Zoogdieren en Schier.

Gestart door Jeroen Nagtegaal, april 17, 2006, 18:06:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Hey iedereen,

Ben vandaag terug gekomen van een paasweekend Schier, het viel me op dat er geen mollen zitten maar wel vossen, ik heb nog een onderkaak gevonden van een muskusrat en waarschijnlijk nog een schedel van een marterachtige. Wie kan mij een sduidelijk op een rijtje zeteen wat voor zoogdieren allemaal op schier zitten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Vossen op schier zou een geheel nieuwe locatie zijn. Dus je krijgt de 'standaard-vraag' hoe je tot deze conclusie bent gekomen. een paar jaar geleden heeft een eilander eens een dode vos van het vasteland meegenomen en op schier langs de weg gelegd. Dat heeft aardig wat paniek veroorzaakt, o.a. onder terreinbeheerders (bedreiging van de zeevogelkolonies!) totdat hij zijn daad heeft opgebiecht... :o  

Muskusratten zitten er wel: op eigen kracht overgezwommen van de Friese (of Groningse) kust. Verder weet ik van bosmuis, veldmuis en ingevoerde konijnen en hazen (de Schierse konijnen en hazen waarnemingen mogen dus een 'escape' symbool krijgen!). Ik heb er eens een huisspitsmuis in handen gehad, dus die zitten er ook. Mischien kan je eens in de zoogdierenatlas gaan snuffelen? Eilanden zijnn relatief makkelijk op de kaartjs te vinden  :D  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Dragonfly

#2
Ik weet dat er ook géén reeën of herten op het eiland te vinden zijn.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

tekenaar

Soms steekt een ree over vanaf de vaste wal maar tot nu toe overleven ze niet lang op schier (info van een van de terreinbeheerders). Een incidentele waarneming van een ree is dus wel mogelijk.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

#4
De Vos heb ik Drol gedetermineerd. Ik weet het zeker dat het ze waren, ik kon midden in het veld er niets anders van maken, Ik kan van de zomer wel ff wat onderzoek naar Zoogdieren op Schier, Ik zit er dan toch een week, Ik vond de Drollen vooral bij Kobbeduinen, Bij zo'n raar houten bouwsel.

Heeft iemand een adres van die tereinbeheerders? Liefst een mail-adres (Graag via een PB, om Spam te voorkomen)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Hi,

Op deze site staat gewoon welke waarnemingen er binnengekomen zijn uit schiermonnikoog. Klik hier maar eens.

:duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Er staan geen nieuwe dingen op voor me, ik vind trouwens dat waarneming.nl heel foute beelden geeft, ik ben er geweest en ik zie veeeeeeeeeeel meer haas dan konijn terwijl konijn meer gemeld word.
(Als er een discusie nodig is maak er maar een in "Praat maar raak" )
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

Zitten de hazen niet op de kwelders en de konijnen in de duinen? Als je alleen op de kwelders komt zie je de konijnen niet... Er is ook onderzoek gedaan naar kwelderhazen meen ik.

Jeroen Nagtegaal

Ik ben in beide geweest maar ook in de duinen waren hazen. De schedel die ik van een kat vond is waarschijnlijk van zo'n wilde schierkat. Verder begin ik dan ook te twijfelen aan die vos, want een verwilderde huiskat legt zijn drollen meen ik overal en lijkt ook wel op vos.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Ik denk dat een kat z'n drollen wel bedekt met zand e.d.

Groet,
Marijke

Pim

#10
Citeerik vind trouwens dat waarneming.nl heel foute beelden geeft

Ben ik even blij dat je je vos niet ingevoerd hebt op waarneming.nl want dat zou voor andere natuurliefhebbers wel een geheel foutief beeld geven van de realiteit op Schier ;)

De beste stuurlui staan aan wal om maar eens een wat te zeggen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

#11

waarneming.nl geeft geen foute beelden, er worden alleen maar waarnemingen geregistreerd. Dat er af en toe scheve beelden ontstaan is een gevolg van het feit dat niet iedereen ook algemene soorten doorgeeft. Daardoor zijn er misschien relatief iets meer zeldzame soorten te vinden. Ik denk dat dat een probleem is waar je niet omheen kunt.

Desondanks worden ook de "gewone" soorten best aardig ingevoerd. Ik hoop dat dat ook blijft gebeuren. De verspreidingskaartjes worden steeds beter, zeker als ook het aantal waarnemers toe blijft nemen. Af en toe zullen er foute waarnemingen in staan, maar wij admins proberen die zoveel mogelijk te achterhalen.

Misschien kunnen we in de toekomst af en toe eens de aandacht op een algemene soort richten en kijken of we daar eens wat meer waarnemingen van kunnen verzamelen. Voor nu lijkt me dat niet nodig, alles heeft zijn tijd nodig.

foute waarnemingen kunnen hier gemeld worden, hogere aantallen van gewone soorten (om scheve beelden recht te trekken) zullen toch eerst door waarnemers zelf moeten worden ingevoerd!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

huysse

De vraag is misschien hier niet op de juiste plek maar kan er mooi even achteraan:
Wat zijn de criteria op de site om iets zeldzaam etc te noemen?? Wie bepaalt dat??

Groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

#13
IK HEB ER MET OPZET ACHTERGEZET "(Als er een discusie nodig is maak er maar een in "Praat maar raak" )" Ik wil best een discusie houden maar dan mag iemand anders hem openen.

@ Admin's: Kunnen de berichten die niet met het onderwerp te maken hebben verwijderd of verplaatst worden?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk denk dat een kat z'n drollen wel bedekt met zand e.d.

Groet,
Marijke
We hebben eerder met een excursie in midden-limburg, een drol gevonden waarvan we dachten, Lynx, alles klopte behalve de grootte. Later bleek het van een verwilderde huiskat te zijn en zij beddekken deze zelden tot nooit. Ik zal van de zomer er nog eens naar kijken als ik er weer ben, mischien kunnen anderen ook eens op de eilanden meer naar zoogdieren kijken en ze invoeren.

Ik heb ze niet ingevoerd omdat ik toen geen kaart bij me had om me te kunnen orienteren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet of iedereen het verhaal van de verwilderdere katten op Schier kent.

Op Schier leven al jaren lang verwilderde huiskatten .Sinsds dat NM in bezit is van de grond daar word er niet meer geschoten op die verwilderde huiskatten ze blijven dus leven, ze kunnen zich snel voortplanten met het gevolg dat der heel veel komen en al die beesten hebben voedsel nodig, het makelijkst zijn de broedsel van de vogels. Er werder jaarlijks zo'n 40 beesten geschoten. Ik heb er in de 2 dagen dat ik er was minstens 5 gezien, en dan 1 dooie. Het lijkt er dus op dat ze zijn toegenomen.

Het maakt dus niet zoveel uit of de vos er zit (die pakt wel een konijn) of de kat (die vreet vooral broedsels) Ik zal zeker deze zomer kijken of ik ook prenten kan vinden, ik kan proberen drollen mee te nemen voor onder zoek.

Als ik nog dingen moet doen daar laat het me ff weten, ik wil wel dingen op zoogdier gebied doen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Vangen was niet bepaald een optie omdat het er te weinig in een te groot gebied zijn. Afschieten was de enigste mogelijkheid. Het opvreten van vogels was het grootste probleem niet de katten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Windekind

CiteerVerder weet ik van bosmuis, veldmuis en ingevoerde konijnen en hazen (de Schierse konijnen en hazen waarnemingen mogen dus een 'escape' symbool krijgen!).
Volgens de zoogdierenatlas is veldmuis op Schier waar schijnlijk niet aanwezig. De enige vondst van een braakbal betreft waarschijnlijk het exemplaar vaneen doorvliegende uil (bron: atlas van de nederlandse zoogdieren, s. broekhuizen et all)


Met betrekking tot de hazen: die werden overal uitgezet sinds de oorlog volgens zelfde boek (uit oostblok b.v.) en  alle types zijn volledig doorgekruist. Een lastig verhaal dus. In ieder geval lijkt hij al vanaf de 19e eeuw (18..) op schier aanwezig, overigens wel ingevoerd.


Dit heeft mogelijk weinig met het oorspronkelijk uitgangspunt van het topic van doen. Vond het gewoon leuk om even op te zoeken , omdat ik een beetje met die muizen bezig ben.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Ik heb toch duidelijke sporen van veldmuis gezien, wissels enzo. HEt gaat gewoon over de zoogdieren met schier dus alles hierover maggepost worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Vind ik erg knap dat je aan de wissel met zekerheid kunt zien welke muizensoort het is. Ik vind het vaak nog lastig als ik de muis zelf zie.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

#20
Veldmuis heeft als enige een heel kenmerkende wissel, je habt in kort grasland veel holletjes met allemaal wissel, dan is hte vedmuis. Bosmuis kun je ook herkennen aan het hol, je hbt dan een zandhoop voor de uitgang. Ik kan eens aan wat jnm-ers vragen bij een volgend kamp op schier of ze dan braakballen kunnen meenemen van de ransuilen.  Ik weet zelf niet de plek.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Als het hier over de zoogdieren op Schier gaat, dan heb ik een vraag / opmerking over die (verwilderde) katten. Ik vraag mij af hoe zij de winter doorkomen. Ik vind het erg onwaarschijnlijk dat een groepje katten zich in nederland (Schier) zonder de mens in leven kunnen houden. Wat eten zij swinters? Nog los van hun verblijfplaats.

Het zou heel uniek zijn als we het hier hebben over een populatie die zich in stand houd.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Ik heb het gehoord via het  TV-programma Eilandeers van de EO. Ik denk dat ze daar dan overwinterende vogels en muizen eten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Zoiets moeten die katten dan wel eten, maar de eenvoudiger te vangen jongere dieren zijn dan op. Misschien spoelt er ook wel wat vis aan, of weten ze rondslingerend patat te bemachtigen van de toeristen. Mogelijk bedelen ze ook. Er zijn meer geruchten van verwilderde katten en op deze site is er ook al eens over gepraat.

Laten we kijken of ze er over een paar jaar nog zijn.


<_<  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Het is alleen maar erger geworden sinds NM daar de "macht" heeft. Er werder jaarlijks 40 beetsen afegknald
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

CiteerHet is alleen maar erger geworden sinds NM daar de "macht" heeft. Er werder jaarlijks 40 beetsen afegknald
Ik ben ook geen fan van NM; ze tuinieren (beheren) me teveel. Teveel met machines de natuur opleuken!

Het schijnt dat ze nu de trein ook in een tunnel onder het Naardermeer door willen hebben.

Maar bedoel je dat ze jaarlijks 40 katten doodschieten: de meeste katten hebben gewoon baasjes: zo maken ze zich niet populair!  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

#26
Freek:
A ) Lees de topic voor je commentaar geeft
B ) zorg dat je het weet waar je het over hebt voor je NM af gaat kraken. Zo is NM tegen de tunnel onder het Naardermeer.
En beheer is nu eenmaal noodzakelijk in Nederland om de biodiversiteit enigszins op peil te houden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerHet is alleen maar erger geworden sinds NM daar de "macht" heeft. Er werder jaarlijks 40 beetsen afegknald
Maar bedoel je dat ze jaarlijks 40 katten doodschieten: de meeste katten hebben gewoon baasjes: zo maken ze zich niet populair!
Ze werden ver buiten de bebouwde kom afgschoten en bijna alle beowners waren voor, ik heb nog nooit wat gehoord ovwere verdwenen exemplaren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

#28
Over noordse woelmuizen op Texel..en verwarring over vossedrollen.
Citeer
Rob, heb je die 'kattenkeutels' al eens door Jaap Mulder laten
bekijken, ze lijken mij nogal op vos lijken ook al zou je dat niet
meteen verwachten op Texel, maar het zou niet de eerste keer zijn!

Jeroen Nagtegaal

#29
Huisspits zit trouwens ook ops chier, ikheb er een in mijn hand gehad afgelopen zomer toen zeze in het rooster voor de deur viel, verder geen veldmuis en vossporen meer gezien, ik kon het zo niet terugvinden maar had met pasen ook een muskesrat, onderkaak, helaas geen braakballen kunnen meenemen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com