Hoofdmenu

Brachytron

Gestart door Gert Veurink, september 09, 2008, 14:47:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Viel net weer een schitterende brachytron in de bus! Een verspreidingsatlas up to date zeg maar.
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

CiteerViel net weer een schitterende brachytron in de bus! Een verspreidingsatlas up to date zeg maar.
Echt helemaal te gek!!!

ArjenDrost †

Hmmm, waarom jullie wel en ikke niet??  <_<  

Goyatlah

Ben je dan wel lid? Hier lag ie wel op de mat...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Euh, ik heb wel geld over gemaakt (en de winterjuffer-brachytron gekregen)...

Anne Hueber †

CiteerHmmm, waarom jullie wel en ikke niet??  <_<
Verschil moet er wezen, nietwaar? :grin:  

Weia

Dagje wachten, de post is niet zo best. Ik kreeg er trouwens ook een, prachtig!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Interessante bijdrage over Kempense heidelibel: m'n mening over die soort (zie: http://nforum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=59333) wordt hierin bevestigd. Wat jammer nou dat de enige 'stabiele' populatie (Budel-Dorplein) in NL ernstig gevaar loopt.
Maar dat is niet de schuld van deze Brachytron natuurlijk want dat is een mooi stuk werk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Zal ik dan maar een negatief puntje inbrengen: beetje jammer dat op de eerste pagina (Het bestand) wordt gesproken over 'waarnemingen.nl' ipv waarneming.nl
Dat moeten we er toch eens uit slaan!!

Verder is ie mooi!

vuurvlinder

Ben geen lid, maar wel waarnemer dus ik heb er ook een gekregen. Mooi boekje!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Taka

Klinkt interesant. Waar moet een mens lid van worden om dit te ontvangen?
(Sybe)

Imperator

http://www.brachytron.nl/

Kijk hier maar...

Het is idd een heel prima nummer. Complimenten
vriendelijke groet,

Trees

ArjenDrost †

Is ook interessant (al weet ik dit nummer dan nog niet ;)).

Lid moet je worden van de NVL, voor €20,-

De moeite waard.

Groeten, Arjen

Taka

Ik heb maar gelijk een mailtje gestuurd. Afwachten of ik het laatste nummer dan ook krijg, dat is wel mijn bedoeling.

De werkgroep van de LNV in Utrecht (StEA) lijkt al een jaar of 5-6 niet actief meer. Hun website is verhuisd, maar de links in het menu kloppen nou niet meer.
(Sybe)

Bertusvr

Ja hoor ook bij mij lag die op de "spreekwoordelijke" mat. Prachtig exemplaar. Lekker wat leesvoer weer. Complimenten.

nick w

Heb me ook maar gelijk opgegeven, jullie maken zo'n goede reclame  ;)

Groet,
Nick W

theomuusse

Mooi stukje werk!
Er staan echter nogal wat kromme zinnen in die niet gecorrigeerd zijn.
Verder klopt de tekst van SYMPMERI niet en zie ik libellen op de foto die vastgehouden zijn geweest.
Maar wel erg interessant werkje inderdaad.
Theo

theomuusse

Wat zuid-holland betreft: enkele zekere waarnemingen mis ik en enkele dubieuze zie ik weer wel.
Maar dat is logisch als je zoveel waarnemingen verwerkt.
Verder had ik het leuk gevonden als er wat meer verschillende fotografen waren gebruikt.
Of wordt ik nu te kritisch?
Theo

Gert Veurink

CiteerWat zuid-holland betreft: enkele zekere waarnemingen mis ik en enkele dubieuze zie ik weer wel.
Maar dat is logisch als je zoveel waarnemingen verwerkt.
Verder had ik het leuk gevonden als er wat meer verschillende fotografen waren gebruikt.
Of wordt ik nu te kritisch?
Theo
Nee, ik ben het met je eens voor wat betreft foto's en fotografen en vastgehouden libellen. Maarre zat jij niet in het bestuur van onze club?  
groet!
Gert Veurink



theomuusse

Klopt, maar daar houdt mijn invloed ongeveer op denk ik.
Theo

Gert Veurink

CiteerKlopt, maar daar houdt mijn invloed ongeveer op denk ik.
Theo
tijd voor een coup?  ;)  
groet!
Gert Veurink



theomuusse

#21
CiteerZal ik dan maar een negatief puntje inbrengen: beetje jammer dat op de eerste pagina (Het bestand) wordt gesproken over 'waarnemingen.nl' ipv waarneming.nl
Dat moeten we er toch eens uit slaan!!

Verder is ie mooi!
Ja, waarneming.nl komt er op zijn zachtst gezegd, bekaaid vanaf met 25000 waarnemingen...
Toch geen misselijk aantal.. gezien de totalen.
Theo

JohanvantBosch

CiteerMooi stukje werk!
Er staan echter nogal wat kromme zinnen in die niet gecorrigeerd zijn.
Verder klopt de tekst van SYMPMERI niet en zie ik libellen op de foto die vastgehouden zijn geweest.
Maar wel erg interessant werkje inderdaad.
Theo
inderdaad... jaartalletjes...

Goyatlah

Iets anders: de tabel op pagina 105 met de landelijke trends bevat heel andere info dan de soortpagina's.

Een voorbeeld: de houtpantser zou een matige afname te zien geven. Maar in de soorttekst staat dat ie de afgelopen 10 jaar stabiel is en de toekomst er behoorlijk gunstig uit ziet.
En dit is dan een zeer algemene soort waarbij dit soort gegevens toch betrouwbaar zou moeten zijn.

Weet dan ook niet wat ik bv. met de zeer sterke afname van Noordse Winter en Groene Glazenmaker aanmoet.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerIets anders: de tabel op pagina 105 met de landelijke trends bevat heel andere info dan de soortpagina's.

Een voorbeeld: de houtpantser zou een matige afname te zien geven. Maar in de soorttekst staat dat ie de afgelopen 10 jaar stabiel is en de toekomst er behoorlijk gunstig uit ziet.
En dit is dan een zeer algemene soort waarbij dit soort gegevens toch betrouwbaar zou moeten zijn.

Weet dan ook niet wat ik bv. met de zeer sterke afname van Noordse Winter en Groene Glazenmaker aanmoet.
Ik vermoed dat hier deels de resultaten van 'verzamelde waarnemingen' en monitoringroutes door elkaar lopen.

Achteruitgang van noordse winter stond er toch niet in? Wel van Speerwaterjuffer.

Persoonlijk was ik nogal verbaasd over de vooruitgang van Venwitsnuitlibel die gemeld wordt, ook in het noorden van het land. Ik de afgelopen jaren juist het tegengestelde begrepen...

Goyatlah

#25
CiteerIk vermoed dat hier deels de resultaten van 'verzamelde waarnemingen' en monitoringroutes door elkaar lopen.

Achteruitgang van noordse winter stond er toch niet in? Wel van Speerwaterjuffer.

Persoonlijk was ik nogal verbaasd over de vooruitgang van Venwitsnuitlibel die gemeld wordt, ook in het noorden van het land. Ik de afgelopen jaren juist het tegengestelde begrepen...
Noordse Winter heeft in de tabel trend: Sterk achteruitgaand

Die vooruitgang van Ven in het noorden ben ik ook wel benieuwd naar, en ook naar een aantal zwarte stippen in Noord-Drenthe (foute determinaties? Heb binnenkort overleg over een nieuwe Drentse atlas, en dan breng ik dat nog wel ff ter sprake). Zelf heb ik er dit jaar maar 3 gezien, op 1 locatie (is ook waarnemerseffect, was op de hoofdvliegperiode met andere dingen bezig, maar toch...)

Even snel door de tabel heen:
Sterke toename:
Bandheidelibel - niet een beetje overdreven?
Gevlekte Witsnuit - idem
Venwitsnuit - lijkt me hooguit gelijk en wellicht zelfs een afname
Stabiel:
Glassnijder - vooruit toch?
Matige afname:
Houtpantser - valt toch wel mee?
Vuurjuffer - in het oosten volgens mij stabiel, en toename in het westen
Geelvlek - valt daar ook maar iets over te zeggen?
Watersnuffel, Var, Blauwe Glazenmaker, Paardenbijter, etc - ?
Sterke afname:
Noordse Winterjuffer - al weer?
onzeker:
Vuurlibel - onzeker  :lol:
Bruine Winterjuffer - van 1 populatie naar het halve land?
Kanaaljuffer - rukt ook naar het noorden op

Heb slechts een paar soorten zo snel met de pagina-teksten vergeleken. Aan de andere kant komen bij de soortbeschrijvingen dit soort kanttekeningen niet bij me op.

Overigens heb ik in een oud topic al eens mn vragen bij de gebruikte meetmethodes gezet.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

CiteerOverigens heb ik in een oud topic al eens mn vragen bij de gebruikte meetmethodes gezet.
Link?
(Sybe)

Goyatlah

Citeer
CiteerOverigens heb ik in een oud topic al eens mn vragen bij de gebruikte meetmethodes gezet.
Link?
Wordt lastig, is een aantal maanden terug, en weet niet wie de starter was.
Ging over de aankondiging van de resultaten van het telnet. Dus als iemand weet wanneer dat was...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#28
Heb even mijn commentaren en gedachten bij die van jou gezet, Dolf

Even snel door de tabel heen:
Sterke toename:
Bandheidelibel - niet een beetje overdreven? Denk het niet: is in vgl met vorige atlasperiode, toen de soort alleen nog in een klein stukje Brabant voorkwam.Gevlekte Witsnuit - idem Met name sterke vooruitgang in noorden vh land lijkt me: veel nieuwe plekken met aanzienlijke populaties.
Venwitsnuit - lijkt me hooguit gelijk en wellicht zelfs een afname
Stabiel:
Glassnijder - vooruit toch? Kwa locaties/verspreiding wel, kwa aantallen misschien niet
Matige afname:
Houtpantser - valt toch wel mee? zou ik ook zeggen. Maar komt misschien doordat monitoringroutes op voor deze soort relatief ongunstige plekken ligt.
Vuurjuffer - in het oosten volgens mij stabiel, en toename in het westen - in westen ook stabiel zou ik zeggen.Geelvlek - valt daar ook maar iets over te zeggen? Tja
Watersnuffel, Var, Blauwe Glazenmaker, Paardenbijter, etc - ?
Sterke afname:
Noordse Winterjuffer - al weer? misschien ook puur gebaseerd op enkele monitoringroutes
onzeker:
Vuurlibel - onzeker  :lol: zie paedisca
Bruine Winterjuffer - van 1 populatie naar het halve land? zie paedisca en houtpantserKanaaljuffer - rukt ook naar het noorden op - maar niet echt heel hard, kan me voorstellen dat ze hier twijfelen tussen stabiel en lichte toename.
Overigens heb ik in een oud topic al eens mn vragen bij de gebruikte meetmethodes gezet.
Ik heb de methodes niet goed doorgelezen, maar ik ga ervan uit dat de trends puur op basis van het meetnet is: dat is natuurlijk de enige manier om zeker te zijn dat je aantallen/dichtheden kunt vergelijken.... jaren achtereen dezelfde routes. Ook een methode om waarnemerseffect uit te sluiten....
Dat betekent wel dat je er voor bepaalde trends naast kunt zitten omdat bepaalde soorten onvoldoende gedekt zijn in de routes omdat ze in minder interessant biotoop zitten voor de deelnemers aan het meetnet...

Maar dat was waarschijnlijk ook ongeveer wat jij bedacht had....

Anne Hueber †

Citeer
Vuurjuffer - in het oosten volgens mij stabiel, en toename in het westen - in westen ook stabiel zou ik zeggen.
In het westen (Berkheide, Meijendel) toch wel een behoorlijke toename!