Blauwe Glazenmaker?

Gestart door Goyatlah, oktober 20, 2008, 16:14:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

In het veld had ik al een probleem: het beest vloog nog helemaal goed voor Ven, noch helemaal voor Blauwe. Het leek wat meer op een Blauwe, maar de habitat was hoogveenvennetje. Gelukkig kon ik een paar fotootjes maken dus dat scheelt. Maar de zijkant van het borststuk is mi niet goed voor beide soorten. Hoewel ik het op man Blauwe hou, vraag ik me wel af hoe dat zit, want het borststuk is wel degelijk anders dan die in KD (btw, de schoudervlekken waren groot). Overigens zou Blauwe een nieuwe soort voor dit jaar zijn (54e of zo)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

ik heb hier niets om het na te kijken, maar ik zou er op het eerste gezicht onmiddelijk een blauwe van maken met zo'n borststuk.
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

#2
Borststuk lijkt me helemaal ok voor Blauwe, heeft alleen een beetje 'vette'  donkere strepen :grin:

Weia

Er is echt maar 1 soort met zo'n borststukzijkant.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Ok, variabiliteit is dus wat groter dan ik dacht (en ik heb mn 54e Nederlandse soort dit jaar  :whistle: )
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

#5
Er zit inderdaad wat variatie in tekening, maar welke libel heeft dat niet :-)
Dat maakt het zo leuk.

Sticht

nog een:

Goyatlah

#7
Moi Martin, jou foto's geven het mooi aan, de ene als in KD, en de andere zoals die van mij. Wellicht is het overmorgen fatsoenlijk weer, en kan ik het beest fatsoenlijk op de foto krijgen.
Grappig genoeg is dit voor mij eigenlijk een tamelijk onbekende soort...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

CiteerMoi Martin, jou foto's geven het mooi aan, de ene als in KD, en de andere zoals die van mij. Wellicht is het overmorgen fatsoenlijk weer, en kan ik het beest fatsoenlijk op de foto krijgen.
Grappig genoeg is dit voor mij eigenlijk een tamelijk onbekende soort...
Ik zag het ook in KD. Moet een tekeningetje bij.
:D Een echte tuinsoort, ze hangen vaak op het touw van de schommel. Je hebt zeker geen tuin.  ;)  

Goyatlah

Wel een tuin. Maar geen libellen  :(
Zelfs geen azuur, vuurjuffer, steenrode, of paardenbijter.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

#10
Je moet een schommel plaatsen. :grin:
20 soorten!

Goyatlah

Moet van de week toch naar Ikea, dus zal eens romdkijken  :lol:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

#12
CiteerMoet van de week toch naar Ikea, dus zal eens romdkijken  :lol:
Jij liever dan ik, maar die hebben ze daar. Succes!

JohanvantBosch

CiteerEr zit inderdaad wat variatie in tekening, maar welke libel heeft dat niet :-)
Dat maakt het zo leuk.
Wil je mij even op weg helpen.... ? Als ik jullie drie foto's bekijk, vind ik de variatie nog wel meevallen.... :huh: