Hoofdmenu

Gallen?

Gestart door corrieke, september 09, 2008, 23:07:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

corrieke

Hallo,

Zijn dit ook gallen?
Weet ook hier de naam van de boom niet van.
natuurlijk de groeten van corry

corrieke

onderkant blad
natuurlijk de groeten van corry

Floppy

Dit lijken mij geen gallen, maar mijnen (mineergangen).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

corrieke

CiteerDit lijken mij geen gallen, maar mijnen (mineergangen).
Dag Floris,

Bedankt voor je antwoord, maar weet je ook door wie die mijnen veroorzaakt worden?
natuurlijk de groeten van corry

Floppy

#4
Mijnen worden o.a. veroorzaakt door de larven van vliegen, wespen, enkele kevers en vooral ook door vlinders (motjes).
Het onderwerp mijnen zit vrij dicht tegen de gallen aan, want in een mijn leeft dus (net als in de gal) ook een larve en die larve eet er dus ook, maar de mijn ontstaat niet - zoals de gal - als een reactie van de plant op de larve, maar is gewoon geheel het werk van de larve (vraatbeeld). Celvergroting of versnelde celdeling door de plant (waardoor de gallen ontstaan) is niet aan de orde. Overigens zijn er natuurlijk gevallen die een soort overgangsvorm zijn tussen beide verschijnselen of een combi van kenmerken kennen.
Welke larve voor deze concrete mijnen verantwoordelijk zijn, kan ik niet zo een, twee, drie zeggen. Van dat onderwerp weet ik vrij weinig.
Op de site van Willem Ellis (http://www.bladmineerders.nl/) staan wel determineersleutels. Met wat oefening en geduld breng je 'm daarmee misschien op naam. Echt eenvoudig is dat overigens niet direct. Interessant wel.  :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

corrieke

#5
CiteerMijnen worden o.a. veroorzaakt door de larven van vliegen, wespen, enkele kevers en vooral ook door vlinders (motjes).
Het onderwerp mijnen zit vrij dicht tegen de gallen aan, want in een mijn leeft dus (net als in de gal) ook een larve en die larve eet er dus ook, maar de mijn ontstaat niet - zoals de gal - als een reactie van de plant op de larve, maar is gewoon geheel het werk van de larve (vraatbeeld). Celvergroting of versnelde celdeling door de plant (waardoor de gallen ontstaan) is niet aan de orde. Overigens zijn er natuurlijk gevallen die een soort overgangsvorm zijn tussen beide verschijnselen of een combi van kenmerken kennen.
Welke larve voor deze concrete mijnen verantwoordelijk zijn, kan ik niet zo een, twee, drie zeggen. Van dat onderwerp weet ik vrij weinig.
Op de site van Willem Ellis (http://www.bladmineerders.nl/) staan wel determineersleutels. Met wat oefening en geduld breng je 'm daarmee misschien op naam. Echt eenvoudig is dat overigens niet direct. Interessant wel.  :)
Hallo Floris,
Bedankt weer voor je uitleg over mijnen.
Ga dat  nog eens bekijken maar nu nog maar even niet.
Al zal ik best nogeens iets op het forum plaatsen wat geen gal is.
Misschien vanavond al :D .
natuurlijk de groeten van corry