Harpalus flavescens op Maatheide

Gestart door Lex Peeters, augustus 22, 2008, 22:55:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Deze vrij grote, opmerkelijk lichte loopkever, kwam vandaag onder een dode Zwarte Kraai tevoorschijn. Aan stuifzand.

Vriendelijke groet

Lex Peeters

Lex Peeters


Th.Heijerman

Aha, bijzonder beest: Harpalus flavescens. Heeft niks met kraaien te maken maar wel met stuifzanden ...

Theodoor

Lex Peeters

Bedankt Theodoor. Ik vergat er de locatie bij te zetten: Maatheide bij Lommel, op circa 0,5 km van de Nederlandse grens. Gebied herbergt nog een heleboel meer moois, zoals een leuke populatie Veertienvleklieveheersbeestjes en circa 80 zangposten Veldleeuwerik. Vorig jaar nog meer dan 100 terr. Veldleeuwerik, maar het gebied wordt opgevreten door zandzuigers, voor lucratieve zandwinning...

Gr.,

Lex

Th.Heijerman

Hij staat in Belgiƫ op de Rode Lijst: met uitsterven bedreigd!

Theodoor

beetlestitch

beste lex.

hele leuke vondst. probeer nog eens terug te gaan na zonsondergang en dan met een zaklicht op het onbegroeid zand te schijnen. de kans is heel groot dat je dan deze in aantal over de grond ziet lopen. groeten toon.  
Toon Keukelaar

Lex Peeters

Ga ik zeker een keer proberen Toon. Kan ik dan nog andere specifieke soorten voor dat biotoop verwachten?

Gr.,

Lex

beetlestitch

dat is altijd mogelijk en daarom is deze hobby zo leuk. groeten toon.
Toon Keukelaar

Lex Peeters

#8
Vandaag terug geweest in hetzelfde gebied en daar o.a. de volgende kevers aangetroffen:

Een snuitkever (aparte knik halverwege de antenne):

Lex Peeters

Foto 2: een kleine, maar schitterende loopkever:

Lex Peeters

foto 3: snuit- en loopkever nog een keer bijeen:

Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters

Foto 7: een minder opvallende loopkever:

Lex Peeters

Foto 8: en tot slot een vrij forse kortsschild:

Lex Peeters

Morgenavond gaan we hier, op advies van Toon, in het donker op zoek naar Harpalus flavescens. Ik breng daarna wel verslag uit.

Gr.,

Lex

beetlestitch

kleine schitterende loopkever is het genus asaphidion. de groene zou harpalus aeneus kunnen zijn als de buitenste 2 interval ruimtes behaard zijn maar dit is op de foto niet te zien wel bij de binoc. verder zijn het hele mooie foto,s groeten toon.
Toon Keukelaar

Lex Peeters

#18
Vanavond heb ik met Geert Sanders in het donker een deel van Maatheide met de zaklamp afgespeurd, en hoewel er veel kleine zwarte loopkevers actief waren vonden we geen opvallende exemplaren. Ook vonden we twee Veldkrekels. Onder de dode Zwarte Kraai bevonden zich nu 4 aaskevers (zie foto) en vlakbij was een lichtgekleurde Oorworm actief (eigenlijk hier op het verkeerde forum, maar misschien herkent iemand de soort). Bovendien vond Geert een verse, dode kortschildkever. Al met al was het best een boeiende uitstap.

Gr.,

Lex


Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters

Voor de Oorworm kom ik op Labidura riparia uit. Klopt ook wel met de grootte en het biotoop.

beetlestitch

gewoon nog eens proberen na regen of zo dan zie je weer andere insecten die actief zijn. s,nachts actieve insecten zijn er heel de winter als de temp enige graden boven 0 is en soms komen dan bijzondere vondsten tevoorschijn omdat dan niemand gaat zoeken en zeker in vroegere jaren niet. er is een onderzoek gaande in de kaaistoep bij tilburg het jaar rond en dit heeft zeer bijzondere dingen opgebracht. er wordt dan met licht op bomen gezocht. dit onderzoek loopt al vele jaren. groeten toon.
Toon Keukelaar

Lex Peeters

#25
Interessant dat zoiets jaarrond resultaten op kan leveren. Ga het zeker nog eens proberen.

Ondertussen blijf ik erg benieuwd of de loopkevers, de snuitkever, de aaskever en de twee kortschildkevers vanaf de foto's te determineren zijn.

Groet,

Lex

Th.Heijerman

Je vraagt ook wel veel tegelijk...

De snuitkever is een Sitona, waarschijnlijk S. lepidus maar Sitona spec. is beter ...
Het loopkevertje van dezelfde foto is een Asaphidion spec.
De Witte Boksnuitkever is een witte boksnuitkever.
Als de dikkekoploopkever Broscus cephalotus heet dan klopt dat.
De mooie loopkever is niet te doen.
De minder opvallende loopkever is Calathus cinctus.
Kortschilden kan ik niet van foto's.
De aaskever is Thanatophilus sinuatus.
En de laatste kortschild is Ocypus olens.

Theodoor

Lex Peeters

Bedankt weer Theodoor. Het was idd een hele serie, maar wel over meerdere dagen aan dit topic toegevoegd. Waarschijnlijk een heel domme vraag, maar waarom is dit ex. van Ocypus olens zo duidelijk gevleugeld? Omdat het beest dood is en de vleugels zich anders onder de korte schilden bevinden misschien?...

Gr.,

Lex

beetlestitch

doordat deze dood is en daarom heeft hij zijn vleugels niet opgevouwen. bij het doden van kevers voor verzameling komt dit fenomeen vaak voor dat de vleugels licht gespeid woden. ook de oorworm kan vliegen dus de vleugels worden goed gevouwen. groeten toon.
Toon Keukelaar