Kringloop hoogveen en laagveen

Gestart door Tinok, september 03, 2008, 12:06:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi,

Voor mijn natuurgidsenopleiding van de ivn moet ik een opdracht doen over kringlopen (ecosystemen). Ik wilde het gaan doen over laagveen en/of hoogveen.
Ben net al een tijd aan het zoeken op internet en er is wel wat te vinden maar ik kan me niet voorstellen dat jullie niet nog goede tips hebben.
Ik moet uiteindelijk een mooie poster maken die voor leken goed te begrijpen is. Heeft iemand een idee waar ik informatie en plaatjes hierover zou kunnen vinden?
Heel veel dank,
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Windekind

#1
Tja, wat bedoel je precies met kringloop. Er zijn talloze kringlopen binnen een ecosysteem. Of gaat het meer om hoe zo'n systeem ontstaat/zich ontwikkeld ? Dat ontwikkeld zich uiteindelijk tot een dynamisch evenwicht.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Tinok

Hoi Elmar,

Een kringloop zoals bv de regen valt op de grond daar verdampt het weer tot wolk in de lucht en dan valt het weer op de grond.
Kortom een kleine makkelijke kringloop van een ecosysteem.
Het leek mij wel leuk om inderdaad iets met het ontstaan van veen te doen en dat in een kringloop te plaatsen.
Dus bv water-> plantjes-> sterven af-> geeft weer mest voor nog meer plantjes -> ontstaan van veen (wel of geen o2)-> afgraven door mensen-> co2 in de lucht bij verbanden-> etc etc
Maar misschien is het meer een kwestie van goed lezen hoe veen ontstaat en in stand blijft of juist hoe het mis kan gaan en dat op een mooie poster weergeven.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'