Hoofdmenu

Smienten?

Gestart door Rick van der Weijde, december 10, 2004, 12:36:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Het kan wellicht aan mij liggen, maar het valt mij op hoe weinig Smienten er eigenlijk nog maar in de polders te vinden zijn. Ik bedoel ik kom nog maar groepjes tegen van een paar honderd, een plaatsen waar er normaliter rond de 1.000 rond hangen. Op plaatsen waar er normaal meer dan 10.000-15.000 zijn te vinden nu nog maar groepjes van niet meer dan 3.000.
Heeft iemand anders ook het idee dat het er dit jaar nog vrij weinig zijn, of ben ik daarin alleen? Enig idee waar dit aan kan liggen?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jennifer88

nee je hebt wat mij betreft helemaal gelijk,
in zaandam zijn erook opvallend weinig, vorig jaar rond de 2000 nu nog maar 800.
:huh:  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

jasper

Heb zo'n gevoel dat het per jaar verschilt, de ene jaar meer dan het andere jaar.
Hoe dat kotm heb ik ook geen flauw idee van  :(

Jasper

rik

Die vraag stel ik me al voor verschillende soorten !
Waar blijven de sijsjes , keepen , geelgorzen , barmsijsjes , koperwieken , kramsvogels , vinken  , kneu's en smienten ?
Ik begin zo stillaan te denken dat het echt mis gaat met die soorten, hopelijk ben ik verkeerd !


hiskodevries

of ze vinden het niet koud genoeg om deze kant op te komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

harderbroek

Ach wat heet kou. Voor de vogels is kou geen probleem maar meer het voedselaanbod. Extreem bessenjaar of juist nu tekort of extreem goede jongenproductie.


Kepen zijn er bij ons lokaal in overvloed. (Zeewolde) Koperwieken doen in grote groepen het Horsterwold aan. Kramsvogels daarintregen weer wat minder.

Je zou verwachten dat ook deze vogels mee liften met andere noordelijke vogels als pestvogels, noordse goudvinken en haakbekken. Maar mogelijk dat niet juist de noordelijke problemen hebben met voedsel tekorten maar meer nog verder gezocht moet worden in oostelijker richting waardoor haakbekken en vreemd roepende goudvinken deze kant op dwalen.


Maar goed is maar theorie en bewijs zal moeten uitsluiten

poldergroet
Rob van Swieten
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

Neem eens de trein van Purmerend Overwhere naar Hoorn, duizenden smienten.....!

Belachelijk dat ze kapot geschoten mogen worden door die *******minister Veerman, bijna de hele wereldpopulatie zit hier in de winter, ja denken jagers dan, het is een plaag.

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerBelachelijk dat ze kapot geschoten mogen worden door die *******minister Veerman, bijna de hele wereldpopulatie zit hier in de winter, ja denken jagers dan, het is een plaag.

Nou niet bijna Pim maar wel zeker 90 % van de Eur. populatie.

En daarbij deel ik je mening zeker dat de Min.. We noemen hem maar even *&^%
zich als boernkul niet altijd bewust is van het feit dat niet iedereen aan vriendjes politiek doet!

Als je kijkt naar de conclusie van de z.g. gedoog gebieden waar men dan z.g. niet op die beesten mag jagen ( rapport SOVON  & VBN) Atlas van ganzen, zwanen & smienten ( jammer overigens dat de ganzen voor zwanen staan in de titel en dat voor SOVON) vraag ik me af hoe "jagen" we die beesten daar in ()(* naam heen.

Robbie
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

redmar_woudstra

bij mij, vlak naast de bebouwde kom van Heerenveen: 250 exemplaren
verder regelmatig tijdens voetbaltrainen: over vliegende exemplaren (fluiten he)
groet,
Redmar

Rick van der Weijde

Ik heb ook niet beweerd dat ze er niet zijn, alleen dat de aantallen zoals ik ze ervaar aanzienlijk lager liggen dan normaal. Koperwieken en Kramsvogels trouwens wel vrij veel. HEb ik niet het idee van dat het dit jaar minder loopt dan vorig jaar.  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography