedankt Johan,

Even iets anders, deze waarneming(en) worden nu automaties op embargo gezet, wat in dit geval eigenlijk onzinnig is:
- de vindplaats is alom bekend
- en daarnaast was er natuurlijk al wel wat ruchtbaarheid aan gegeven
- de dieren kunnen goed vanaf het pad worden bekeken en bij fatsoenlijk gedrag van de libellenfans hoeft er geen enkele schade te ontstaan
- daarnaast wordt het gebied door allerlei anderen bezocht: fietsers, wandelaars, mensen die naar slangen, vogels, planten, bijtjes, ... kijken, waar de libellenmensen maar een klein deel van uitmaken.
- de druk op andere (meestal veel kwetsbaardere) vindplaatsen kan dan minder worden/blijven.

Denk dat er voor sommige andere zeldzaamheden ook wel dit soort plaatsen te vinden zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

De vraag is alleen of het technisch haalbaar is om een soort automatisch selectief onder embargo te plaatsen...

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat we zulke plaatsen gewoon via een persoonlijk bericht wel kunnen aangeven als men erom vraagt. Embargo lijkt me wel goed hoor, iemand met maar 20 soorten, die bij wijze van spreken een Grote keizer niet kan onderscheiden van blauwe glazenmaker, kan het verschill ook niet weten tussen noordse en ven. Als men de kennis heeft kunnen ze de locatie dan via via krijgen en zullen hun ook beter weten hoe ze met dit biotoop ommoeten gaan!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Er wordt aan gewerkt om sommige soorten op sommige plekken automatisch onder embargo te kunnen zetten en elders niet.  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

CiteerEr wordt aan gewerkt om sommige soorten op sommige plekken automatisch onder embargo te kunnen zetten en elders niet.
Lijkt me een prima oplossing. Beter 1 plek die redelijk "robust" is waar wat verstoring plaatsvindt, met alle overige populaties die niet verstoord worden, dan veel mensen die overal naar een bepaalde soort lopen te zoeken (en er dan dus geen enkele populatie onverstoord is).

Groeten, Arjen

Goyatlah

En wellicht is het handig om de kennis van waarnemers daar bij in te schakelen (wat kan wel en wat niet)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's