Hoofdmenu

Vreemd

Gestart door MarjoSmeets, augustus 22, 2008, 08:38:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Zie ik dit goed zijn dit 2 mannetjes van Corymbia rubra?


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jan cuppen

Dit zijn geen homo-boys en dus ook geen Corymbia rubra. Corymbia rubra man heeft gele tibia.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

beetlestitch

gewoon een hetro stel nl. leptura fulva. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Sorrie Toon, ik wil absoluut niet aan je expertise twijfelen, maar als ik op "leptura fulva" google, dan krijg ik geen match? Wél ... fulva of Leptura...., maar geen leptura fulva. Wat begrijp ik hier verkeerd?
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Th.Heijerman

Even kijken of ik Toon voor kan zijn: vroeger Leptura fulva, nu Corymbia fulva...

Theodoor

beetlestitch

beste marjo.
heb 4 verschillende boeken over cerambycidae geraadpleegd met het volgende resultaat.
1 freude harde lose [duits] leptura fulva.
2 du chatenet coleopteres phytophages d, europe [frans] brachyleptura fulva.
3 bense longhornbeetles  corymbia fulva.
4 sama atlas of cerambycidae paracorymbia fulva.
zo zie je dat bijna iedere auteur een eigen genus naam hanteert althans dit lijkt zo. dit zijn alle synoniemen dus probeer maar eens bij google. op waarnemingen wordt de naam leptura fulva aan gehouden dus zooek je daar dan dit in gedachte houden. ik snap wel dat de namen hierdoor erg onoverzichtelijk worden. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Ja zou goed kunnen! Ik heb weer niet verder gekeken dan mijn neus lang was. Bij "The garden safari" had ik de Corymbia rubra gezien, daar staat geen C. fulva en omdat "die van mij" er op lijkt, dacht ik hem gevonden te hebben. Ik heb nog op andere sites gekeken naar C. rubra om te vergelijken en heb hem die naam gegeven. Maar ik had inmiddels beter moeten weten en ook nog eens bij Corymbia spec. moeten zoeken of zo of er nog gelijkende waren. Corymbia fulva zal het dus zijn?!

Bedankt allebei!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Th.Heijerman

Laten we die wetenschappelijke namen maar vergeten en een echte Nederlandse naam bedenken: wat vinden jullie van "zwartpuntige bruingekleurde smalhalsboktorkever"...

beetlestitch

#8
gele zwartpunt smalbok is ook een optie misschien. je was me net voor theodoor. dus th. goud en to. zilver om maar in de sfeer van nu te blijven. alleen is een nederlandse naam voor een heel beperkt taal gebied daarom ben ik toch voor de latijnse naam en nederlands alleen voor onofficieel gebruik. groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Vind mijn naam mooier en bovendien: fulva = bruin ...

beetlestitch

dat wel maar is toch wel erg licht bruin. groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

zwartpuntige lichtbruingekleurde smalhalsboktorkever ....

Arp

Kan een admin dit even veranderen?  :lol:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

ik houd het toch op leptura fulva[oudere naam] maar ik ben zelf ook al wat ouder dus daarom. groeten toon.  
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Nou werkelijk zeg! In een eerder topic kreeg ik het advies om me maar te houden aan de latijnse namen, omdat er in de nederlandse namen teveel variatie zit. Maar dit is ook niet veel anders  :wacko: Hoe moet ik hier nu ooit wijs uit worden!  :gap:
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Th.Heijerman

Op even dagen wetenschappelijke en op oneven dagen Nederlandse namen, bijvoorbeeld ...

Arp

#16
Tof, ik ga even doen alsof ik een echte wijsneus ben  :grin:

Marjo, ze doen het allemaal helemaal verkeerd - ze zijn zooooooo ongeloooovelijk slordig hier :rolleyes:

Die wetenschappelijke namen zijn zoals ze hier te berde worden gebracht volstrekt onbruikbaar, want incompleet: Als je het goed wilt doen hoor je er altijd de naam van de auteur en het jaar van publicatie bij te vermelden !!!!!

Ik heb even geen zin om een concreet en kloppend voorbeeld op te zoeken, maar wat regelmatig voorkomt is dat bijvoorbeeld zoiets twee volledig verschillende beesten zijn:

A ) Beestis rooiekoppis (Janssens, 1948)
B ) Beestis rooiekoppis Pietersen, 1908

Terwijl A dan weer wel synoniem is voor:
C ) Beestis gelestaartis (Pietersen, 1908)
D ) Animalis rooiekoppis Cornelisen, 1953
E ) Kruipdinges zwartepootis Pinksterblom, 1973
enz.

Alléén door auteur/jaar erbij te vermelden is eenduidig vastgelegd wat je precies bedoelt!

... slordig, slordig ....    :gap:  :whistle:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Wat zijn we allemaal maar lekker wetenschappelijk melig vandaag!  :twisted:  :D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jan cuppen

Corymbia en dergelijke zijn natuurlijk ook wetenschappelijke namen en geen Latijnse namen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

MarjoSmeets

Ow, is dat geen latijn dan? Weer iets bijgeleerd!  :D  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo