Voortplanting Roodwangschildpad

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juli 11, 2007, 17:46:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

petermeer

Misschien leggen ze wel eieren, maar geeft het geen resultaat.

Zie: http://www.ravon.nl/Soorten/Reptielen/Rood...61/Default.aspx

en ook: http://www.stichtingnow.nl/html/nattigheid/roodwang.htm

Met het opwarmen van het klimaat kan het misschien op termijn wel, maar nu gaan ze er in de artikelen nog van uit dat het klimaat in Nederland nog niet warm genoeg is.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

marcel123

Er schijnt een plek te zijn in Nederland waar de soort zich voortplant.

jessesven

CiteerEr schijnt een plek te zijn in Nederland waar de soort zich voortplant.
Verklaar je nader!

Northwinds

Waarom trouwens "helaas" als ondertitel?
Dit vind ik nou een leuke aanwinst voor de Nederlandse fauna. Als er af en toe eens wat eieren uitkomen, prima toch?

Gr.
Peter

Ben Wielstra

Dan verschillen jullie van mening!

jessesven

probeer feitelijk te blijven; planten roodwangen zich wel of niet voort???

Jeroen Nagtegaal

CiteerWaarom trouwens "helaas" als ondertitel?
Dit vind ik nou een leuke aanwinst voor de Nederlandse fauna. Als er af en toe eens wat eieren uitkomen, prima toch?

Gr.
Peter
MIjn motte is Alle Exote naar de kl..e
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

petermeer

#8
Misschien moet er eerst duidelijk gemaakt worden wat er precies onder exoot verstaan wordt.

Hoe lang is een exoot een exoot?
Geldt dit voor overzomerende vogels?
Geldt dit dan voor de flora en de fauna?
En hoe zit het dan met de gedomesticeerde dieren/planten?

Misschien iets voor een poll?

CiteerSOVON
Een kleine stap verder en iedere exoot wordt als een aanwinst gezien (passend immers bij onze multiculturele samenleving).

CiteerBron: wikipedia
Een gedomesticeerd dier voldoet aan zes criteria:

1 Gemakkelijk en flexibel dieet
2 Snel opgroeien
3 Zich voortplanten in gevangenschap
4 Een aangenaam karakter hebben
5 Niet snel in paniek raken
6 De mens als zijn baas herkennen

Gedomesticeerde dieren zijn o.a.:
hond, geit, schaap, varken, koe, kat, kip, cavia, ezel, waterbuffel, paard, lama, zijdevlinder, rotsduif, kameel, dromedaris, gans, eend, muskuseend, rendier, parelhoen, karper, fret, kalkoen, goudvis, konijn, hamster en rat.

Gedomesticeerde planten zijn o.a.:
aardappel, aardbei, appel, druif, gerst, koren, maïs, peer, rijst, tomaat en zonnebloem.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jeroen Nagtegaal

Ik vind alles wat hier niet op een natuurlijke wijze gekomen is, een exoot is, Tenzij het organisme meer al 500 jaar hier is en geen schade aan de nederlandse natuur levert, dus Konijn mag blijven, maar amerikaanse eik niet,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

petermeer

CiteerIk vind alles wat hier niet op een natuurlijke wijze gekomen is, een exoot is, Tenzij het organisme meer al 500 jaar hier is en geen schade aan de nederlandse natuur levert, dus Konijn mag blijven, maar amerikaanse eik niet,
Waarom 500 jaar en niet b.v 100 of 1000 jaar? Lijkt me moeilijk om een scheidslijn te maken.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Northwinds

Citeer
CiteerIk vind alles wat hier niet op een natuurlijke wijze gekomen is, een exoot is, Tenzij het organisme meer al 500 jaar hier is en geen schade aan de nederlandse natuur levert, dus Konijn mag blijven, maar amerikaanse eik niet,
Waarom 500 jaar en niet b.v 100 of 1000 jaar? Lijkt me moeilijk om een scheidslijn te maken.
Is ook een discussie zonder eind waar iedereen weer anders over denkt en zijn eigen uitzonderingen op heeft.
In de praktijk kun je gewoon het beste maar accepteren dat er geen oorspronkelijke inheemse natuur meer bestaat en dat een hele hoop exoten nooit meer weg zullen gaan en er alleen maar meer bijkomen.
Persoonlijk kijk ik er maar zo positief mogelijk naar, er is al genoeg om je aan te ergeren. :)

Gr.
Peter

tekenaar

#12
1 roodwangeninfo: we wachten op het verschijnden van  publicatie en geven nog even geen antwoord (zou niet netjes zijn voor onze beurt te praten, hier ga ik dus niet verder op in).

2 exoot, er zijn veel definities. Ikzelf houd aan: iedere dier- of plantensoort die door menselijktoedoen op zijn huidige vindplaats terecht is gekomen. Daarbij onderscheid ik:
- ingeburgerde exoot ( was al voor 1498 op zijn huidige vindplaats aanwezig en handhaafd zich sindsdien)
- invasieve exoot (was pas na 1498 op zijn huidige vindplaats aanwezig maar handhaafd zich daar wel en breidt zich uit)

Dit jaar is niet helemaal zo arbitrair als "100 jaar" of "1900" ( jaar waarin Columbus Amerika ontdekte = start van intercontinentaal transport van soorten) .

Dit is analoog aan wat de internationaal binnen Biodiversiteits Conventie wordt aangehouden. Een exoot wordt dus nooit inheems.

Dit onderscheid tussen ingeburgerd en invasief heeft niets te maken met "mag blijven". Of een soort mag blijven is meer een practische kwestie: hoe veel kost het om een soort uit te roeien en welk effect heeft zij op de inheemse fauna en flora. Veelkleurige Aziatisch lieveheersbeestje heeft ongetwijfeld een giga-effect op de inheemse fauna, maar uitroeien is gewoonweg onmogelijk. "mag blijven" is bij deze soort een zinloze discussie. Veel belangrijker is van deze soorten te leren en geen nieuwe exoten in te voeren.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse

:( mag 1492 niet meedoen?

groet,
Marijke

javanerkelens

Als we de evolutie door de miljoenen eeuwen eens bekijken, is het steeds een komen en gaan van planten, plantensoorten, dieren en dierensoorten en dat geldt ook voor insecten.
De aardappel, waar we weer elke dag van genieten in de vorm van .....met jus of als patat....is ook niet inheems, maar meegenomen door .......uhhh Columbus geloof ik..
Zo hebben de mensen in de Middeleeuwen ook vast gewassen en dieren verplaatst van het enen continent naar het andere continent.....en wat denk je van de VOC, wat heeft die allemaal versleept...
En uiteraard kan iets schade veroorzaken , omdat natuurlijke vijanden niet aanwezig zijn, maar die komen vanzelf, ....alleen zou dat wel eens lang kunnen duren (misschien wel honderden jaren) en daar kunnen wij als mens vaak niet op wachten.
Maar in de meeste gevallen reguleerd de natuur zich zelf wel en hebben vele soorten planten en dieren geen kans van slagen.......en sommigen passen zich aan aan de nieuwe omgeving.......net als bij mensen wereldwijd, alleen duurt het in sommige gevallen, wat tijd, voor een goed evenwicht (misschien ook wel honderden jaren...... :lol:  ;) )

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Tim Asbreuk

Ik zie exoten ook als een bedreiging voor de Nederlandse natuur. Een exoot is in mijn ogen namelijk altijd concurerend. Ook denk ik dat we van veel exoten nooit meer afkomen. Of in iedergeval niet tot aan de volgende ijstijd mocht die komen (en wij er als soort dan nog zijn.  :whistle:  ). Het vraagstuk waar ik wel mee zit is hoe om te gaan met exoten, die door de klimaatsverandering in één keer ook inheems hadden kunnen zijn. Bijvoorbeeld de tamme kastanje (Castanea sativa). Over enkele jaren.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

vuurvlinder

CiteerIk zie exoten ook als een bedreiging voor de Nederlandse natuur.
Eerlijk gezegd zie ik Nederlanders als grootste bedreiging voor de Nederlandse natuur. :grin:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Leon Olsthoorn

Citeer
CiteerIk zie exoten ook als een bedreiging voor de Nederlandse natuur.
Eerlijk gezegd zie ik Nederlanders als grootste bedreiging voor de Nederlandse natuur. :grin:
Je kan je zelfs afvragen of er op dit moment wel sprake is van enige "Nederlandse natuur" tussen alle Nederlandse cultuur
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

Citeer1 roodwangeninfo: we wachten op het verschijnden van  publicatie en geven nog even geen antwoord (zou niet netjes zijn voor onze beurt te praten, hier ga ik dus niet verder op in).

Is dat antwoord er inmiddels?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Hi,
Is er ook iets bekend over het voorkomen en eventueel voortplanten van dit soort dieren in warmere europese landen als Belgie, Frankrijk, Spanje, Italie, Kroatie, Griekenland, Israel, Egypte etc?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Blijft stil he? Niemand schijnt de antwoorden te hebben.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

CiteerBlijft stil he? Niemand schijnt de antwoorden te hebben.
Ik zie op onze collega-site dat er ook in Vlaanderen waarnemingen zijn:
Belgische waarnemingen

Maar dat zegt nog niets over voortplanting.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Indien de soort zich voort zou kunnen planten in Europa is België misschien iets eerder aan de beurt doorm zijn iets zuidelijkere ligging.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

birdshots.eu

#23
CiteerEerlijk gezegd zie ik Nederlanders als grootste bedreiging voor de Nederlandse natuur. :grin:
Ik sluit me volledig bij deze mening aan :duim:

Wellicht zouden we eens over onszelf moeten nadenken als een 'verwoestende exoot' of 'de meest verwoestende exoot' :whistle: Ik reken niet met een paar honderd jaar, bekijk het liever met wat meer realisme en durf dan zover te gaan als een paar duizend jaar terug toen onze 'natuur' nog ECHT natuur was en nog niet was verwoest door 'onze eigen natuur' :gap: (geweldig ding trouwens die tokkie-smilie!)