Bladluis: Uroleucon

Gestart door JohnvR, september 13, 2008, 18:27:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Geen idee wat dit is. Ik hoop meer te weten te komen.  B)




Arp

CiteerDit is??
Dat is Louise! Ik was haar al kwijt ... :gap:

Louise is een bladluis - ik zie dat ze net aan het bevallen is - vandaar dat ze een rustig plekje opgezocht had ;)

Wellicht dat Jacomijn nog wat meer over Louise kan vertellen (soortnaam ofzo)  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

#2
Inderdaad bladluis, genus Uroleucon, subgenus Uroleucon  (staartje is kleurloos).
Met waardplant kun je misschien tot de soort, maar meestal is het microscoopwerk.
Genuskenmerken voor wat het waard is: lange siphonen, lange antennes, lange staart, hoog op de poten, lichaam bobbelig met vlekjes, op de rug sclerietjes bij de haarinplant.
Uroleucon's met een zwarte staart zitten in het subgenus Uromelan.
En sla me niet dood als er nog een subgenus is ...

Een heel mooie soort is Uroleucon tanaceti, op Boerenwormkruid. Die is bordeauxrood en zit op de onderkant van de bladeren op ongeveer een derde van de bloeistengels.

Edit: ze is niet aan het bevallen, het lichte uitsteeksel aan de achterkant is het staartje - in entomologenlatijn de cauda.
Bladluizen eten dag en nacht, en dat onderbreken ze niet voor een routinekleusje als het produceren van een jonkie.
Jacomijn Prinsen

Arp

CiteerEdit: ze is niet aan het bevallen, het lichte uitsteeksel aan de achterkant is het staartje - in entomologenlatijn de cauda.
Daar was ik al bang voor toen ik later nog wat beter naar de foto's keek  :rolleyes:  Maar heb het eerlijkheidshalve maar laten staan  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

#4
Jacomijn en Arp, hartelijk dank. Zo goed had ik nog niet eerder naar een bladluis gekeken, had altijd het idee dat ze wat compacter waren. Deze zat op distel, maar in de directe omgeving stonden nog een paar gewassen tussen het gras. Er bestaat een distelbladluis vond ik op google: Uroleucon aeneum, maar de bijbehorende plaatjes laten een zwart staartje zien, for what it's worth, dus ik zal het maar op Uroleucon sp. houden.

N.B. In de soortenlijst van waarneming.nl komt qua spec. alleen Aphidoidea spec. (Bladluis spec.) voor en qua Uroleucon alleen Uroleucon jaceae (Brandnetelbladluis). Brandnetel stond er nu weer net niet volgens mij (maar kan natuurlijk nooit ver weg zijn). Is het handig om te verzoeken Uroleucon sp. toe te voegen?

spinnenvrouw

Uroleucon spec. mag er zeker bij, het is een herkenbaar genus.

Goed dat je de aandacht vestigt op Uroleucon jaceae, die zit niet op brandnetel maar op (o.a.) Centaurea.
Lastig omdat U. aeneum (distel) ook wel wordt gezien als ondersoort van U. jacaea. Inderdaad met zwart staartje.
Uroleucon is een groot genus, verder speculeren over wat het zou kunnen zijn levert geen betrouwbaar resultaat.

Op brandnetel zitten Aphis urticata en Microlophium carnosum, en af en toe een polyfage soort. Geen Uroleucon.
M. carnosum noemden we de Trompetluis, omdat de siphonen op het einde breed uitlopen. Dan zou de naam Brandnetelluis naar A. urticata kunnen, maar eigenlijk sta ik erg ambigu tegenover NL-namen voor bladluizen.  Behalve als het een soort is die onmiskenbaar met het blote oog herkend kan worden.
Het invoeren van kenmerken van bladluizen hoort bij mijn goede voornemens, volgend voorjaar ofzo ...

Zou je de titel van dit draadje willen veranderen in Bladluis: Uroleucon, dan is het makkelijker terug te zoeken.


Jacomijn Prinsen

David Tempelman

Uroleucon spec. toegevoegd.
andere soorten toevoegen: kan, graag melden bij het betreffende forum, dan komen ze erbij :)  
met vriendelijke groet,
David

JohnvR

Ik had de verdergaande discussie even gemist, maar David het gelukkig het draadje al van naam veranderd, bedankt. Ik heb de Uroleucon spec. inmiddels ingevoerd. Wel typisch hoe zo'n Nederlandse naam je op het verkeerde spoor kan zetten. Ik weet nog een plek met (veel) Klein springzaad (op de Veluwe), maar kom daar waarschijnlijk pas weer als het luizenseizoen alweer over is.