Hoofdmenu

welk kevertje?

Gestart door Gert Kremer, september 08, 2008, 13:35:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Welk kevertje maakt dit figuur in loofhout?, (els?)
5121
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

beetlestitch

#1
een broed gang van een schorskever of scotylidae.  welke op els zit weet ik niet maar dat is wel te achterhalen. groeten toon
Toon Keukelaar

Gert Kremer

Citeereen broed gang van een schorskever of scotylidae.  welke op els zit weet ik niet maar dat is wel te achterhalen. groeten toon
Esdoorn maar een Iep zou ook wel kunnen. zijn van die bomen die waak langs de kan staan bij het water. Klompenhout zeg ik wel eens.
Zal eens een blad op de foto zetten.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

beetlestitch

goed idee. groetn toon.
Toon Keukelaar

Gert Kremer

Gewone Es denkt ik.
de zaden.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

het blad (onscherp) .....maar de popelieren staan er ook.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

beetlestitch

dan moet men bij fraxinus zoeken welke schors kever daar op thuis hoort.de mogelijkheid is leperis fraxini[oudere naam] of bonte essen bast kever. ik weet niet of deze zo een gang maakt maar ik geef dit maar als een voorzet voor theodoor of jan. groeten toon.
Toon Keukelaar

Gert Kremer

Citeerdan moet men bij fraxinus zoeken welke schors kever daar op thuis hoort.de mogelijkheid is leperis fraxini[oudere naam] of bonte essen bast kever. ik weet niet of deze zo een gang maakt maar ik geef dit maar als een voorzet voor theodoor of jan. groeten toon.
Hallo Toon,
Bedankt hoor, dan wacht ik nog even op een reactie van Theodoor of Jan.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

jan cuppen

Sorry, maar ik heb geen affiniteit met vraatbeelden van larven. :(  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

lo.troisfontaine

Hoi,

niet dat ik verstand van vraatgangen of zo heb, maar ik heb nog wel een stukje tekst van Heiko Bellmann over de essenbastkever - Leperisinus varius liggen.

Deze schrijft; Van de paringskamer gaan twee 6 tot 10 cm lange, horizontale moedergangen in tegengestelde richting uit. De vraatgangen van de larven vertrekken loodrecht van de moedergang, maar worden maar ca. 4 cm lang.

Weet iemand hoe groot de afgebeelde gangen zijn?
Misschien is dan dit wat we zoeken?
maar het blijft giswerk.