Is dit ook een gal?

Gestart door MarjoSmeets, augustus 18, 2008, 19:40:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Van gallen had ik tot voor kort nog nooit gehoord, ik weet er dus helemaal niks vanaf. Nu zag ik vandaag deze uitstulping aan de maïs. Is dit nu een gal en zo ja, kan iemand me zeggen wat dit veroorzaakt heeft?
Alvast bedankt!


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

MarjoSmeets

Hmm, ik weet niet... Builenbrand schijnt hoofdzakelijk in de kolf voor te komen en dat wat ik gezien heb zat helemaal onder aan de plant en kwam uit de stengel. De foto van wikipedia vind ik ook niet echt lijken, maar je zult daar natuurlijk ook veel verschillen in hebben. ........
Ik ben intussen nog eens verder gaan zoeken en denk dat je toch gelijk hebt. Op een andere site http://www.agripress.be/start/artikel/115522/nl hebben ze het erover dat het eigenlijk overal op kan zitten. Het schijnt zelfs eetbaar en heel lekker te zijn!  Mexicaanse truffels! :D ......
Ik ben toch ook nog maar eens buiten gaan zoeken of ik het terug kon vinden om te zien of het ook paars of zwart verkleurd was inmiddels, maar ik heb het helaas niet meer teruggevonden  :(
We houden het maar op Builenbrand tot er iemand komt die ons van iets anders kan overtuigen!  :grin:
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Floppy

Wel degelijk Builenbrand, Ustilago maydis (DC.) Corda.  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

MarjoSmeets

Dan zal ik ze maar gaan plukken om te bakken! Ze schijnen erg lekker te zijn!
Bedankt voor de bevestiging!
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Floppy

CiteerZe schijnen erg lekker te zijn!
Het eetbare spul is hier te zien op de site van een ervaringsdeskundige.
En ook Wikipedia geeft het een en ander over dit Mexicaanse gerecht.
Je ervaringen hoor ik graag ('k heb ook nog een kolf liggen).  :rolleyes:


met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

MarjoSmeets

Hmmm, ik ben eens gaan kijken op die sites van jou, maar ik denk dat ik er toch maar vanaf zie! Op mijn foto zag het er toch een stuk lekkerder uit moet ik zeggen  :wacko: Het is dat ik dat groene berichticoontje hieronder niet kan gebruiken maar dat drukt eigenlijk meer uit wat ik bedoel!
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo