mestkevers en goudhaantje?

Gestart door Tinok, augustus 21, 2008, 11:22:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Dag,

Deze kevers van het weekend gezien in natpark Meinweg.
Het stikte daar echt van de zwarte kevers, sommige met prachtige blauwe randje langs het schild. De ene met een glad schild andere juist met ribbels. Ik dacht aan mestkevers. Maar zijn hier nog verschillende soorten van? De eerste fotos is met nestgang, het krioelde er van. Daarna nog wat solisten die we her en der op de foto hebben gezet en als laatste een goudhaantje? Ik zie nu op internet dat er verschillende soorten bladhaantjes zijn (het toch ook niet eens makkelijk zijn he?) Is het op deze foto te zien wat voor een beestje het is?
bedankt
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

geeft dit nog meer info?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

beetlestitch

#5
mestkevers eerste foto geotrupes vernalis[oude naam]. foto met 1 mestkever g. stersorosus. de blad haantjes weet ik niet direkt. groeten toon.
Toon Keukelaar

Tinok

#6
Hoi Toon,

Bedankt, het zijn dus verschillende soorten mestkevers? Ik lees nu op wiki dat het een gewone mestkever en de voorjaarsmestkever zijn en dat dit de meest voorkomende soorten zijn. Tekst van Wikipedia:
Deze  gewone mestkever heeft een zeer bol achterlijf, en is altijd zwart en glanzend. Typisch zijn de kleine kop, korte maar sterk geveerde antennes en de glanzende, zeer stekelige poten met duidelijke sporen. De maximale lengte is ongeveer 25 millimeter maar meestal kleiner. Deze soort lijkt sterk op de voorjaarsmestkever (Geotrupes vernalis), die echter een iets breder lichaam heeft en gladdere dekschilden; de gewone mestkever heeft diepere groeven in de lengte op de dekschilden.

Dus het verschil is mn te zien aan de dekschilden... voorjaars is glad, gewone meer met ribbels. Weer wat geleerd.

Hoop dat iemand nog iets van het bladhaantje kan zeggen daar wachten we dan nog even op.

-----------------
O nee ik raak nu helemaal van de leg. De namen die op wikipedia voorkomen staan helemaal niet in de database van wrn. De geo. Vernalis heet tegenwoordig bosmestkever of Anoplotrupes stercorosus.
De g. stersorosus is in het nederlands paardenmestkever en staat in de database als Geotrupes stercorarius dus iets anders geschreven.
Dat zijn wel degene die je bedoelde Toon? :huh:
Dus voorjaars en gewone mestkever zijn niet meer bestaande namen?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Maico Weites

G. vernalis is Trypocopris vernalis dunkt me. Staat fout in database denk ik.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

jan cuppen

Het lijkt me verstandig om voor de namen van de Geotrupidae in het Nederlands Soortenregister te kijken. Er zijn 4 soorten Geotrupes, 1 soort Anoplotrupes en 1 soort Trypocoris in Nederland, die ook wel allen tot het genus Geotrupes worden gerekend. Stercorosus en stercorarius zijn in elk geval aparte soorten.  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

beetlestitch

proberen de latijnse namen aan te leren want de nederlandse namen worden voor de verschillende soorten door elkaar gebruikt en daardoor zeer verwarrend voor iedereen. verder is het probleem dat uit insecten gidsen naar namen gezocht wordt waarin niet alle soorten staan maar bv. maar 2 of zo dus dit probleem is er iedere keer weer opnieuw. ik gebruik wat oudere literatuur dus gebruik ik wel eens een oudere genus naam. wanneer ik dit in de gaten heb zet ik dat er tussen haakjes achter maar soms vergeet ik dit wel eens[dom-dom] sorry. nog een leuke streeknaam voor paardenmestkever in zeeland nl. stront roenkel.    groeten toon.
Toon Keukelaar