larve bruine glazenmaker?

Gestart door ria.vogels, augustus 17, 2008, 18:31:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.vogels

Hoi,

Zag gisteren een grote donkere larve het pijlkruid dat een paar meter uit de kant in het water staat, opklauteren. Had ik de verkeerde lens op mijn camera en mijn tas lag stukken verderop (foto 1). Snel lenzen verwisseld en terug. De larve was aan de onderkant van het pijlkruidblad gaan hangen, waardoor hij bijzonder moeilijk te fotograferen bleek. Eerst links ervan geprobeerd (foto 2), toen rechts ervan (foto 3), maar het bleef de verkeerde kant om de uitsluip mooi te kunnen vastleggen.
Ik verwachtte dat dit wel een lange zit zou worden dus ging ik op zoek naar ander moois, om na een kwartier weer eens te gaan kijken hoe het ermee stond. Zie ik ongeveer van de plaats waar de larve hing een bruine glazenmaker opvliegen. Daar achteraan en foto's van gemaakt (foto 4). Vervolgens terug naar de uitsluipplaats, maar daar is tot mijn verbazing het beestje al weg. Het huidje hing wat in de wind te bungelen. Ik vermoed nu dat het om de bruine glazenmaker ging die ik zag opvliegen. Dat was ook een vers exemplaar dat nog moest drogen.
Op soortenbank.nl heb ik geprobeerd mijn theorie te staven, maar dat vind ik erg moeilijk op grond van deze foto's (lastig onderdelen te meten, zeker als je ze niet goed kan zien). Enfin, de kans is aanwezig dat het om een bruine glazenmaker larve gaat.
Wat denken jullie?

Foto 1

Groet, Ria Vogels

ria.vogels

Groet, Ria Vogels

ria.vogels

Groet, Ria Vogels

ria.vogels

Groet, Ria Vogels

Jeroen Nagtegaal

Ik ben zelf niet zo in de huidjes, maar het is in elk geval een huisje van een grotere jongen. Keizer of glazenmaker. Aangezien jij een Bruine (dat is er een op de foto) had op de plek van de larve en de Bruine erg vers is lijkt het me wel zeker dat de Larve van Bruine Glazenmaker is.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com