Hoofdmenu

"Trompet"Goudvink

Gestart door harderbroek, december 10, 2004, 19:01:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

Hallo de Noordse Goudvink met afwijkende roep dat meer doet denken aan
Zebravink en waar al menig discussie is over geweest.

In de literatuur is daar nog thans niets over te vinden en wordt mogelijk
gedacht aan de meer oostelijke soort dan de Noordse Goudvink

Een geluidsopname is gemaakt op 6 december van een roepend vrouwtje in
zeewolde. In tegenstelling tot nu toe bekende opnames van b.v. M. Lantsheer
( opname van male)

In Zeewolde zijn tot nu toe 4-6 exemplaren waargenomen van de soort met
afwijkende roep ( RvS 2004)

De geluidsopname is te horen via www.vwgoriolus.nl
De opname is niet echt spectaculair door enig onervarenheid in geluidsopname
en opname apparatuur van waarnemer
O ja en er zit geen copyright op want aan die onzin doe ik niet
het beest is niet van mij dus van mij part stuur je het de hele wereld rond
( maar zo bijzonder is de geluidsopname niet)

poldergroet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Rogier

Dat betreft waarschijnlijk geen noordse goudvinken, maar een ander taxon, waarschijnlijk ergens uit oost-rusland zo heb ik vernomen, maar daar is nog steeds onduidelijkheid over.
Ik zie dat bij de waarnemingen de trompet-goudvinken onder noordse goudvink worden geplaatst, maar ik denk dat ze beter passen onder de gewone goudvink met bij de extra informatie dat het hier om een trompetgoudvink gaat.  
Groeten,
Rogier Verbeek

harderbroek

CiteerDat betreft waarschijnlijk geen noordse goudvinken, maar een ander taxon, waarschijnlijk ergens uit oost-rusland zo heb ik vernomen, maar daar is nog steeds onduidelijkheid over.
Ik zie dat bij de waarnemingen de trompet-goudvinken onder noordse goudvink worden geplaatst, maar ik denk dat ze beter passen onder de gewone goudvink met bij de extra informatie dat het hier om een trompetgoudvink gaat.
Klopt, Ook bij trektellen.nl zijn de soorten onder z.g. trompet goudvink te plaatsen.
Of de soort echter uit Rusland komt valt zeer te betwijfelen!
Dit naar aanleiding van enkele mail berichten uit Rusland die ik via via heb gekregen.

Mogelijk is de herkomst dichter bij huis dan we denken. ( nog niet bewezen)

Het is echter van belang dat alle trometters die men waarneemt juist de uiterlijke kenmerken te beschrijven. De z.g. witte vensters op de buitenste staartpennen komt ook bij de gewone goudvink voor en dus geen indicatie al zou het dus een nieuwe ondersoort zijn.

Overigens schijnen er al geluidsopnamen te zijn uit 2001 in Ned. van de "trompet"goudvinken door A.v.d. Berg en M.Robb
poldergroet
Robbie




Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

marcel123

#3
Heeft iemand een url met dee geluidjes van de trompettergoudvink?

harderbroek

CiteerHeeft iemand een url met dee geluidjes van de trompettergoudvink?
kopie van bericht 5 nov. 2005

groet
R

Verleden jaar is er al een hele discussie over geweest op EBNNL. Inderdaad zou het mooi zijn de ex. met een veel lagere toonsoort deze ergens bij opmerking als trompetter te vermelden. De z.g. geluiden van de Bullfinch Pytthula pyrrhula uit de Komi Republic, northeast European Russia zijn te horen op ; http://ddkkk.1g.fi/pyrpyr/pyrpyr.htm.

Opnamen uit o.a. Nederland http://www.home.zonnet.nl/myotis/gooigeluid.htm
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Gerrit Kteu

CiteerDe geluidsopname is te horen via www.vwgoriolus.nl
Ik kan hier geen geluidsopname vinden.

Gerrit

Gerrit Kteu

Wat me al die tijd zo verbaast, is dat men het steeds over het trompetgeluid heeft. Alle opnamen die ik tot nu toe gehoord heb, doen me op geen enkele wijze aan een trompet herinneren.

Misschien is mijn inlevingsvermogen niet in orde, misschien heb ik de juiste opnamen niet gehoord.

Gerrit

Pim

Het is voor mij net een mini-stoombootfluitje.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Gerrit Kteu

Ja, dat is 't! Een mini-stoombootfluitje lijkt er veel meer op.

harderbroek

CiteerMisschien is mijn inlevingsvermogen niet in orde, misschien heb ik de juiste opnamen niet gehoord.

Gerrit
Kies maar voor het laatste Gerrit.
Ik hoor ook niet alles wat ik denk te horen.
En dat nog wel dat ik als kind van een Jazz musicus ben opgevoed.
Ik ding weet ik weer wel het lijkt niet op en alt sax maar daar gaat het niet om geloof ik.
En of je de juiste opname niet gehoord hebt weet ik ook niet maar als je de links gevolgd hebt moet het goed zijn m.u.v. de oriolus waar deze vanaf is meen ik.


Vandaag overigens de beide soorten gehoord op me  PTT route.
m.v.g.
Robbie
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland