Hoofdmenu

bloesem

Gestart door Stippen, april 16, 2006, 22:22:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

hoe zie ik het verschil tussen slee- meidoorn en hanespoor?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

De bloeitijd is al een gegeven, want de Sleedoorn zit nu al aan het eind van de bloeiperiode, terwijl beide andere pas in mei tot bloei komen. Overigens is de Hanendoorn (ook een meidoorn) meer een plantsoenstruik. Vaker nog dan deze worden hybriden van deze soort aangeplant (Crataegus x prunifolia en C. x lavaillei).

mcbud


Aan het eind van de bloei?
Vandaag pas de allereerste bloeiende sleedoorn hier in de buurt gezien (drie weken later dan vorig jaar, toen we ook sneeuw en ijs in maart hadden). Gelijk met het eerste blad van de witte kastanje en de lijsterbes, ook niet normaal in mijn herinnering.
Misschien loopt Kennemerland een beetje achter.

vr groet

Marc Budding

mcbud

PS
prachtige foto, trouwens, Kees!

Stippen

Ik zie struiken met veel, iele bloempjes,
die nog maar pas bloeien.

En ik zie struiken met vervaarlijke in doorns uitlopende takjes, die nog niet bloeien.

Klopt mjn idee dat meidoorns wat grotere en minder bloempjes hebben dan sleedoorns of zit ik er helemaal naast?

(en bedankt marc  :o )
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

mcbud

#5
Kees
Sleedoorn bloeit aan kaal hout, voordat de bladknoppen opengaan.
Meidoorn bloeit aan groen hout. Hier in de buurt bloeit de sleedoorn nu,  terwijl het blad van de meidoorn zich nog maar net begint te ontplooien en er nog geen bloemknoppen te zien zijn.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=41340

Meidoornbloemen zijn ongeveer evengroot als die van de sleedoorn. Ze staan in tuilen bij elkaar: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=20719
In mei kan een houtwal of struweel wit zijn van de meidoorn.

Takjes die in grote scherpe doorns eindigen ken ik alleen van de sleedoorn.

De Hanendoorn bloeit ook pas na de bladontplooing maar na de meidoorn; het blad is niet of nauwelijks ingesneden; daarin verschilt het duidelijk van dat van de meidoorn dat doorgaans tot over de helft is ingesneden. Bij de Hanendoorn hier in de tuin zijn de bladknoppen nog heel klein en nog lang niet open; van bloei is nog helemaal geen sprake. Hij heeft wel vervaarlijke doorns, tot 3 cm lang, maar die staan zijdelings aan de twijgen, niet eindstandig.

vr groet

marc

Stippen

Ok, heel duidelijk,
Bedankt Marc
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

marcel123

#7
CiteerAan het eind van de bloei?
Vandaag pas de allereerste bloeiende sleedoorn hier in de buurt gezien
In Utrecht pas vandaag de eerst bloeidende en in Limburg afgelopen weekeinde niets zien bloeien.

han.endt

Citeer
CiteerAan het eind van de bloei?
Vandaag pas de allereerste bloeiende sleedoorn hier in de buurt gezien
In Utrecht pas vandaag de eerst bloeidende en in Limburg niets zien bloeien.
Sorry dat was wat te snel gezegd. Overigens bloeien ze wel ruim eerder dan de meidoorns.