Wie houdt zich eigenlijk bezig met spinnentaxonomie?
Er zitten een aantal dubbels in het genus Pirata/Piratula. Ik vraag me echter af wat de geldende naam is of welke autoriteit hierin gevolgd wordt. Op waarneming.nl/waarnemingen.be wordt het (vroegere) subgenus
Piratula als genus aanzien maar op fauna europaea niet. De soorten van dat subgenus zitten echter ook in de database als aparte soort (niet als synoniem) onder het genus
Pirata, weliswaar niet actief voor Nederland/België.
voorbeelden:
Pirata hygrophilus =
Piratula hygrophilaPirata latitans =
Piratula latitansPirata knorri =
Piratula knorriPirata insularis =
Piratula insularisVan het enige andere taxon in dat (vroegere) subgenus,
Piratula minuta, vind ik niets terug op fauna europaea maar ik ben zeker geen spinnentaxonoom dus mogelijk gaat het hier om een niet-Europese soort, snel googelen leert dat het op zijn minst een soort is
met nearctische verspreiding en ook gekend onder synoniem
Pirata minutus (nu niet te vinden in de database).
Dus als de persoon/personen die over de spinnentaxonomie er uit zijn/het er over eens zijn welke genusnaam te gebruiken voor deze soorten, dan graag de synonimisering van bovenstaande taxa met hun respectieven doorvoeren
Als fout kan ik nog aanvullen dat de auteursnaam bij
Piratula minuta tussen haakjes moet, zie ondermeer
GBIF (maar ook alle andere bronnen die ik zo snel snel op het net raadpleegde). De soort is dan ook wellicht beschreven als Pirata minutus want de bronnen (
bijvoorbeeld) die ik voor deze naam tegen het lijf google hebben de auteursnaam niet tussen haakjes.