Hoofdmenu

acrobatiek

Gestart door Robert Heemskerk, april 12, 2006, 20:40:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Insektenforum,

Vanmiddag kwam ik dit vrolijke stel tegen in het Diemerpark.
Volgens mij zijn het Eikelboorders, maar welk soort?

groet, Robert Heemskerk

han.endt

#1
Leuke foto, maar heb er ook één die de kevertjes wat meer van boven laten zien?
Ik denk overigens aan een Ceutorhynchus en daarvan hebben we er 32.

Robert Heemskerk

Ik heb het paar ook van boven

groet Robert,

han.endt

Ceutorhynchus napi.

Robert Heemskerk

#4
Leuk dat ik ze ook nog een naam kan geven.


Volgens mij zaten deze kevers ook op het Koolzaad, dat is een plant waar ze volgens mij eitjes in leggen?
Er stonden er i.e.g. veel in de omgeving.

Wat mij verder nog opviel is dat het mannetje en vrouwtje niet alleen verschillen in grootte maar ook verschillend gekleurde knieën hebben. De bovenste (kleinere = man?) heeft rode knieën en de onderste (grotere = vrouw?) heeft groene knieën. (Maar dit hoeft natuurlijk geen geslachtsonderscheid te zijn)

Wat verder nog komisch was, dat dit stel nadat ik de foto had gemaakt een salto naar voren maakten en zo onderaan het blad verder liepen :D

grote klasse Han!, ik ben nu bijna door mijn voorraad pluimen heen  :D  

han.endt

CiteerVolgens mij zaten deze kevers ook op het Koolzaad, dat is een plant waar ze volgens mij eitjes in leggen?
Er stonden er i.e.g. veel in de omgeving.
Klopt precies. Daar wou ik nog naar vragen staat er koolzaad? Ja dus. :)  

Th.Heijerman

Sorry dat ik oude koeien uit de sloot haal. Ik was enkele snuitkevers aan het bekijken en besloot dat deze soort niet betrouwbaar van een foto op naam gebracht kon worden, toen Vincent me op deze draad wees.
@Han: C. napi zou goed kunnen, maar dan zou er zich op het halsschild geen zijpplooitje moeten bevinden en dat is toch wat lastig te beoordelen. Maw: waarom ben je zeker van napi en sluit je bijvoorbeeld rapae uit?

Theodoor  

han.endt

#7
Ik had dit even gemist.

Dan was mijn conclusie te voorbarig.

Robert?