Hoofdmenu

Paedisca

Gestart door Limosa, september 10, 2008, 10:59:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Nog een kleine overzichtsfoto....
Groeten,

Joachim

Limosa

Nog even een vraag voor jullie, op welk plantaardig materiaal treffen jullie ze meestal aan? Zelf hou ik een lijstje bij met daarop de plant van huisvesting.

struikheide
pijpestrootje
kropaar (volop)
witbol
italiaans raai
rietgras
struisgras
pitrus (en dan vooral op de bruine delen)
riet (zelden)
korrelganzevoet
hanenpoot
mais (zelden, vliegen ze wel vaak heen)
brem
conifeer
verschillende struiken
braam (geliefd!)

Wanneer jullie nog andere ervaringen hebben dan hoor ik het graag!
Groeten,

Joachim

Weia

Bij de bruine loopt het van hei via gras via dooie boom en levende berk naar homo sapiens...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Limosa

Citeernaar homo sapiens...
Ik dacht al dat ik er een vergeten was :D  :P  
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

Het algemene beeld ziet er in mijn ervaring voor Bruine ongeveer vergelijkbaar uit, hier in de buurt (waar geen hei te bekennen is). Moet me echter eens in de planten gaan verdiepen om om zo'n lijstje als jij te kunnen produceren.

Gert Veurink

Interessant Joachim. Goed bezig! Ik hoop later dit jaar weer es wat tijd te hebben om ook op zoek te gaan, maar je bent erg succesvol so far.
groet!
Gert Veurink



ronald

#36
kijken of ik ook foto's kan bijvoegen, deze appelboomgaard was bv ook heel aardig, hier vond ik in september 2006 een stuk of 30
groeten, Ronald van Seijen

ronald

ik ben niet goed met plantennamen. grassen als in de boomgaard worden zacht later in het seizoen.  daar houdt paedisca niet van. op 9 oktober was ik er weer, maar waar de juffers eerder zaten was het gras allemaal plat nu. de juffers (ong.15 nu nog) zaten samengeklit op 3 vierkante meter, op dat plekje stonden nog hardere stengels.
ook op andere plekken met deze zachte grassen verdwijnen de juffers jaarlijks voor het overgrote deel.

groet, ronald
groeten, Ronald van Seijen

ronald

ook al zo n aardig plekje, constant zie je weer dat paedisca gek is op inhammen. of beter gezegd dat het landschap zo rechtlijnig en netjes is tegenwoordig (dat is een van de belangrijkste redenen van de enorme achteruitgang vanaf de jaren 50), dat de juffers zich vaak moeten behelpen met dit soort minimale plekjes.  
groeten, Ronald van Seijen

ronald

#39
nog een foto van een inham, nu tegen een stak groen weiland aan. vooral in kleinschalige landschappen kom je juffers hier tegen, maar ik heb ze ook op dit soort plekjes gevonden terwijl er twee km kaal grasland voor lag. als de wind er dan recht op staat verdwijnen de juffers, maar als de wind zich koest houdt kunnen ze zelfs op dergelijke knullige plekken overwinteren.

paedisca zoekt namelijk niet naar een of andere schitterende overwinterplek, ze zoeken alleen een plekje waar ze zo lang mogelijk uitvallen naar vliegjes kunnen doen. als dan de winter invalt overwinteren ze waar ze maar zitten.
groeten, Ronald van Seijen

Anne Hueber †

Heel mooi die foto's :duim:  Geeft zo een goed beeld op welke plekken ze mogelijk kunnen zitten!

ronald

zijn er ook nog mensen die aan de zuid (tm bossen bij ommen) en oostranden (achterin drenthe) van de paedisca verspeiding eens willen zoeken? wie in die omgeving woont en zo nu en dan eens wil zoeken, is een hele goede aanvulling op het onderzoek.
ik heb nu drie jaar achter elkaar het hele verspr. gebied afgestroopt, door steekproeven kon zo het hele gebied redelijk in kaart worden gebracht. dit jaar was ik daar weer mee bezig, maar door omstandigheden begint er nu grote tijdkrapte te ontstaan, en het lukt dit jaar waarschijnlijk niet om het hele gebied weer rond te gaan.
het is op het eerste gezicht niet het dankbaarste werk, bv de omgeving van ommen levert tot nu toe slechts hier en daar een juffer op. heel vaak is er niet gekeken, maar vrij duidelijk was het dat het daar nog minimaal was. doordat dit nu bekend is kan evt uitbreiding de komende jaren mooi in kaart worden gebracht.
en uitbreiding die kant op is zeker niet onrealistisch, het bekende voortplantgebied reikt nu tot meppel, daaronder is slechts een handvol keren gekeken, het reikt zeker (iets) verder zuidwaarts. bij hasselt en bij zwolle is nu door natuurontwikkeling redelijk wat voortplantwater te vinden, en als paedisca dit water gaat gebruiken dan zullen de aantallen in de bossen bij ommen zeker stijgen, en om dit betrouwbaar aan te tonen is een (of meerdere) waarnemer(s) daar zeer waardevol.

de oostkant van drenthe is ook heel interessant, hoe ver komen de juffers jaarlijks? ook dit is het best te onderzoeken door iemand die daar woont, ik moet er zelf  (net als voor ommen) vele tientallen km voor rijden.

mocht iemand dit interessant vinden, dan kun je contact met me opnemen en alle benodigde/beschikbare info van me krijgen wat betreft dat gebied. door enkele jaren zeer intensief onderzoek is nu van het hele verspr. gebied een redelijke indicatie te geven van wat je kunt verwachten, maar zoals wel weer duidelijk is geworden nu joachim bij het onderzoek betrokken is: plaatselijke waarnemers kunnen geweldige resultaten boeken en de redelijke indicatie die we hebben soms flink overtreffen qua aantallen!

deze periode in oktober is zeer indicatief trouwens, de spreiding begint nu zijn grootste vorm aan te nemen, daarom is het nu zo interessant om de randen af te zoeken van de verspreiding. de noordrand heb ik inmiddels al wel vrij redelijk kunnen doen.

de waarnemingen worden door mij op een grote hoop gegooid en ik probeer er van alles in te ontdekken en het tegen elkaar af te wegen (paedisca is een erg leuk puzzeltje), zelfs goede nulwaarnemingen kunnen zo een plekje veroveren in de geschiedenisboeken!

groet, ronald


groeten, Ronald van Seijen

ronald

ook in de omgeving van hoogeveen zijn ze dit jaar weer aanwezig. in minder dan een half uur zoeken met harde wind en minimale temperatuur vond ik al 20 juffers. vorig jaar vonden we hier met beter weer betrekkelijk makkelijk 125 juffers. ook voor dit gebied zou een plaatselijke waarnemer die jaarlijks (vooral in oktober) tellingen wil doen zeer waardevol zijn!
geen strakke monitoring, gewoon enkele goede plekjes redelijk bekijken kan al een heel aardig beeld geven van de situatie.

groet, ronald
groeten, Ronald van Seijen