Sperwer/Havik?

Gestart door Theovanv, augustus 29, 2008, 20:35:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik zag vanochtend een Sperwer of Havik, weet zeker dat het een van deze 2 was, maar weet niet welke. Hij zat aan de rand van Apeldoorn in een gebied met weidjes en bosjes met in de omgeving bedrijven en bos. Hij was wat groter dan een Houtduif en zat steeds achter de Houtduiven en Ekster aan. Heb er helaas geen foto's van.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Hoewel de grootte richting Havik wijst lijkt het me toch verstandig een volgende keer te proberen wat meer details te zien waarbij structuur belangrijk méér aanwijzingen geeft dan formaat. Immers kun je je daar gemakkelijk in vergissen (en wijfes Sperwer kunnen ca. even groot zijn als Houtduiven...).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

CiteerHoewel de grootte richting Havik wijst lijkt het me toch verstandig een volgende keer te proberen wat meer details te zien waarbij structuur belangrijk méér aanwijzingen geeft dan formaat. Immers kun je je daar gemakkelijk in vergissen (en wijfes Sperwer kunnen ca. even groot zijn als Houtduiven...).
Ik ging eigenlijk uit van een Sperwer, maar toen ik las waar beide vogels op jagen leek een Havik me logischer. Heb even staan kijken en het was een prachtig gezicht hoe hij heen en weer vloog en even vlak boven me in een boom zat. Sperwers heb ik nog maar weinig en alleen vrij hoog overvliegend gezien en Haviken nog nooit, dus ik denk niet dat ik zomaar het verschil zou zien qua, vleugels, staart, structuur of iets dergelijks. Jammer genoeg maakte hij geen geluid en heb ik er geen foto van, dus dan blijven alleen de kenmerken groter dan een Houtduif, maar dat is vrij relatief en dat hij joeg op Houtduiven en Eksters over. Kun je op grond daarvan de soort bepalen? Mss dat ik er binnenkort nog wel weer ga kijken en dat ik hem dan weer zie. Maar hij zal wel een groot jachtgebied hebben en vaak verstopt zitten.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Is hier pas nog ergens aan de orde geweest: Sperwer-wijfjes zijn prima in staat Houtduiven (en Eksters) te vangen en te doden. En geluid maken doen Sperwer en Havik buiten de broedtijd zeer zelden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'