Wespen

Gestart door MarjoSmeets, september 05, 2008, 08:58:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik heb tot nog toe nog niet naar "echte" wespen gekeken, maar nu heb ik er toch een aantal foto's van. En wéér kom ik erachter dat het allemaal zo gemakkelijk niet is. Op de site van Albert de Wilde zie ik staan dat de Duitse wesp vooral te herkennen is aan de drie punten op het kopschild, daar waar de Gewone wesp een soort ankertje heeft. Ga ik dan verder zoeken en kom op Wikipedia terecht bij de Gewone wesp, dan staat daar een enorme foto van de kop met 3 punten op het kopschild en wordt er beschreven dat dát een kenmerk is voor de Gewone wesp  :wacko: En de Soortenbank zegt het dan weer zoals Albert. Ook hebben ze het op Wikipedia bij de Gewone wesp erover, dat het verschil met de Duitse wesp ook te zien is aan de puntjes op het abdomen. Volgens mij bedoelen ze het anders dan dat ze het schrijven. Als er niet ook een verkeerde foto bij zou staan zou je dat kunnen denken. Maar goed, ik heb hier een foto met wespen. Als ik leuk zou willen doen, dan zou ik kunnen zeggen dat het allemaal duitse wespen zijn. Ze zitten immers allemaal bij mij in de tuin in Duitsland  :whistle: Maar ik denk toch eigenlijk dat het de Gewone wesp is. Ik zie niet die puntjes op het abdomen en als ik de wesp rechts goed bekijk, dan lijkt het mij dat die een ankertje op het gezicht heeft. Heb ik het goed?
Groetjes, Marjo

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jack_windig

Volgens mij heb je het goed en is het de Gewone Wesp. Wikipedia moet je altijd met enige reserve bekijken, iedereen kan daar wat schrijven, wat dat betreft zijn de Soortenbank en Albert de Wilde veel betrouwbaarder. Voordeel is wel dat je zelf wikipedia kan verbeteren als je een fout tegenkomt.

LakeSide

#2
Volgens mij zijn het Duitse wespen.
Duitse wespen hebben 3 stippen voorop de kop en de gewone wesp een ankerachtige vorm, maar dat is op deze foto's niet te zien. Een ander kenmerk van de Duitse wesp is de soort van pijl op het eerste achterlijfsegment en die is op deze foto wel heel duidelijk te zien.

Een paar foto's voor de duidelijkheid:

Gewone wesp Vespula vulgaris:




Duitse wesp Vespula germanica:


Iolaire

En om het nog iets ingewikkelder te maken: het anker-/drie stippenkenmerk is niet altijd even duidelijk. Sommige Duitsers hebben de drie stippen zodanig "samengeklonterd" dat ht bijna een ankervorm heeft. Andersom kan ook: sommige Gewone wespen hebben een ankertje dat eigenlijk bestaat uit drie losse vlekjes....
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Ja inderdaad Jaco. Ik heb die rechtse wesp nog eens sterk uitvergroot en ik denk nu ook dat de zwarte dwarsstreep op het gezicht niet uitloopt in een ankertje. Maar van de andere kant zie ik op mijn foto wél die pijl op het achterlijf, maar níet die stippen, of ze zouden zo variabel moeten kunnen zijn dat de gele streep ze niet helemaal doet omvatten en je daardoor alleen maar een soort kuiltjes krijgt. Op jouw foto zie je die stippen wel heel duidelijk, behalve in de bovenste banden. Bij de andere wespen is bijna niks van die kenmerken te zien. Zie jij er genoeg van om te kunnen zeggen dat dat ook dé Duitse wesp is, of zullen we daar toch maar 'n duitse wesp van maken?  :gap:
Groetjes, Marjo


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

#5
Nog even een vraagje. Komt het überhaupt voor dat zowel de Duitse alsook de Gewone wesp van de zelfde peer o.i.d. zitten te snoepen? En ik zie dat Willem in de tussentijd ook nog geantwoord heeft. Jij geeft een beginneling moed Willem!  :wacko: Dit is zeker ook weer zoiets als "uitzonderingen bevestigen de regel"  :grin:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Iolaire

CiteerNog even een vraagje. Komt het überhaupt voor dat zowel de Duitse alsook de Gewone wesp van de zelfde peer o.i.d. zitten te snoepen? En ik zie dat Willem in de tussentijd ook nog geantwoord heeft. Jij geeft een beginneling moed Willem!  :wacko: Dit is zeker ook weer zoiets als "uitzonderingen bevestigen de regel"  :grin:
Tja, sorry?  :)  Het was bedoeld om aan te geven dat het niet altijd hout snijdt om voor determinatie naar 1 kenmerk te kijken. Het is goed om naar de verschillende kenmerken (als die er al zijn) te kijken (zoals bijv de kenmerken die Jaco noemt), omdat er " in 't veld" altijd overlappingen en idd uitzonderingen zijn.

Ik vertrouw overigens zelf ook nog vaak teveel op 1 kenmerk. :rolleyes:  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

barebigfoot

#7
dank je lake, mario

ok eindelijk kan ik duitse en vulgaris onderscheiden, ik let meer op het eerste segment van het achterlijf, want hier is een heel duidelijk verschil, dat dacht ik
tot vandaag

ik ben nu een beetje verwarrd, ik was ook nog met vlinders wantsen en vele andere ordes bezig



gauw zal ik een nieuw topic starten over duidelijke merkmalen van duitse en vulgaris starten indien mij geen ander voor is

:censored:

wilde

#8
Dat verschil met de tekening op het 1e tergiet van het achterlijf is soms minder groot dan je denkt. Ook de koptekening is vooral bij germanica variabel, maar ook bij vulgaris is het niet steeds een compleet anker.
Gisteren heb ik de eerste 4 wespen gevangen die ik tegenkwam in mijn bijenstal. Ze kunnen erg opdringerig zijn bij honingbijen en onrust geven bij het binnendringen van de kasten, maar ik laat ze meestal doen als het er niet te veel zijn.
Ik heb van deze wespen de voorkant kop en de bovenkant achterlijf gefotografeerd en die per wesp in 1 foto gemonteerd voor de duidelijkheid.

De eerste 3 foto's zijn Duitse wespen (Vespa germanica), maar alledrie hebben ze geen losse bovenstip op de clypeus. Bij koninginnen
is dat dikwijls duidelijker. De pijl op het 1e tergiet is steeds ongeveer gelijk van vorm, maar de zwarte randen zijn bij het 3e exemplaar nogal verschillend op het 2e tergiet. Dat is de wesp die haar tong uitsteekt om te zeggen: je dacht dat je het wist, maar ik ben toch weer net iets anders.

De 4e foto betreft een Gewone wesp (Vespa vulgaris). Ook deze heeft een pijlvorm op het 1e tergiet, maar iets platter. Dat is dus niet zo'n sterk kenmerk, maar als je er veel hebt gezien, is er toch wel verschil. Bij andere exemplaren is die pijl zo niet aanwezig, maar is het een veel bredere zwarte band die puntig uitloopt, dus een soort pijl zonder steel.







Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

Albert bedankt voor de duidelijke uitleg!  :duim: Maar dat kenmerk van die stippen in de gele banden, hetgeen ik op wikipedia gelezen heb, is dat nog bruikbaar als kenmerk? En voor wie dan, de Duitse of de gewone wesp?
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

wilde

#10
De stippen zijn te zien op het achterlijf van de Duitse wesp, maar zijn niet altijd geheel los, zoals op mijn foto's te zien is. Wikipedia is overigens geen betrouwbare bron: soms correct, soms onzinnig.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

Dat laatste had ik ook al gemerkt! Bedankt Albert!
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

barebigfoot

beste wilde, mario, het blijft dus gissen voor mij
zonder goede lens en een duidelijk kenmerk,
uiteraard ook door individuele verschillen in een soort\species

uwe