Clausilia of Balea biplicata

Gestart door Danielle, april 16, 2006, 23:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danielle

Moeilijk hoor die slakken! Weet iemand zijn echte naam?

Zat op alle Knotwilgen in Het Klein Profijt te Rhoon en is ongeveer 1 cm lang.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

kroonp

Volgens mij zijn er drie mogelijkheden:
Balea biplicata(grote clausilia)
- laatste winding smaller dan de voorgaande.
- smaller dan 4mm
- 16-18mm hoog
Balea perversa(Schorshorentje)
- laatste winding breder dan voorgaande.
- hoogte max. 10mm
- breedte 2,2mm
Clausilia dubia(knotwilgslakje)
- laatste winding smaller dan de voorgaande.
- radiale streepjes die gekruisd worden door fijne spiraallijnen vormen een
 netvormige structuur.
- hoogte 11-14mm
- breedte 2,7-3,2mm

Kies er maar eentje uit :D .

verspreidingskaartjes
Volgens mij staat er bij het knotwilgslakje en het schorshorentje precies een groene stip op Rhoon.

Groet

Peter Kroon

Danielle

Bedankt voor de informatie Peter!

Ik hou het op Knotwilgslakje met vraagteken. Tenzij iemand mij de echte bevestiging kan geven.

Met vriendelijke groet,
Danielle
Groetjes,
Danielle

kroonp

Ik dacht zelf ook aan een knotwilgslakje.
Laatste winding is smaller dan de voorgaande, dus geen schorshorentje.
De grote clausilia is volgens mij duidelijk groter.
Er zijn vaag wat lijntjes te zien haaks op de ribbels lopen.
Dus ik kom ook uit op knotwilgslakje.

Ik heb die beestjes nog nooit in het echt gezien, dus 100% zeker weet ik het niet.
Dat ze op knotwilgen zaten wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook knotwilslakjes zijn :rolleyes: .

Misschien dat ze je op het forum van deze site verder kunnen helpen.
Groet

Peter Kroon

Danielle

Peter,

Hartelijk dank voor de goede tip :duim: , want inmiddels heeft de ANM- coördinator bevestigd dat het om de Knotwilgslak gaat.

CiteerDat ze op knotwilgen zaten wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook knotwilslakjes zijn.
Precies, zo dacht ik er ook over.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

kroonp

Je hebt de primeur voor deze soort op waarneming.nl :duim:

Hij staat nu nog op algemeen, maar als ik naar het verspreidingkaartje kijk dan zou dat eigenlijk zeldzaam moeten zijn.
Groet

Peter Kroon

Danielle

Dat zou wel leuk zijn, nou ga ik niet echt voor de zeldzaamheden (ik vind alles leuk) maar ik ben nu wel erg nieuwschierig geworden, en zal vandaag of morgen even kijken of ze ook op de Knotwilgen bij mij in de buurt zitten  ;).

Groetjes,
Danielle

Groetjes,
Danielle

gardensafari

Ik denk dat dit inderdaad de knotwilgslak is. Ik baseer dat op het kaarsrecht verlopende stukje schelp wat op jouw foto zichtbaar is net achter de kop. Clausilia heeft daar een klein deukje in. Voorts zijn de lijntjes net iets fijner en dichter bij elkaar dan bij Clausilia. In dit soort gevallen gewoon het beest van de boom afrukken, zijn huisje in laten kruipen en een foto maken van de mondopening. Die verklapt meestal het geheim.

Groetjes,

Hans

PS de knotwilgslak staat bekend als schaars (niet zeldzaam dus) en de Clausilia biplicata komt overal in grote aantallen voor.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Danielle

Hallo Hans,

Fijn dat je meer informatie kan geven over deze slak, hij is dan welliswaar door de ANM- coördinator bevestigd, maar dit soort extra informatie is altijd handig voor eventueel aankomende slakjes die ik ga zien.

Dat de mondopening zo belangrijk is voor een determinatie heb ik zeker ondervonden en zal deze in de toekomst zeker op de foto zetten.

Ik heb nog eventjes op de Knotwilgen in het park achter mijn huis gekeken maar helaas deze slakkensoort niet kunnen vinden.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle