Hoofdmenu

heidelibellen

Gestart door Weia, augustus 12, 2008, 23:18:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

CiteerDie zuidelijke van mij is in een ander topic al aan de orde geweest, laten we die dus maar even op zuidelijke houden (moet nog steeds J-P daar eens over aanschrijven, maar denk dat ik zijn antwoord al wel weet)
ff gemist..... welk topic?

(wie is J-P? - niet onze premier neem ik aan)

Goyatlah

Citeer
CiteerDie zuidelijke van mij is in een ander topic al aan de orde geweest, laten we die dus maar even op zuidelijke houden (moet nog steeds J-P daar eens over aanschrijven, maar denk dat ik zijn antwoord al wel weet)
ff gemist..... welk topic?

(wie is J-P? - niet onze premier neem ik aan)
Bruinrode vs Zuidelijke
J-P = Jean-Pierre (Boudot)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

Vandaag een meridionale in Eindhoven.
Let op de besnorde en eigoot tonende vrouwen daar!
Was trouwens een copula, dus volgend jaar nog wat meer kans.
Als er daar dan geen weg loopt..
Theo

Goyatlah

CiteerVandaag een meridionale in Eindhoven.
Let op de besnorde en eigoot tonende vrouwen daar!
Was trouwens een copula, dus volgend jaar nog wat meer kans.
Als er daar dan geen weg loopt..
Theo
???

Mis ik iets?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

CiteerVandaag een meridionale in Eindhoven.
Let op de besnorde en eigoot tonende vrouwen daar!
Was trouwens een copula, dus volgend jaar nog wat meer kans.
Als er daar dan geen weg loopt..
Theo
Is  :censored: bijna in m'n achtertuin....! Maar als de pijl goed staat is de bewuste plek een omheind gedeelte van het industrieterrein daar. Misschien kan Tim opheldering geven?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tim Faasen

Hoi,

Waarneming is op km-hokniveau ingevoerd. De stip staat dus ook voor admins linksonder in het hok. 't was een waarneming uit een inventarisatie in opdracht. Die kan ik dus niet zomaar vrij rondstrooien. 'k wilde 'm jullie toch ook niet geheel onthouden... dus daarom op deze manier, voor de statistieken. (en om brabanders wakker te schudden  :P )

Overigens bezoek ik de betreffende locatie zeer intensief en heb ik echt niet meer gezien dan 1 copula, kortstondig landend en daarna weer opvliegend. In een reflex heb ik het vrouwtje gevangen en dat bleek tot mijn eigen stomme verbazing een meridionale. Ik dacht eigenlijk vulgatum aan te gaan tonen in het gebied (die in deze buurt ook niet echt algemeen is). Ik neem aan dat het mannetje ook een meridionale was, maar die heb ik niet meer gezien en dus niet kunnen controleren.

Het vrouwtje heeft uiteindelijk wel eitjes afgezet op de locatie waar ik deze ving, dus volgend jaar... wie weet!

grtz,
Tim




entomo-ecoloog (als dat bestaat)

frankneijts

Heb net nog even contact gehad met Robert Kastelijn die vorig jaar een Zuidelijke vond op de Strabrechtse Heide (foto's toen hier geplaatst). Helaas is daar tot op heden, ondanks herhaalde pogingen, nog geen vervolgwaarneming gedaan. Zelf is het me nog niet gelukt die soort in de Kempen te vinden, ondanks een paar 100 uur libellen zoeken dit jaar. Ben niet wakker genoeg denk ik..... B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Hmm, als iets er niet is, kun je wel 10.000 uur zoeken, maar vind je hem/haar alleen na een hoeveelheid paddos oid.
Dacht dat er 2 jaar geleden in totaal 5 waarnemingen van het beest (ooit) waren. Nu denkt iedereen ze in zijn/haar achtertuin te zien.
Ok, maar dan wil ik foto's zien.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Tim Faasen

Op voorne heb ik gezien dat jonge meridionales behoorlijk opvallen door hun bleke kleur. Dit vrouwtje was roodbruin en viel totaal niet op.

't was vrees ik dus echt een toevalstreffer: ik vang slechts zeer sporadisch heidelibellen, met name in het geval dat ik tijdens de laatste tellingen van een inventarisatie een soort nog wel verwacht die zich tot dan toe niet spontaan goed heeft laten zien. In dit geval verwachtte ik dus vulgatum, maar alle sympetrums die stil gingen zitten bleken striolatums en sanguineums. Mijn strategie is dan om enkele 'onrustige' exemplaren uit de lucht te scheppen ter controle.

De eerste toevallige passant bleek meridionale...

grtz,
Tim




entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Gert Veurink

CiteerOk, maar dan wil ik foto's zien.
die staan er toch bij? Geen paddo's voor nodig, prachtige meridionale, net als die van John.  
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Ok, maar wat is de link dan? (Heb nog steeds niets gezien...)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#71
CiteerOp voorne heb ik gezien dat jonge meridionales behoorlijk opvallen door hun bleke kleur. Dit vrouwtje was roodbruin en viel totaal niet op.

't was vrees ik dus echt een toevalstreffer: ik vang slechts zeer sporadisch heidelibellen, met name in het geval dat ik tijdens de laatste tellingen van een inventarisatie een soort nog wel verwacht die zich tot dan toe niet spontaan goed heeft laten zien. In dit geval verwachtte ik dus vulgatum, maar alle sympetrums die stil gingen zitten bleken striolatums en sanguineums. Mijn strategie is dan om enkele 'onrustige' exemplaren uit de lucht te scheppen ter controle.

De eerste toevallige passant bleek meridionale...

grtz,
Tim
Toch grappig die toevalstreffers. Volgens mij was de vangst van meridionale van Dick Groenendijk, twee jaar geleden bij Veenendaal net zo'n toevalstreffer...
Als er nog meer van dit soort toevalsteffers zijn, kan het toch op een gegeven moment geen toeval meer zijn....?  ;)

Sticht

CiteerOk, maar wat is de link dan? (Heb nog steeds niets gezien...)
Staat gewoon op de hoofdpagina

klik

Gert Veurink

CiteerToch grappig die toevalstreffers. Volgens mij was de meridionale van Dick Groenendijk, twee jaar geleden bij Veenendaal net zo'n toevalstreffer...
Als er nog meer van dit soort toevalsteffers zijn, kan het toch op een gegeven moment geen toeval meer zijn....?  ;)
en die van vorig jaar toch ook? Er staat mij iets bij dat het foto van Hugo van der Slot was waarvan Weia op de foto zag dat t een meridionale was. Vervolgens iedereen kijken en bleek het een serie...
Lang verhaal kort, allemaal naar buiten en beter opletten!  ;)  
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

:lol:  :D  ;)  B)  :rolleyes:
Structuur in chaos???

bestaat, heb ik ongeveer een halve meter boekenplank vol over, staat onder (onder meer) chaostheorie, statistische procestechniek, systeemtheorie, hogere orde systemen, etc.

Kunt ook iedere dag het weerbericht volgen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Citeer
CiteerOk, maar wat is de link dan? (Heb nog steeds niets gezien...)
Staat gewoon op de hoofdpagina

klik
Ok bedankt.

Duidelijke foto wat mij betreft.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Ik denk dat ik het probleem (nu pas) goed begrijp. En dan komt het er op neer dat  je toeval en toeval hebt. Binnen electrische systemen (ruis bv) beinvloeden toevalligheden elkaar, als je dobbelstenen gooit, beinvloeden die elkaar dus niet. Denk dat voorkomens van zeldzame libellen zich eerder naar het elektrische ruissysteem richten dan naar het mathematische dobbelsteensysteem. Leuk voor een student wiskunde om op af te studeren...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

ik denk eigenlijk dat er iets heel anders speelt

- het aantal zuidelijke soorten neemt enorm toe
- het aantal libellenwaarnemers neemt enorm toe
- de kennis omtrent libellen neemt enorm toe
- de informatiebeschikbaarheid van waarnemingen neemt enorm toe

deze factoren zorgen er zowel los als in samenhang voor dat we er steeds meer zien...
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Klopt helemaal, maar dat is algemeen. Maar helaas geldt dat dus niet gelijk voor een bepaalde soort. C.hastulatum heeft er bv niets aan dat ie meer bekeken wordt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

CiteerKlopt helemaal, maar dat is algemeen. Maar helaas geldt dat dus niet gelijk voor een bepaalde soort. C.hastulatum heeft er bv niets aan dat ie meer bekeken wordt.
Nou, dat ben ik niet met je eens!
Er zijn al wat nieuwe plekken bij dit jaar.
Theo

theomuusse

#80
CiteerHmm, als iets er niet is, kun je wel 10.000 uur zoeken, maar vind je hem/haar alleen na een hoeveelheid paddos oid.
Dacht dat er 2 jaar geleden in totaal 5 waarnemingen van het beest (ooit) waren. Nu denkt iedereen ze in zijn/haar achtertuin te zien.
Ok, maar dan wil ik foto's zien.
Eerst goed kijken en kenmerken checken vind ik nog altijd erg verstandig, voordat je bewijs probeert te verkrijgen. Het goeie ouwe kijken tot je zeker bent en dan pas hopen dat hij op de foto wil, anders krijg je niet-te-herkennen-goede-soorten zonder aanvullende info.
Beter een goede beschrijving dan een te-slechte foto.
Theo

Gert Veurink

Citeer
CiteerHmm, als iets er niet is, kun je wel 10.000 uur zoeken, maar vind je hem/haar alleen na een hoeveelheid paddos oid.
Dacht dat er 2 jaar geleden in totaal 5 waarnemingen van het beest (ooit) waren. Nu denkt iedereen ze in zijn/haar achtertuin te zien.
Ok, maar dan wil ik foto's zien.
Eerst goed kijken en kenmerken checken vind ik nog altijd erg verstandig, voordat je bewijs probeert te verkrijgen. Het goeie ouwe kijken tot je zeker bent en dan pas hopen dat hij op de foto wil, anders krijg je niet-te-herkennen-goede-soorten zonder aanvullende info.
Beter een goede beschrijving dan een te-slechte foto.
Theo
Helemaal eens, maar dat toestel is wel handig. Ik dacht gisteren op het f-veen al "hé die lijkt wat anders, dat zou wel een noordse kunnen zijn" in de paar seconden dat ze ging zitten 30 meter verderop nèt twee foto's kunnen maken. Zonder foto's was het een onzekere gebleven, nu een zekere...

Maar verder helemaal eens, ontdekkingen doe je doorgaans niet met je fototoestel, maar vooral met ervaring, kennis en oplettendheid
groet!
Gert Veurink