precisie waarnemingen

Gestart door hiskodevries, november 30, 2020, 14:09:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Zo hier en daar is wat rumoer over de precisie van waarnemingen die via apps binnen komen.
Binnen de nieuwe site wordt een precisie >=0 en <=1000 als valide beschouwt.

Een precisie van 999 wordt als onbekend beschouwt. Dit betekend dus niet dat de lokatie niet precies is ingevoerd, maar dat dit op basis van de gegevens niet bepaald kan worden.

Als via een app een precisie < 0 binnenkomt zal die op de server op 0 gezet worden.
Als via een app een precisie > 1000 binnenkomt zal die op de server op 1000 gezet worden.
Tussenliggende getallen zullen 1:1 worden overgenomen.

Als een app aangeeft :' ik weet de precisie van de coordinaten niet ' dan wordt 999 opgeslagen.

In welke gevallen kan 999 voorkomen:
1.  Bij de android versie van obsidentify
2.  Bij obsmapp

Hoe komt dit ?
Als in een android app gebruik wordt gemaakt van de foto galerij om een foto op te halen en deze foto wordt gebruikt om de lokatie te bepalen (obsidentify altijd, obsmapp naar keuze) dan missen de precisie gegevens.
Dat is een android probleem, daar kunnen onze apps niets aan doen.

Omdat in obsmapp nog twee andere situaties tot lege precisie gegevens kunnen leiden (exacte lokatie op kaart aangegeven en tellen vanaf een vast punt), waarbij de precisie eigenlijk wel bekend is , zal deze app nog even worden uitgesloten van de 999 maatregel.


Als je een recente iphone met de laatste IOS versie gebruikt kan het ook nog voorkomen dat voor de door jouw gebruikte app de locactievoorziening op 'exacte locatie' -> uit staat. Zet deze op aan.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

#1
Waarom is de waarde voor onbekend (999) binnen het bereik van de 'valide' data gekozen?

En wordt die waarde voor onbekend in de levering aan derden (NDFF, GBIF, ...) wel geconverteerd naar de waarde voor onbekend van de ontvangende partij?
--> Edit: nee dus. Willekeurig voorbeeld Observation.org vs. GBIF. Hoe moet de argeloze GBIF-gebruiker nu weten dat die 999 net zo goed veel groter kan zijn en niet vergelijkbaar is met andere locatieonzekerheden in dezelfde dataset?

Terecht 'rumoer' overigens, het gaat hier over de kwaliteit van een van de belangrijkste eigenschappen van een waarneming.
Marijn Prins

Martijn van Sluijs

Goede zaak met het oog op de kwaliteit van de database.

Deze oplossing vraagt wel om (minstens) twee vervolgstappen, om ervoor te zorgen dat een groter deel van de toekomstige waarnemingen alsnog 'geldig' zijn voor afnemende partijen:

1. Het toevoegen van de mogelijkheid in ObsID om de locatie te wijzigen wanneer wordt gekozen voor uploaden naar waarneming.nl. Eenzelfde soort kaartfunctie als in ObsMapp bijvoorbeeld.
2. Het geven van een melding wanneer ofwel vanuit ObsID ofwel vanuit ObsMapp een waarneming wordt opgeslagen wanneer de nauwkeurigheid te wensen over laat. Die melding zou er als volgt uit kunnen zien:

"De app is niet in staat om informatie over de nauwkeurigheid van de locatie uit de foto te halen, of de opgehaalde nauwkeurigheid is hoger dan 100 meter. Hierdoor is de waarneming minder geschikt voor wetenschappelijk onderzoek. Wil je de locatie controleren/aanpassen?"

Met de opties:
"Ja" (--> naar de kaart)
"Nee" (--> melding sluiten, geen verdere actie)
en evt. een aanvinkbaar hokje met "Laat deze melding niet meer zien".


Dat het een 'androidprobleem', en geen 'waarneming.nl-probleem', is betekent nog niet dat niet in 'waarneming.nl-oplossingen' gedacht kan worden.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Citaat van: marijn op november 30, 2020, 16:55:23 PM
Waarom is de waarde voor onbekend (999) binnen het bereik van de 'valide' data gekozen?

En wordt die waarde voor onbekend in de levering aan derden (NDFF, GBIF, ...) wel geconverteerd naar de waarde voor onbekend van de ontvangende partij?
--> Edit: nee dus. Willekeurig voorbeeld Observation.org vs. GBIF. Hoe moet de argeloze GBIF-gebruiker nu weten dat die 999 net zo goed veel groter kan zijn en niet vergelijkbaar is met andere locatieonzekerheden in dezelfde dataset?

Terecht 'rumoer' overigens, het gaat hier over de kwaliteit van een van de belangrijkste eigenschappen van een waarneming.
de ndff is geheel op de hoogte. De gbif export zal tzt null krijgen als precisie ==999 maar dat valt binnen een project en buiten mijn bereik.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: hiskodevries op november 30, 2020, 17:18:40 PM
de ndff is geheel op de hoogte. De gbif export zal tzt null krijgen als precisie ==999 maar dat valt binnen een project en buiten mijn bereik.
Goed om te horen  :duim:
Marijn Prins

hiskodevries

inmiddels komen nu ook obsmapp waarnemingen binnen met 999 als de gebruiker de lokatie laat bepalen door een foto uit de galerij
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: hiskodevries op december 02, 2020, 16:25:16 PM
weergave op de oude site is aangepast
https://old.waarneming.nl/waarneming/view/202640357
Nieuwe volgt tzt
"Precisie: onbekend" :duim:
Maar.. op de kaart wordt nu een pointer met een héél klein cirkeltje weergegeven? Ik verwacht geen pointer, maar een of ander groot vlak.
Marijn Prins

Andre321

#8
Gewoon bij precies kijken
Ik erger me  echt aan de grote roze vlakken.
GPS is nou eenmaal statistiek..
En de precisie kan ook 1,2,3,6,9meter zijn. Ik kan me nog herrineren dat je mensen hier nog moest overtuigen van het nut van een GPS. locatie was meer dan voldoende.

Citeer
"Precisie: onbekend" :duim:
Maar.. op de kaart wordt nu een pointer met een héél klein cirkeltje weergegeven? Ik verwacht geen pointer, maar een of ander groot vlak.

marijn

Citaat van: hiskodevries op december 02, 2020, 16:25:16 PM
weergave op de oude site is aangepast
https://old.waarneming.nl/waarneming/view/202640357
Nieuwe volgt tzt
Volgende vraag is: als de precisie onbekend is, kun je dan überhaupt wel een locatie (bijv. gebiedsnaam) weergeven? Feitelijk niet. Je ontkomt er eigenlijk niet aan om de waarnemer (op het moment van opslaan of achteraf) te vragen alsnog een zo goed mogelijke indicatie van de locatie op de kaart te geven. Daar lijkt me niets mis mee; de meeste waarnemers zullen vast willen dat hun waarnemingslocatie correct in de databases terecht komt.
Marijn Prins

hiskodevries

Merijn, we moeten het niet groter maken dan het is.
Binnen w.nl hebben we nooit wat met precisie gedaan, behalve dat als getal weergeven en de cirkel in het detailscherm.
Afnemers van data hebben met belang om te weten of die bekend is J/N. Wij zijn daar nu eerlijk over.
Het moet ook weer geen project van weken worden.
In validatie schermen kan de validator op een knopje drukken om te vragen om de lokatie op de kaart nog even goed aan te geven, waardoor de precisie alsnog verbeterd, als dat voor die soort/dat geval van belang is.
Bij een merel niet zo belangrijk, maar een nestgeval van een rode wouw weer wel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Ik verwijs even hier (Wikipedia) naar, omdat ik niet helemaal zeker ben of de term "precisie" in deze discussie wel helemaal juist wordt gebruikt.

De GPS bijv. van de locatiepijl in de nieuwe website wordt in 4 decimalen achter de komma (punt) gegeven en op de oude site in 3 decimalen achter de komma (punt), om maar eens wat te noemen. De pijl locatie in de nieuwe website is dus preciezer aangeduid, maar of hij hiermee "juister" is?

hiskodevries

Daar gaat het niet over Frank.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Citaat van: hiskodevries op december 03, 2020, 17:04:25 PM
Daar gaat het niet over Frank.

Het artikel is lezenswaard. Dat is mijn enige doel van mijn reactie. Mede omdat in de nieuwe website "nauwkeurigheid" wordt gebruikt, maar men in de discussie spreekt over "precisie".

marijn

Citaat van: FrankR op december 03, 2020, 18:11:14 PM
Citaat van: hiskodevries op december 03, 2020, 17:04:25 PM
Daar gaat het niet over Frank.

Het artikel is lezenswaard. Dat is mijn enige doel van mijn reactie. Mede omdat in de nieuwe website "nauwkeurigheid" wordt gebruikt, maar men in de discussie spreekt over "precisie".
Nauwkeurigheid is de juiste term  :duim:
Marijn Prins

frankaroos

Inmiddels wordt een invoerder gevraagd om "de nauwkeurigheid op minimaal 5m te zetten", als men althans invoert via het invoerscherm van de website, wat ik vandaag ervoer.

Als ik een vogel zie op ruwweg geschat 100m in een open veld zonder "land marks", dan is het plaatsen van de pijl een zeer ruwe gok. Dus wat heb je dan aan nauwkeurigheid van 5m als het geen plantje is waar ik met mijn neus bovenop sta? De pijl die ik vandaag "nauwkeurig" moest zetten kan wel tientallen meters verkeerd staan. Dus, ja ...

hiskodevries

Frank , die melding krijg je nu als de precisie van je waarneming met  <5 meter is geupload via een app
die grens moet op de nieuwe site nog worden bijgesteld naar >=0 en <=1000
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Voor de goede orde: de waarneming was niet geüploadet via een app maar ingevoerd via het invoerscherm van de website.

SlechtValk

Citaat van: marijn op november 30, 2020, 16:55:23 PM
Waarom is de waarde voor onbekend (999) binnen het bereik van de 'valide' data gekozen?

Een terechte vraag, waar ik eigenlijk geen antwoord op zie...
Het is immers erg onlogisch om 1-1000 als valide waarden te gebruiken, maar 999 als "onbekend"... vaak worden voor dit soort afwijkende waardes, een waarde als -1 of iets dergelijks gebruikt... buiten de valide range...
En wat gebeurt er nu als de apperatuur (apps) werkelijk 999 als onzekerheid aangeven? Ja het is onwaarschijnlijk dat het gebeurt, maar wel mogelijk... in de huidige gang van zaken wordt dat als onzeker beschouwd... 999m is ook vrij onzeker, maar zekerder dan onbekend...

Ik vind het overigens erg raar dat als een nauwkeurigheid onzeker is, er op de site vermeld staat: "nauwkeurigheid 999m" wat een hoge significantie suggereert... zou het niet beter zijn om indien de nauwkeurigheid onzeker is, daar ook "onzeker" neer te zetten, ipv 999m...

Nu wat mij gister overkwam (en waarom ik eigenlijk reageer).

Ik voerde een waarneming in via ObsMapp, deze kreeg (klaarblijkelijk) een nauwkeurigheid van 3 mee...
Toen ik op de site iets wilde wijzigen aan de waarneming (bijv. geslacht of een aantal wilde aanpassen oid... in elk geval niet gerelateerd aan locatie of nauwkeurigheid), kreeg ik een foutmelding dat de waarde minimaal 5 moest zijn...
Het is toch erg vreemd dat als je zelf niets (handmatig) aan locatie of nauwkeurigheid aangepast hebt, dat je daar een foutmelding over krijgt... mijns inziens is dit zelfs gewoon een bug... het systeem (de app) doet iets wat volgens de server niet mag...
Bovendien is het natuurlijk zinloos om een gebruiker lastig te vallen met informatie die TE nauwkeurig is... dan maak je er onder de motorkap toch gewoon 5 van... als dat het minimum is wat je wilt accepteren...

Citaat van: hiskodevries op december 11, 2020, 07:53:11 AM
Frank , die melding krijg je nu als de precisie van je waarneming met  <5 meter is geupload via een app
die grens moet op de nieuwe site nog worden bijgesteld naar >=0 en <=1000

Dat lijkt me nog een betere oplossing... geen minimum aanhouden... gewoon de waarde behouden die door de apps verkregen is...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

#19
die 999 is al een oude keuze, en volgens mij al eerder uitgelegd
als een app met een geldige precisie van 999 komt wordt die op 1000 gezet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Nee, er is nog geen antwoord gegeven op de vraag waarom 999.
-1 ligt meer voor de hand (duidelijk buiten de valide range), of juist een flink hoge waarde die eer doet aan de werkelijkheid (in de meeste gevallen?): bijv. 9999. Aardige kans dat de gemelde locatie binnen een straal van ca. 10 km ligt (maar een veel lagere kans dat ie binnen 1 km ligt).
Marijn Prins

lukasverboom

Citaat van: hiskodevries op december 11, 2020, 07:53:11 AM
Frank , die melding krijg je nu als de precisie van je waarneming met  <5 meter is geupload via een app
die grens moet op de nieuwe site nog worden bijgesteld naar >=0 en <=1000

Wordt dit binnenkort gedaan? Nu moet je bij het toevoegen van foto's de nauwkeurigheid steeds aanpassen, best irritant. Als het binnen een paar dagen gebeurt wacht ik even met het toevoegen van mijn foto's, dan kan de nauwkeurigheid blijven staan.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hiskodevries

inmiddels wordt ook precisie 0 toegestaan. sommige gps`s hebben een precisie van 20-30 cm wat afgerond 0 is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Tom Damm

Citaat van: hiskodevries op december 02, 2020, 16:10:46 PM
inmiddels komen nu ook obsmapp waarnemingen binnen met 999 als de gebruiker de lokatie laat bepalen door een foto uit de galerij

En als je in ObsMapp een waarneming kopieert. [ook daar in topic geplaatst]
Groet, Tom

hiskodevries

Tom, dan zal je daar het antwoord krijgen, maar dat heb je toch binnen een paar minuten zelf uitgezocht?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Tom Damm

Hoi Hisko, jij beschreef jouw ervaring/constatering en ik voegde voor de volledigheid, ter info, mijn ervaring erbij, die ik als bug heb gemeld in een ObsMapp-topic.
Groet, Tom

hiskodevries

Bericht met ongepast taalgebruik verwijderd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0