Bij de Papilionidae (Dagvlinders) zitten wat dubbele doordat we kennelijk de nieuwe inzichten voor het opsplitsen van
Papilio in
Heraclides,
Papilio en
Pterourus wel volgen, maar een aantal soorten uit
Heraclides en
Pterourus er nu kennelijk dubbel inzitten (ook als de oude naam
Papilio dus).
Kan niet helemaal de vinger erop leggen waarom, want de
Papilio lijken wel de oudere obs-taxa te zijn (lagere volgnummers) terwijl de namen voor het grootste deel wel goed/modern staan. Misschien door de mazen van het net geglipt toen het spul werd omgebouwd...?
Het lijkt me overigens wel zinnig om voor veel soorten (alle
Heraclides en
Pterourus?) synoniemen te handhaven onder de genusnaam
Papilio zodat ze
(a) gevonden kunnen worden door mensen met oudere boeken
(b) niet telkens opnieuw worden aangevraagd.
Zelf weet ik er te weinig van om makkelijk uit te kunnen zoeken wat waar thuishoort, maar misschien dat één van de vlinderadmins er nog eens naar kan kijken en/of een taxonomist om ze ook nog eens in het familieoverzicht naar onderfamilies/tribus geordend te krijgen - dan staan de gelijkende soorten weer bij elkaar...
Mij is het slechts opgevallen omdat ik deze opzocht:
Papilio thoas
Heraclides thoas
Papilio cresphontes
Heraclides cresphontesTevens toevoegen nieuwe/missende soorten (in "Dagvlinders" familie Papilionidae)
Heraclides rumiko Shiraiwa & Grishin, , 2014 -- Engelse naam: Western Giant Swallowtail; Bron: Shiraiwa et al. (2014)
Heraclides melonius (Rothschild & Jordan, 1906) -- Engelse naam: Jamaican Giant Swallowtail; Bron
BoATot slot:
Heraclides oviedo J.C. Gundlach, 1866 hebben we nu als
ondersoort van thoas staan, maar wordt een zelfstandige soort. Bron: Shiraiwa et al. (2014)
Shiraiwa, Kojiro ; Cong, Qian; Grishin, Nick V. (2014) A new Heraclides swallowtail (Lepidoptera, Papilionidae) from North America is recognized by the pattern on its neck. - ZooKeys, vol.468, pp.85-135 (@ZooKeys/PDF)Lewis, Delano S. (2010) Phylogeny and Revision of the genus Heraclides Hübner, 1819 (Lepidoptera: Papilionidae: Papilioninae: Papilionini). (PDF)