(Groene) Fitis als verstekeling?

Gestart door dasselbergs, september 03, 2008, 20:03:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

dasselbergs

Dag allemaal.

Afgelopen weekend heb ik een trip over de Wadden gemaakt met een Tjalk.
Na droog te zijn gevallen op een zandplaat ter hoogte van Noord Texel, kwam er een klein vogelebeest aangevlogen, die in de zeepokken ging zitten pikken op het onderschip. Lichtelijk verbaasd hebben we dit gade geslagen. Zijn / haar voorkomen deed niet echt vermoeden dat het om een wadvogeltje ging. De vogelkennis aan boord hield daar overigens ook meteen op...

Nog groter was de verbazing toen we enkele uren later weer loskwamen met het tij en het vogeltje op het voordek bleek te zitten. "Die vliegt zo wel weg" dachten we. Niet dus. Het beest is gezellig 4 uur lang aan boord gebleven, zich steeds verplaatsend naar een hoek van het schip waar geen mensen waren.

Ter hoogte van Vlieland bleek hij / zij ineens verdwenen te zijn. We hopen dat hij de wal heeft weten te halen...

Onze conclusie was dat het een"vogelsoort van de vaste wal betrof die ietwat te ver is uitgevlogen tijdens laag water, vermoeid is geraakt en de boot als reddingsvlot heeft gebruikt.

Nu, na wat spitwerk hier op het forum, denk ik dat het om een (Groene) Fitis ging?
Kan iemand dat bevestigen?

PS: Zoals te zien is, is hij / zij / het geringd.
PS1: Hij / zij / het heeft geen geluid gemaakt.
PS2: Hij / zij / het heb ik niet tijdens een "fourageeraktie" gezien. (houding van de staart)
PS3: Hij / zij / het is op de foto's door de avondzon wat geel-oranjiger uitgevallen.





JohanvantBosch

Geen fitis, maar een acrocephalus: een kleine karekiet of een bosrietzanger

dasselbergs

Mmm, ok.
Is het overigens een vreemde plek om deze vogel tegen te komen, laat staan op te pikken?  :D

Weinig bos op de Wadden....  :huh:  

frankmeer

CiteerMmm, ok.
Is het overigens een vreemde plek om deze vogel tegen te komen, laat staan op te pikken?  :D

Weinig bos op de Wadden....  :huh:
Vast een vermoeide vogel op trek die even uit komt rusten, dit gebeurt wel vaker met vooral zangvogeltjes.
En over weining bos op de Wadden... zie http://www.pterodroma.com/?page_id=53 voor een creatieve oplossing!
Frank van der Meer

dasselbergs

:grin: , briljant!
Ik zal m'n oom vragen of ik wat stekjes in de mast van de Tjalk mag kweken  ;)

Maar het is dus de acrocephalus? Lastig om ze allemaal te kunnen onderscheiden hoor, erg knap!

Vincent de Boer

Met nog meer foto's en wat goede crops is het ringnummer vast af te lezen en is de soort via het VTS wel te achterhalen.

Groet

Vincent de Boer
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

frankmeer

CiteerMaar het is dus de acrocephalus? Lastig om ze allemaal te kunnen onderscheiden hoor, erg knap!
Het is een Acrocephalus: een vogel van het geslacht Acrocephalus. In dit geval houdt dat in dat het om een Kleine Karekiet, of om een Bosrietzanger gaat. Deze twee soorten lijken erg op elkaar en zijn op uiterlijk in het veld soms amper of niet van elkaar te onderscheiden.
Frank van der Meer

garryb

Ik zou gaan voor Bosrietzanger vanwege de lichte (groengele) poten (donkerder bij Kleine Kar), lichte randjes aan de handpennen en de algehele olijfachtige tint over het kleed. Er zal ook nog wel iets te zien zijn aan de spacing tussen de handpennen maar dat heb ik niet paraat.

frankneijts

Denk dat de snavelvorm hier een wat betere aanwijzing is voor Bosriet: iets dikker basis met iets 'schuin aflopende' bovensnavel en stompe punt. Bij Kleine Kar is snavel langer, bovensnavel meer parallel en vaak met iets overhangende punt. Oogring bij Bosriet dikwijls minder opvallend (weinig afstekend tegen wenkbrauwstreep) maar dat wordt ook beinvloed door de belichting (zie bijv. de 3 foto's hierboven).
Hoofdkleur enigszins afhankelijk van de leeftijd, spatiering handpentoppen bij beide soorten ca. gelijk en lichte zoompjes idem. Pootkleur is inderdaad aanwijzing voor Bosriet maar de kleur van de nagels (donkerde bij KK dan Bosriet) is lastig in te schatten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dasselbergs

#9
De originele (RAW) bestanden bieden behoorlijk wat inzoomruimte. Ik zal even een blow-up maken van de ring. Iemand nog interesse in andere details?

*edit - de ring. (niet verder waarneembaar op de andere foto's.

dasselbergs

Via via heeft iemand aan de hand van de ring inmiddels uitgedokterd dat het beestje in Denemarken geringd is.

bramubels

Hallo Dasselbergs,

Misschien een wat later reactie, maargoed . Op de ring is te zien dat de onderste twee regels beginnen met een R en St dit staat voor Riksmuseum Stockholm. De vogel is dus niet in Denemarken maar in zweden geringd, leuk! Lijkt mij trouwens ook 100% bosriet door de al genoemde kenmerken en geen Kl kar.