Hoofdmenu

Lispe

Gestart door David Tempelman, augustus 16, 2008, 11:15:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

David Tempelman

dag Lispe liefhebbers,

gisteren eindelijk een "strandvlieg" gefoto, en ja dat is ook Lispe.
@Joke: deze heeft geel op de voorschenen, zou dit dan een mannetje tentaculata zijn? ik zet hem daar maar bij 'onzeker' ivm ontbrekende andere soorten in de lijst (na de conversie ga ik me daar toch een hoop soorten toevoegen B) ). achterlijf van deze is niet zo fraai gevlekt als bij "mijn" vorige Lispe, dus het zal wel een andere zijn.
grtjs.
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

CiteerJoke: deze heeft geel op de voorschenen, zou dit dan een mannetje tentaculata zijn?

Ik zal hem vanavond nog effe beter bekijken of het inderdaad dan de tentaculata zou kunnen zijn.
Ik ben zelf nog op zoek geweest, maar kan geen Lispe vinden.. :angry:
Ik wil ze graag eens bekijken onder de binoc.
Denk dat ik toch nog op de verkeerde plek heb gezocht.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

jack_windig

Nou dan sluit ik er gelijk maar bij aan. Deze vlieg is 2 weken geleden op het strand van Vlieland gefotografeerd op een met wat wier begroeide steen. Is dit dan ook een Lispe?

javanerkelens

#3
Om nog even terug te komen op de eerste foto:

Echt moeilijk van een foto en ik moet bekennen, dat ik niet goed weet of er veel verschil zit in de stand van de ogen bij mannetje en vrouwtje.
En aangezien ik dat wel nodig ben, want soms zitten er best grote verschillen tussen mannetje en vrouwtje.
Maar nu nog deze vlieg...... :huh:
Ik zou het maar veilig op Lispe sp. houden
Als ik dan toch nog een gokje mag wagen....Lispe pygmaea....maar alleen op basis van de haren op de achterpoot ((hind femur with complete rows of antero and posteroventrals)
Maar ik kan deze vlieg helaas dus niet onder de binoc leggen, .....want de haren op de achterpoot lijken ook verdacht veel op een Anthomyiidae.. :whistle:

Dan kom ik op de tweede foto.........dat lijkt mij dan weer een Anthomyiidae.
En dat op basis van de kleur van de ogen (heeft niet dat olieachtige schijnsel op de ogen, wat wel een Lispe heeft)
Maar ik kan net niet goed zien of de anaalader tot de rand loopt.
En een Antho. heeft vaak een rood frontal en dat heeft een Lispe volgens mij weer niet.

Misschien iemand anders nog met goede ideeën.......?

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

jack_windig

Misschien helpt dit een beetje, ik heb het contrast omhoog gegooid (en de foto compleet verpest, maar dat doet er even niet toe). Het lijkt mij dat de anaalader niet doorloopt, en als hij dat wel doet dan is hij heel onduidelijk.

javanerkelens

Ik heb al heel wat Antho. bekeken en bij een heleboel moet je echt goed kijken om die anaalader inderdaad tot het eind te zien lopen.
Ik heb zo al heel wat vergissingen gemaakt.....dacht ik dat het een Muscidae was , maar bleek het toch een Antho. :gap:
Nou blijkt bij Antho. tevens de calypters veel kleiner te zijn, als bij Muscidae (uitzonderingen niet meegerekend)
En dat kan ik niet zien.
Ik hou het voorlopig toch op een Antho. (eigenwijs, ik weet het..... :P)

Groet Joke  
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Is dit ook een zelfde soort?


David Tempelman

deze laatste heeft weer zo'n groot bijvleugeltje, dat is toch typisch Muscidae ? of hebben antho's dat ook  :wacko:  
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Moeilijk hoor die Lispes.... :wacko:

Mijn advies zou zijn om er in eerste instantie een Lispe sp. van te maken.
Als ik dan de 9 soorten die er in Nederland voorkomen, na lees ....dan zou bij de laatste foto, de pygmaea kunnen passen.
Maar dat zou ik voorlopig met een korreltje zout nemen.
Ik moet ze echt eerst eens beter bestuderen om er een soortnaam aan te verbinden.
En ik moet eerst de biotoop nog vinden, waar ze vertoefen en dat is effe zoek voor mij, want ik woon erg ver weg van het strand..... :grin:
Heb je haast, dan maar effe op Diptera.info plaatsen, heb je geduld, dan de foto over een paar maanden nog maar eens plaatsen.......ha ha

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

je moet badstrandjes hebben, mag ook binnenland zijn  ^_^
waar je op het gras kunt liggen zonnen en met wat zand voor de kids :P
die heb je bij jou daar vast wel  :gap:  
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Citeerje moet badstrandjes hebben, mag ook binnenland zijn 
waar je op het gras kunt liggen zonnen en met wat zand voor de kids 
die heb je bij jou daar vast wel 

Aha...zon , strand en zee (zoutloos dan)...........ik zat wat bij plassen en poelen te kijken, dat is uiteraard te min......ik begrijp ze volkomen  :lol:  :lol:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)