zaagsprinkhaan?

Gestart door zeeeend, september 03, 2008, 22:15:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

zeeeend

Geacht forum,

Vanmorgen zat deze sprinkhaan bij mij in huis. Bij de determinatie kom ik op grond van de roodgetinte poten, de rode cerci en (zie tweede foto) gekartelde legboor uit op B. serricauda. Volgens de Veldgids komt deze soort niet in NL voor. Toen ik hem met ? invoeerde bij mijn waarnemingen verscheen er Algemeen in het venster, maar vreemdgenoeg zijn er tot op heden geen waarnemingen van deze soort ingevoerd.
Wie kan mij verder helpen?
Groet, Gijs van den Ende, Zierikzee

zeeeend

2de plaatje, detail legboor.

florisbrekelmans

#2
De legboor is inderdaad wat getand, maar duidelijk niet gezaagd. Mijn Duits is niet fantastisch, maar Bellmann (Kosmos Heuschrecken fuhrer) meldt dat de legboor van de struiksprinkhaan in 'Spitzendrittel ganz fein gezahnelt' is. Dat vertaal ik als: de legboor is in de driehoekige punt zeer fijn getand. En dat is wat we volgens mij op de foto zien: een struiksprinkhaan dus. De foto van de zaagsprinkhaan in Bellmann toont daarnaast een afgerond legboor, terwijl die van de struiksprinkhaan spits is.

De zaagsprinkhaan is voorzover ik weet nog niet uit NL bekend. Wel zou de soort aan de poort staan te trappelen, gelet op recente waarnemingen uit Belgie net ten zuiden van Vaals. Ik heb onlangs bij Vaals (ook 's nachts) wat rondgefietst met een batdetector, maar helaas geen zaagsprinkhaan gehoord.  

Groet,

Floris

tekenaar

afgezien van een kleinigheid in de vertaling ("in een derde deel van de legboor; bij de punt") ben ik het helemaal met je eens: vrouwtje struiksprinkhaan.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

zeeeend

Citeerafgezien van een kleinigheid in de vertaling ("in een derde deel van de legboor; bij de punt") ben ik het helemaal met je eens: vrouwtje struiksprinkhaan.
Paul, Floris,
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb alleen de veldgids van Kleukers en Krekels (what's in a name?) en dat gezaagde bracht mij aan het twijfelen. Van een afgeronde legboor wordt niet gesproken bij Zaagsprinkhaan, maar die is op de foto in de gids wel duidelijk te zien. Verder zeggen zij dat de Zaagsprinkhaan "stevig"is. Bedoelen ze groter?Er worden geen maten vermeld in hun gids! De mijne lijkt me middel groot (als dat een maat is).Ik ben het volkomen eens met jullie mening: Sruikprinkhaan. Als je goed kijkt zie je ook dat het beest op mijn foto overal zwarte stippeljes heeft en die heeft de Zaagsprinkhaan niet.
Groeten, Gijs van den Ende