Dierenambulance zet gezonde dieren (ook exoten)uit

Gestart door PatrickH, augustus 21, 2008, 18:51:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

PatrickH

De dierenambulance geeft aan dat gezonde dieren die niet welkom zijn bij het opvangcentrum in natuurgebieden worden uitgezet. Dit is laatst met een muskuseend in de Waverhoek gebeurd.

Mogen er zomaar een exoten in de vrije natuur worden uitzetten?

Groet, Patrick
Groet, Patrick Heijne

Jeroen Nagtegaal

Ik meen van niet, volgens mij kunnen ze zelfs beboet ervoor worden. Is in elk geval wel als particlieren het doen.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

En dat geld ook voor de dierenambulance.

Wie geeft dit aan en waar kunnen  we daarop reageren?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

#3
Ik weet niet hoe dit zit met de dieren ambulance aangezien het ook verboden is wilde dieren/planten te vangen, zaad te bemachtigen, uitsteken, doden, enz. Dit is iets wat bij de de dieren ambulance dan (alleen het vangen) veel vuldig gebeurt. Maar dit gebeurt ook bij olie slachtoffers, zeehonden, enz. Het kan zijn dat hun een ontheffing hebben. Daarnaast werkt de dierenambulance veel met vrijwilligers die misschien niet eens weten dat een bepaalde diersoort exotisch is.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Ik verwacht dat het probleem inderdaad is dat soorten niet altijd als exoot herkend worden.

Voor zover ik weet mag niemand exoten uitzetten. Het lijkt me sterk dat de dierenambulance hiervoor een ontheffing heeft.

Ik zou graag je bron weten Paterick, zodat ik navraag kan doen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Hoi Wim,

Het was een hele discussie in ons plaatselijk krantje. Er was een mw die de ambulance gebeld had over haar zieke muskuseenden. Deze waren opgehaald op haar verzoek en knapte in de ambulance op (brief van de ambulance gaf aan dat ze ws last hadden gehad van de warmte) en toen hebben ze besloten ze uit te zetten in de waverhoek.
Dus de bron is uithoornse courant oid maar het klopt wel want beide partijen hebben hier dus een verhaal over geschreven.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Heb in een mail opheldering gevraagd aan de betreffende dierenambulance. Ik zal het antwoord hier posten
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

PatrickH

Het is begonnen met een ingezonden brief: http://www.meerbode.nl/news_rv/news_rv_wk32_2008.pdf blz. 16.

Hierop volgde het antwoord van de dierenambulance staat in: http://www.meerbode.nl/news_rv/news_rv_wk33_2008.pdf op blz. 23.

In een opwelling heb ik een reactie geschreven waarbij ik de wetsartikelen aanhaalde van de Japanse Eekhoorn: http://www.meerbode.nl/news_rv/news_rv_wk34_2008.pdf blz. 18.

Groet, Patrick
Groet, Patrick Heijne

wimtegels

Ik heb net de reactie van de dierenambulance gelezen. Er wordt, als ik zorgvuldig gelezen heb met geen woord gerept over het feit dat de eenden exoten zijn.

De dierenambulance heeft zich letterlijk voor de kar laten spannen om exoten te dumpen.

Ik wacht de reactie van de dierenambulance af. Afhankelijk daarvan, of van het uitblijven daarvan overweeg ik verdere aktie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

marijkehuysse

#9
CiteerDe dierenambulance heeft zich letterlijk voor de kar laten spannen om exoten te dumpen.
Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie.

Heb je, behalve dat je naar het woord exoten gezocht hebt, het hele stuk ook nog gelezen?

Marijke

wimtegels

Heb ik Marijke.

En ik wil mijn uitspraak wel even nuanceren. Ik denk namelijk niet dat de dierenambulance zich bewust voor het karretje heeft laten spannen. Net zo min als ik twijfel aan de goede bedoelingen van de vrijwilligers.
Die wil ik dan ook niets verwijten.

Mijn verwijt gaat meer naar de verantwoordleijken voor het vrijwilligerswerk. Ik heb het idee dat hun goede instructies en begeleiding onthouden wordt.

Voor de natuur levert het uitzetten van exoten niet veel goeds op. Als de dierenambulance geen gezonde dieren mag opvangen moeten er duidelijke instructies zijn waar ze wel met die dieren naar toe moeten. Net zoals instructies waar ze bij twijfel terecht kunnen  voor een goede determinatie.

Dat was de achtergrond van mijn bericht.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

marijkehuysse

CiteerMijn verwijt gaat meer naar de verantwoordleijken voor het vrijwilligerswerk. Ik heb het idee dat hun goede instructies en begeleiding onthouden wordt.

Ook dat lijkt me wat voorbarig.

Marijke

wimtegels

Zou ook nog kunnen kloppen. Vandaar dat ik de vraag ook gewoon aan de betrokken dierenambulance heb voorgelegd zoasl ik hier gepost heb.

Hoor en wederhoor he?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Een paar jaar geleden zijn er vossen in Amsterdam gevangen en in een recreatieschap uitgezet.

De AID heeft daar procesverbaal van opgemaakt zowel tegen de dierenambulance als tegen de ecoloog van Amsterdam

Met Googelen moet daar nog wel wat over te vinden zijn.


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

vuurvlinder

CiteerEen paar jaar geleden zijn er vossen in Amsterdam gevangen en in een recreatieschap uitgezet.

De AID heeft daar procesverbaal van opgemaakt zowel tegen de dierenambulance als tegen de ecoloog van Amsterdam

Met Googelen moet daar nog wel wat over te vinden zijn.


Groet,

Grutto
Een vos is geen exoot. ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

grutto

Citeer
CiteerEen paar jaar geleden zijn er vossen in Amsterdam gevangen en in een recreatieschap uitgezet.

De AID heeft daar procesverbaal van opgemaakt zowel tegen de dierenambulance als tegen de ecoloog van Amsterdam

Met Googelen moet daar nog wel wat over te vinden zijn.


Groet,

Grutto
Een vos is geen exoot. ;)
Klopt helemaal maar het onderwerp is:

Dierenambulance zet gezonde dieren (ook exoten)uit, Kan dat zomaar"




Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

wimtegels

Ik heb tot op heden geen antwoord van de dierenambulance ontvangen. Vind ik wel jammer. Op die manier komt  er van hoor en wederhoor niet veel terecht.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

even een vraagje: stel, de dierenambulance vangt muskuseenden op of zwarte zwanen of zo), en de dieren knappen op. Loslaten mag (inderdaad) niet. Wat moeten ze er dan mee? Zoveel handel is er niet in deze dieren, en verkopen geeft vast ook een ethisch dilemma. Ze zijn al in de natuur (nou ja, stadsparkje) gedumpt omdat iemand ze niet kwijt kon, toch? Ze zijn gezond en ik vermoed dat de gezondheids- en welzijnswet voor dieren ook een en ander te zeggen heeft over afmaken.

En, als je je net met hart en ziel hebt ingezet om die dieren er bovenop te helpen, dan ga je ze toch niet afmaken?

Er is geen permanent-watervogel-asiel voor opgevangen exoten ...

Ik herinner me dat een vogelasiel een paar jaar geleden ditzelfde dilemma had toen beverratten werden binnengebracht met bevriezingsverschijnselen. Dat werd geen groot probleem omdat het maar over enkele exemplaren ging en een particulier bereid bleek ze te gaan houden, maar het betreffende asiel gaf direct toe dat ze een idee hadden wat ze hadden gedaan als er een stuk of 20 zouden zijn gebracht.

Wat ik hiermee wil zeggen: ik keur het niet goed, maar vind het wel een andere situatie als iemand die eekhoorns koopt om ze los te laten.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Er zit een gegronde reden achter de wet die het verbiedt exoten uit te zetten.

Op het moment dat de dierenambulance dit wel mag en doet wordt dit fundament onder de wet uitgehaald en is het hek echt van de dam.

En dat is geen verwijt naar een goed willende vrijwlliger die mogelijk een foutje heeft gemaakt.

En ik ben het helemaal eens dat het kopen van exoten met het doel ze uit te zetten terwijl je weet dat het strafbaar is nog veel kwalijker is.

Als je exoten hebt die je niet mag loslaten en niet kun houden moet je ze reguleren, net als grauwe ganzen.  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Voor veel dieren zijn helaas geen opvang plekken de asiels zitten ook vol lees je met enige regelmaat.

Alles mag en kan bedacht worden maar uitzetten in de natuur lijkt me zeer ongewenst dus dit verbod (art 14 ff wet ) moet blijven en goed gecontroleerd worden door de handhaving.

Groet,

Grutto



Groet
Tjeerd

tekenaar

#20
even een paar gedachten:

-mensen brengen dieren naar de dierenambulance (of laten de dieren ophalen) in de veronderstelling dat deze individuele dieren goed verzorgd gaan worden (de eerste impuls is medelijden met dieren en niet "oef wat een schadelijke exoot: die wil ik niet naast mijn voordeur ...")

- er bestaat geen giga-ongewenste-exoten-asiel waar de dieren op een gelukkige manier oud kunnen worden (en als dat er wel was zat het binnen de korste keren tjokvol)

- de DA mag exoten niet uitzetten en kan ze ook niet permanent opvangen (want wie haaft daar ruimte en financien voor?), verkopen gaat ook tegen de doelstelling in, neem ik aan. Wat dan: afmaken?

- als de DA exoten afmaakt in plaats van uitzet (moet overigens worden gedaan door een bevoegde dierenarts), zouden ze dan niet het vertrouwen van mensen verliezen?

- gevolg: onervaren mensen hebben nog steeds medelijden met een dier (wat mischien wel een exoot is), maar ze brengen het niet meer naar de dierenambulance (die maakt het dier toch maar af!) en gaan zelf klungelen

Lijkt me een bijzonder ongewenste situatie m.b.t. dierenwelzijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

#21
En wat is de oplossing? Dierenambulance ontheffing geven om exoten uit te zetten.
Of misschien toch goede voorlichting over het hoe en waarom van exotenbeleid.

Er wordt toch ook uitgelegd waarom grauwe ganzen gereguleerd worden?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

Ik heb geen oplossing, maar zie wel een groot ethisch dilemma voor medewerkers van de DA ... Heel veel voorlichting, lijkt me.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Ze worden nu vaak (teminste die indruk heb ik) uit parken gehaald, en in de natuur gedumpt. Waarom niet weer in he park? en waarom worden de exoten niet gesteriliseerd? dan kunnen ze zich in elk gaval niet eer voortplanten. Zou overigens met alle beesten uit de opvang moeten gebeuren vind ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

#24
Steriliseren van exoten kost geld, wie betaalt dat? Een gesteriliseerde exoot heeft nog steeds invloed op z'n omgeving en is dus niet direct onschadelijk. Wil je werkelijk eenden gaan steriliseren, terwijl tegelijkertijd duizenden andere eenden worden geschoten voor consumptie (ook in Nederland)?

Kan je verantwoorden dat je 20 (2000?) beesten laat lijden voor sterilisatie (meest toch een serieuze operatie), waarna ze een flinke tijd moeten herstellen, alleen omdat je geen exoten wilt afmaken? Daarna is het naturlijk gedrag van de dieren flink verstoord (voortplantingsgedrag maakt immers deel uit van het natuurlijk gedrag) en hoe "normale" soortgenoten op de aanwezigheid van zich afwijkend gedragende gesteriliseerde soortgenoten reageren, weet niemand. (Chemische sterilisatie - via voer- is een theoretische optie maar in de praktijk niet bruikbaar omdat bij maar heel weinig soorten is onderzocht of dit wel werkt en wat de nevenwerkingen van dergelijke chemicalien zijn. Bovendien kunnen niet-doelsoorten per ongeluk ook gesteriliseerd worden, b.v. slechtvalken die gesteriliseerde stadsduiven eten ... )

Overigens: je steriliseerd een deel van een populatie en vervolgens worden wel minder jongen geboren, maar de overleving van die jongen wordt wel veel beter (want meer voedsel beschikbaar voor de paar aanwezige jongen). Voordat sterilisatie enig effect heeft op populatietoename, zal je een heel groot deel van die populatie moeten steriliseren.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

#25
Ik denk dat het wel beter te verwoorden is bij de gewone burger, van mij mogen (eigenlijk graag) alle exoten verdwijnen, en er zal dan ook hard moeten worden opgetreden op houders die niet zuinig met hun beesten omgaan!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Citeer...., zelfs mogen (eigen graag) allen exoten verdwijnen......
Dit stuk uit je bericht snap ik niet helemaal Jeroen. Kun je dat nog even uitleggen?

Het plaatsen van exoten in parken lijkt me geen optie. Vrijwel ieder park is verbonden met de vrije natuur.

De problematiek van de exoten is volgens mij meer een ethisch dilemma dan een praktisch.

Waarom een gewonde of zieke exoot voor veel geld oplappen en inheemsen "reguleren" :wacko:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels