Jonge Azuurwaterjuffer mevrouw?

Gestart door Kees Boom, augustus 15, 2008, 16:22:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees Boom

Hallo kan iemand zeggen of dit een jong azuurwaterjuffer vrouwtje is of wat het dan wel is?

Met vriendelijke groet,

Kees

Goyatlah

Afgezien dat die niet meer vliegen, is het een oud Lantaarn-vrouwtje
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

tengere grasjuffer....zie oa rugschild en pterosigma.

Goyatlah

Citeertengere grasjuffer....zie oa rugschild en pterosigma.
Weet je dat wel heel erg zeker? Geloof er nl niets van.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Antonie Blom

Lijkt mij ook gewoon een Lantaarntje, heb namelijk nog nooit een roze-achtige Tengere grasjuffer gezien.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Anne Hueber †

Citeer
Citeertengere grasjuffer....zie oa rugschild en pterosigma.
Weet je dat wel heel erg zeker? Geloof er nl niets van.
Je kunt hier ook geen stap meer zetten zonder kontrolle :grin:
Vind het ptero in de voorvleugel toch wel groter lijken dan in de achtervleugel en zie ook niet rondom een lantaarntje bij S8.  

Sticht


Goyatlah

Bij deze vorm komt het wel vaker voor dat de lantaarntjes van echt oude beesten bijna niet te onderscheiden zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
Citeertengere grasjuffer....zie oa rugschild en pterosigma.
Weet je dat wel heel erg zeker? Geloof er nl niets van.
Je kunt hier ook geen stap meer zetten zonder kontrolle :grin:
Vind het ptero in de voorvleugel toch wel groter lijken dan in de achtervleugel en zie ook niet rondom een lantaarntje bij S8.
Big Brother is watching you  :P  :gap:

Lantaarntje.....

Tja.... het komt natuurlijk wel eens voor dat ze geen lantaarntje hebben.

Heb deze kleur overigens nog nooit gezien bij een Tengere grasjuffer. Aurantiaca is feller (met natuurlijk ook licht op S1,2 en stukje 3). Denk dat dit soort tinten bij pumilio niet voorkomen. Als het wel zo is, zou ik graag een foto zien.

Anne Hueber †

#9
Citeer
Citeer
Citeer
Citeertengere grasjuffer....zie oa rugschild en pterosigma.
Weet je dat wel heel erg zeker? Geloof er nl niets van.
Je kunt hier ook geen stap meer zetten zonder kontrolle :grin:
Vind het ptero in de voorvleugel toch wel groter lijken dan in de achtervleugel en zie ook niet rondom een lantaarntje bij S8.
Big Brother is watching you  :P  :gap:

Lantaarntje.....

Tja.... het komt natuurlijk wel eens voor dat ze geen lantaarntje hebben.

Heb deze kleur overigens nog nooit gezien bij een Tengere grasjuffer. Aurantiaca is feller (met natuurlijk ook licht op S1,2 en stukje 3). Denk dat dit soort tinten bij pumilio niet voorkomen. Als het wel zo is, zou ik graag een foto zien.
Voldoet deze, Johan? ;)
Foto even geleend.

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me een Lantaarn, oa. Ptero's zijn toch echt hetzelfde formaat
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sticht

CiteerLijkt me een Lantaarn, oa. Ptero's zijn toch echt hetzelfde formaat
Kijk nog eens goed Jeroen.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

CiteerEen S8, en lange poten!
Volgens mij gaat hier dit hele topic al over ;)  

JohanvantBosch

Citeer
CiteerLijkt me een Lantaarn, oa. Ptero's zijn toch echt hetzelfde formaat
Kijk nog eens goed Jeroen.
Ik zou hier dus ook een vrouw Lantaarn van maken.
Het enige dat mij richting pumilio zou trekken is dat de poten kort lijken. En dat zou ik in het veld niet zien....

Goyatlah

En oude pumilio's zijn toch iha groenig? En dit zijn beide behoorlijk oude beesten. Beide zijn mi oude infuscans-obsoleta vrouwtjes van het Lantaarntje (Tengere heeft die vormen niet)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Deze komt wat mij betreft al iets meer in de buurt kwa kleurfase. Of is dat iets met de kleurstelling op de foto, waardoor ie minder oranje lijkt? Blijft aan oa grote achterhoofdsvlekken herkenbaar als pumilio
http://waarneming.nl/fotonew/2/386292.jpg

Anne Hueber †

Citeer
Citeer
CiteerLijkt me een Lantaarn, oa. Ptero's zijn toch echt hetzelfde formaat
Kijk nog eens goed Jeroen.
Ik zou hier dus ook een vrouw Lantaarn van maken.
Het enige dat mij richting pumilio zou trekken is dat de poten kort lijken. En dat zou ik in het veld niet zien....
Toch staat ie bij het soortenoverzicht officieel als Tengere grasjuffer geregistreerd :D  

Goyatlah

Het is heel duidelijk te zien dat die van Johan een jonkie is, terwijl de andere 2 al behoorlijk afgevlogen zijn. Alleen die van Johan is Tengere.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerLijkt me een Lantaarn, oa. Ptero's zijn toch echt hetzelfde formaat
Kijk nog eens goed Jeroen.
Ik zou hier dus ook een vrouw Lantaarn van maken.
Het enige dat mij richting pumilio zou trekken is dat de poten kort lijken. En dat zou ik in het veld niet zien....
Toch staat ie bij het soortenoverzicht officieel als Tengere grasjuffer geregistreerd :D
Ik ben hem al aan het zoeken... want dan hebben we er tot nu toe overheen gekeken. Wat zijn de details?

Bijgaande komt kwa kleurstelling ook een beetje in de buurt.... maar ook nog steeds duidelijk een verbleekte aurantiaca
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=337159


Anne Hueber †

Het is al een heel oude.....blz 26 (van de 30) :grin: Van Jan Zwaanenveld 18-8-06.

Anne Hueber †

Maar jongelui.....ik ben om,hoor!!!
Wil vannacht toch wel rustig kunnen slapen ;)  

JohanvantBosch

Heb m gevonden, hier nog een keer op volledige grootte. Ik zou in geval van pumilio bij deze vorm ook veel meer licht op s1-3 verwachten...


JohanvantBosch

CiteerMaar jongelui.....ik ben om,hoor!!!
Wil vannacht toch wel rustig kunnen slapen ;)
Slaap lekker!
En morgen is het libellenweer..... ;)  :rolleyes:  

Sticht

Citeer
Citeer
CiteerLijkt me een Lantaarn, oa. Ptero's zijn toch echt hetzelfde formaat
Kijk nog eens goed Jeroen.
Ik zou hier dus ook een vrouw Lantaarn van maken.
Het enige dat mij richting pumilio zou trekken is dat de poten kort lijken. En dat zou ik in het veld niet zien....
Ik dacht idd ook aan tengere ivm met die korte poten, maar dat is blijkbaar geen hard kenmerk. ( sorry Jeroen  -_- )

Anne Hueber †

CiteerIk zou in geval van pumilio bij deze vorm ook veel meer licht op s1-3 verwachten...

Mee eens!
Heb je 'm ook al aangepast? ;)  

Anne Hueber †

Citeer
CiteerMaar jongelui.....ik ben om,hoor!!!
Wil vannacht toch wel rustig kunnen slapen ;)
Slaap lekker!
En morgen is het libellenweer..... ;)  :rolleyes:
En morgen weer vroeg uit de veren.....daggie Plateaux :D  

Kees Boom

Hallo,

Allemaal bedankt voor jullie inbreng.
Een oud lantaarn vrouwtje dus.

In mijn tuin vliegen het meeste kl.Roodoogjuffers. Een paar lantaarntjes en soms toch nog af en toe een Azuurwaterjuffer ook een paar houtpantserjuffers.

Ik had nog een paar foto's meer gemaakt (niet zo scherp) en wie weet zat Anne dan eerder op jullie lijn.

Nogmaals  :duim:

Kees



Kees Boom

#28
En haar voorkant.

Groetjes Kees.

Gert Veurink

CiteerBijgaande komt kwa kleurstelling ook een beetje in de buurt.... maar ook nog steeds duidelijk een verbleekte aurantiaca
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=337159
mooie foto!
;)  
groet!
Gert Veurink