2X groen metalic & extreem makeover

Gestart door Sjors, september 07, 2008, 20:57:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Twee vragen waarvan de 2de (foto's 3 en 4) misschien helemaal niet in deze soortgroep thuis hoort, maar ja! wat is (of was) dit insect dan wel.

- De 1ste en 2de  foto is een zweefvlieg maar kan niet precies achterhalen welke.
- De 3de en 4de, extreem makeover van een ....
- De 5de vleesvlieg heeft blikschade en mag wel even naar de uitdeuker (geen vraag)
 
foto 1
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

blikschade

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden,

Sjors van het Strandje
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

corzonneveld

Foto 1 en 2: Wapenvlieg, ik vermoed Sargus bipunctatus.

foto 3: lijkt me iets uit de cicade-hoek. Verder geen idee.

foto 5: kan ook wel een makeover gebruiken!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Sjors

#6
Wapenvlieg! (ik weer met mijn zweefvlieg, maar ja! ieder begin is moeilijk) en van cicaden heb ik helemaal nog geen kaas gegeten.

Bedankt Cor.

PS. Sargus bipunctatus (ik zie de witte vlekken in het gezichtje)
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

MarjoSmeets

Wat betreft foto 3 en 4. Hier http://nforum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=59254 staat een gelijkende foto, maar helaas is daar ook geen echt antwoord op de vraag welke cicade het dan wel is.  :( Maar misschien dat jij hem daar ook nog eens kan plaatsen?
Groetjes, Marjo  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Sjors

Zal ik doen Marjo en bedankt voor de info.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

javanerkelens

Erg leuk die foto's van de cicade (misschien de Rhodondendoron (puf) cicade)
Toch best bijzondere foto's hoor, dat je nou net op het goede moment aanwezig was...
En wat betreft de groene Calliphoridae.......eigenlijk bijzonder dat alles nog goed functioneerd met zo'n grote deuk in de thorax, want er zitten best veel spieren en andere vitale delen in de thorax........maar als ik de foto zo bekijk, heeft de vlieg er weinig last van..........maar ja, misschien hink hij hij toch met zijn linkerpoot en is bijvoorbeeld kortademig.....ha ha.

Leuk hoor! :duim:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

mooi die Sargus bip. ! beetje typische najaarssoort rondom huis, oude tuinen enz.
met vriendelijke groet,
David

Sjors

Joke, ik heb niet het gevoel dat de groene Calliphoridae mindervalide is maar het beestje was wel doodsbenauwd voor de mieren die op dezelfde plant zaten, als de mieren in de nabijheid kwamen rende (niet vliegen) hij heel snel weg (misschien een trauma?).

David, en op het beroemde STRANDJE te Leeuwarden

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden,

Sjors van het Strandje
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

javanerkelens

CiteerJoke, ik heb niet het gevoel dat de groene Calliphoridae mindervalide is maar het beestje was wel doodsbenauwd voor de mieren die op dezelfde plant zaten, als de mieren in de nabijheid kwamen rende (niet vliegen) hij heel snel weg (misschien een trauma?).

Deze waarneming heb ik vaker gehoord, dat vliegen uit de weg gaan voor mieren ,dus best een interessant onderwerp, om eens te bestuderen.
Ik vermoed, dat mieren misschien toch gebruik maken van een afweersysteem (mierenzuur spuiten), maar dat is effe een wilde gok.
Vaak hoeden mieren luizen (voor de suikers) en deze zitten rond deze tijd veel op bomen en bladeren......en dat trekt veel andere bezoekers ook aan, waaronder wespen, lieveheersbeestjes,vliegen,bibionidae's,horenaars en ander gespuis wat ook gek is op het zoete spul.....en dit zal de mieren soms wel irriteren......

Vorig jaar heb ik dit bestudeerd, maar dit jaar heb ik nog geen luis kunnen ontdekken.........grrrrrrrr, want ik wilde graag nog meer foto-materiaal maken, maarja.. :(

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

amvanerkelens

Mooie foto's hoor :duim:

CiteerJoke, ik heb niet het gevoel dat de groene Calliphoridae mindervalide is maar het beestje was wel doodsbenauwd voor de mieren die op dezelfde plant zaten, als de mieren in de nabijheid kwamen rende (niet vliegen) hij heel snel weg (misschien een trauma?).

ik heb dit verschijnsel ook opgemerkt er waren verschillende vliegen driftig aan het eten ( er moet wel iets zoetigs op de muur aanwezig geweest zijn want dit stukje werd druk bezocht)  :D
Maar er was één mier die het specifiek voorzien had op een Calliphoridae en hij zette steeds opnieuw de aanval in  :huh: en dan vloog de vlieg even op om vervolgens even verder weer verder te snoepen en dan werd hij daar ook weer weggejaagd.  :angry:
Het vreemde was dat alleen deze vlieg werd aangevallen. De aanvalllen verliepen zo snel dat ik daarvan geen goede foto heb kunnen maken. Wel van het moment dat hij de aanval voorbereid.

Groet Alie