Hoofdmenu

heidelibellen...

Gestart door nick w, september 11, 2008, 17:39:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

kwam vandaag weer enkele heidelibellen tegen op de vaste plekjes in de heemtuin. Een paar waar ik niet zeker van ben.
Foto 1 van beest 1 - kenmerken van zuidelijke maar dat kan toch niet hier?

Groet, Nick W


nick w


nick w


nick w

beest 2 - steenrode?

nick w

beest 3 - steenrood of ?????

nick w


nick w

zoals ik wel vaker hoor op dit forum - 't benn krenge van dinge....

Benieuwd wat jullie vinden!

Thanks!
Nick W

Anne Hueber †

Foto 1 is zeer zeker geen Zuidelijke, want die heeft toch een tamelijk recht achterlijf en deze heeft een beetje een knotsvorm. Bovendien heeft Zuidelijke veel geel op de poten, hoewel dat wel variabel kan zijn. En op het borststuk zie ik toch duidelijke zwarte strepen. De hamulus is hier ook niet goed te zien.
Heb je geen foto van de zijkant van het borststuk en het gezicht (snor of geen snor)? Met deze foto's is het wel moeilijk om te determineren!
Denk, dat het eerste beest een mogelijke Steenrode zou kunnen zijn, gezien zijkant borststuk en vorm achterlijf.
Beest 2 kan ik echt niets van maken.
Beest 3 heeft veel geel op de poten, is een vrouwtje en zou mogelijk ook een Steenrode kunnen zijn.

nick w

Anne, dank je wel, ik had al een idee dat het niet kon kloppen. Beest 1 heb ik niet vanuit een andere hoek, maar ik vind steenrood geen gekke optie. Steenrood en bruinrood is wat ik 9 van de 10 keer daar tegenkom. Beest 2 dacht ik ook steenrood vanwege kleur borststuk en S2. Beest 3, wist niet dat vrouwtjes zo donker konden worden, ken ze alleen als grijzig als ze ouder worden. Ik boek ze wel als steenrood met een vraagteken..  :huh:

Gelukkig had ik ook nog een bruinrode die volledig conform het boekje getekend was  ;)

Bedankt, en groet,
Nick W

Jeroen Nagtegaal

Allen steenrode, lijkt me, zeker 2 zie die legschede
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nick w

Die zal ik morgen even uitvergroten dan..

Nick W

Sticht

#11
CiteerFoto 1 is zeer zeker geen Zuidelijke, want die heeft toch een tamelijk recht achterlijf en deze heeft een beetje een knotsvorm.
Mee eens hoor dat het geen Zuidelijke hl is, maar knotsvorm is soms lastig te zien vanaf een foto.

Zie bijv. deze Zuidelijke:

theomuusse

Ken zuidelijke ook wel met een knotsvorm!
Zie fotoos van sep 2006, Voorne.
Theo

Weia

Beest 1 weet ik niet. Zuidelijke is als eerste indruk helemaal niet zo gek, maar de tweede indruk is eerder bruinrode (en een beetje te heftige kleuren in de foto). De andere beesten zijn zekere steenrode, zoals al gezegd door anderen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

Bruinrode zou goed kunnen voor foto 1 maar ik heb geen foto van borststuk opzij of van snor. Ik werd aan het denken gebracht door de kleur van het pterostigma, omdat het zo rood is, maar zoals gezegd ik had zelf al twijfels.
Het is wel dezelfde plek waar ik voorheen steeds bruinrode een territorium zag bewaken. Experts, hoe waarschijnlijk is het dat een andere soort een territorium inpikt?

Bedankt, en groet,
Nick W

PS Jeroen heeft scherpere ogen dan ik, dat hij direct zag dat 2 een vrouwtje was.  :duim:  

Weia

CiteerJeroen heeft scherpere ogen dan ik, dat hij direct zag dat 2 een vrouwtje was.  :duim:
Daar hoef je geen scherpe ogen voor te hebben, de achterlijsvorm is namelijk heel anders. Als je dat eenmaal gezien hebt, zie je het gemakkelijker. Overigens heeft Jeroen wél heel scherpe ogen!

De territoriumvraag: ze hebben geen erg vaste territoria. Het kan zijn dat je bij een vijver telkens een mannetje blauwe glazenmaker een territorium ziet bezet houden en dat bij zeer nauwkeurig waarnemen blijkt dat het tien mannetjes zijn die elkaar aflossen. De territoriumgrootte is verder afhankelijk van de drukte. Langs een sloot hebben eerst twee mannetjes keizerlibel een territorium van 100m en later vijf mannetjes een teritorium van 40m. Van dag op dag is het zeker niet zo dat ze hetzelfde territorium bezet houden, dus als de ene dag een bruinrode een bepaald stekje leuk vindt kan het de volgende dag een steenrode zijn, die was dan toevallig eerder. Of die bruinrode fietst net even een ommetje.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerJeroen heeft scherpere ogen dan ik, dat hij direct zag dat 2 een vrouwtje was.  :duim:
Daar hoef je geen scherpe ogen voor te hebben, de achterlijsvorm is namelijk heel anders. Als je dat eenmaal gezien hebt, zie je het gemakkelijker. Overigens heeft Jeroen wél heel scherpe ogen!

Valt toch wel mee Weia?

Mja als je een beest van de zijkant ziet, en je niet de snor goed kan beoordelen, ga je kijken wat het is, Man of vrouw. Bij vrouw kun je dan de legschede kijken.
Als je de kenmerken uit je hoofd kent zul je zelf ook wel snel verschillende kenmerken checken bij elk beest.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nick w

@atalanta: dank je wel voor de informatie. Ik had me afgevraagd of mannetjes het plekje waar ze in tandem eieren gedeponeerd hadden, bewaakten. Maar dat is dus allemaal niet zo. Stekje van de dag, OK, weer wat geleerd!
@Jeroen: in dit geval had ik niet op de legschede gelet, dacht dat het achtergrond was. Normaal is het wel iets waar ik naar heb leren kijken maar het is kennelijk nog steeds geen automatisme bij me. Komt - eens - wel goed denk ik

Bedankt allebei! :duim:

Groet,
Nick W