19 punter eet LHB-larve

Gestart door Sjors, augustus 23, 2008, 20:04:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Is het normaal dat een negentienpunter een lieveheersbeestje LARVE opeet?

groetjes uit Leeuwarden,

Sjors van het Strandje
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

thijsdegraaf

Ik weet het niet.
Het lieveheersbeestje is evenals de larve een Veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje (Harmonia axyridis) .
Het is wel een fel rovertje. Ik heb wel eens gehoord, dat ze larven van andere lhb kunnen aanvallen.

Groet, Thijs

Sjors

Dus toch kannibalisme. Het gekke is dat op hetzelfde moment een (andere) LARVE bezig was met het verorberen van een lhb POP, kan het nog gekker?

Bedankt Thijs
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

lukkie

ik heb wel eens gezien dat een larve met een lhb van een andere larve zaten te eten :wacko:

groet luuk
Groeten, Luuk

Stippen

#5
Het is zelfs tamelijk gewoon.
Niet alleen de eigen soort wordt gegeten.
Overigens gebeurt dit vnl wanneer er voedsel tekort is of populatiedruk.

Niet alleen het veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje maakt zich er schuldig aan.
Vooral ook het oogvlek lieveheersbeest kan er wat van. (maar ook de zevenstip)

In gevangenschap zie je het zelfs bijzonder vaak als je geen maatregelen neemt, maar niet bij alle soorten.
Uiteraard zijn de vegetarische soorten niet schuldig, maar ook bij het negentienpunts lhb (anisosticta) heb ik het niet gezien.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Sjors

#6
De lhb zitten niet gevangen en er is ook geen voedsel tekort (denk ik) en al helemaal geen overpopulatie op HET STRANDJE, dus het kannibalisme zal wel in de lucht hangen, of is het misschien de overvloedige regenval?

Groet,

Sjors
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Stippen

Er is het hele jaar al weinig bladluis activiteit op sommige planten (bv brandnetel,hibiscus) alleen melige pruimenluis, die je veel op riet zit, is overvloedig.
Maar na een hoosbui of storm zijn die veelal behoorlijk weggespoeld. Wat later zie je dan langzamerhand weer nieuwe kolonies van jong grut tevoorschijn komen.
(Zo leer je over dingen die je niet eens wilt weten als je lieveheersbeestjes als huisdier houdt  :o )
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

thijsdegraaf

Ik vind, dat ik opvallend weinig Aziaten zie, als ik vergelijk met vorig jaar en met het begin van de zomer.
Dat zal misschien daardoor komen.

Groet, Thijs

Maico Weites

Hier (Scharmer, Groningen) stikt het er wel van. Meest voorkomende lieveheersbeestje hier. Ik zie ze vooral op engelwortel.

http://waarneming.nl/gebruiker.php?id=1591...tum_van=&tab=wn

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Sjors

Ook vandaag weer kannibalisme op het strandje te Leeuwarden, er is blijkbaar iets goed mis met de voedselvoorziening in de lhb wereld.

Ondanks alles, groet uit Leeuwarden,

Sjors van het Strandje
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje