waarneming ruigpootbuizerd 8-12-2004

Gestart door harderbroek, december 10, 2004, 00:13:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

Sorry mensen maar ik doe het even zo.
kan weer eens niet vinden hoe je commentaar moet invoegen( wordt te seniel voor computers denk ik)

De admin van Utrecht als volgt. Als commentaar bij een waarneming van 8-12-2004 door Pim

1.
4-5 kenemreken voor vaststellen ruigpoot lijkt mij wat veel. ( maar goed kan nooit genoeg, hoewel het opvalt dat ruigpoten nog al eens wat moeite hebben binnen dit forum) Maar ben ook maar een leek.

2. UFO hebben niets te maken met de waarneming( daarvoor zal je bij de Koninklijke Luchtmacht moeten zijn) Komt mijn inziens ook wat denegerend over t.a.v. de waarnemer als je die link legt dat je veel UFO ziet maar niet zeker weet of het er wel 1 echt was. ( Je zou de volgens de statestieken van inlichtengendiensten de 457.3987 ste zijn)

4. Lijkt mij handiger als je twijjfeld aan iemands waarneming hem persoonlijk te mailen en hem te vragen waarop hij/zij dat basseerd.

Niet persoonlijks maar wou het wel graag kwijt want als ik zelf zo,n commentaar krijg van een admin ( hop de prullebak in)


Alle met viendlijke groet
Rob van Swieten
Medewerker Koninklijkle Luchtmacht
WRN Werkgroep Roofvogels Nederland
Alias Robbie dus



Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Bram Rijksen

Dag Robbie,

Tja, het blijven ondingen, die computers..


.1
Er zijn zo'n vier à vijf kenmerken die in combinatie met elkaar doorslaggevend zijn. Al deze kenmerken afzonderlijk zeggen niets over het verschil tussen Buizerd of RPB. Als ik bijvoorbeeld polsvlekken, lichte kop en donker buikschild zie, ga ik sterk aan RPB denken, maar tot die tijd ook niet meer dan dat!

.2
Ik bedoel met UFO een vrij letterlijke vertaling, dus een ongedetermineerd vliegend object. Okee, 'object' kan iets specifieker... maar UFB klinkt niet zo lekker.
Niet denigrerend bedoeld, bovendien paste ik het op mijn eigen situatie toe.
Aan de andere kant.. ik kan me voor stellen dat deze opmerking wel als zodanig wordt opgevat dus: excuses daarvoor.

.3
..

.4
Heeft zeker mijn voorkeur en doe ik meestal ook. Echter, bij de meer schaarse of zeldzame(-re) soorten, die zo vaak -en naar mijn bescheiden mening vaak onterecht- worden gemeld (bv. Witkopstaartmezen, Siberische Tjiftjaffen, Taigaboomkruipers, Grote Kruisbekken, Grauwe Kiekendieven etc.), lijkt het me wel eens handig de discussie een beetje 'in de openbaarheid' te voeren.
Veel mensen lijken zich immers niet bewust of van de zeldzaamheid van de soort, of van de grote kans op verwarring met veel algemenere en sterk gelijkende soorten.
Daarnaast zou het wel erg arbeidsintensief worden om bij iedere bestaande melding van Witkopstaartmees, Ruigpootbuizerd, Taigarietgans en Kortsnavelboomkruiper alsnog alle waarnemers persoonlijk te gaan benaderen, met de vraag of men aan kan geven op grond waarvan men dacht inderdaad met deze soort te maken te hebben.

Vandaar mijn commentaar op deze manier.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen









Bram Rijksen

Ter aanvulling;
met een bijzonder vriendelijk mailtje liet Pim me weten de melding verwijderd te hebben. Hij kon e.e.a. goed begrijpen.

Vriendelijke groet,

Bram

harderbroek

Hoi Bram,

Bedankt voor je antwoord we zijn weer helemaal bij.

En wat betreft je opmerking over de zeldzaamheden deel ik je mening voor 100%.


poldergroet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland