Hoofdmenu

Wesp

Gestart door Dragonfly, april 25, 2006, 10:13:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Vanochtend de eerste wesp in huis gehad. Omdat mijn kat er erg fanatiek achteraan zat was het beestje vrij agressief en heb ik er maar een einde aan gemaakt (voor Teig of ik werden gestoken  :mellow: ).

Ik heb geen verstand van wespen en vroeg mij af wat de meest voorkomende geel/zwart gestreepte versie is om 'm in te voeren? Een wesp spec. zag ik helaas niet staan.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Stippen

#1
Gewone wesp  Vespula vulgaris,
Je hebt ook nog Vespula germanica, maar, zegt Heitmans, die is overal gewoon maar in Nederland minder talrijk dan de gewone wesp.

Het opvallendste onderscheid zit hem in de tekening op de kop.

Er zijn er natuurlijk nog wel meer, maar die zijn toch minder algemeen: franse veldwesp, saksische etc.

Een andere die algemeen is, is V. rufa, de rode wesp, maar die haal je er gemakkelijk uit, vanwege, de naam zegt het al, duidelijke rood gekleurde eerste twee banden om het achterlijf. Deze is beduidend minder agressief.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Dragonfly

De gewone wesp, waarom ben ik daar zelf niet opgekomen  :P

Bedankt!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Northwinds

En toch kun je hem eigenlijk niet als "gewone wesp" invoeren.
In dit geval is het een algemene soort en maakt het niet zoveel uit als het niet klopt maar dit kan net zo goed een Duitse wesp (toch ook zeer algemeen) of een andere wesp zijn.

Peter

Dragonfly

Ik zal vanavond eens de Chinery openslaan om het verschil tussen de wespen eens goed te bekijken. Dan vooral de duitse en de gewone.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Mark van Veen

CiteerIk zal vanavond eens de Chinery openslaan om het verschil tussen de wespen eens goed te bekijken. Dan vooral de duitse en de gewone.
Vergeet deze site niet. Ga naar de overzichtstabjes van de soorten, daar vind je ook de kenmerken. Met 'vergelijk' kun je de soorten naast elkaar neerzetten.

Gewone Wesp

Vergelijk!
groet,

Mark van Veen