Hoofdmenu

KBVtje

Gestart door Tinok, augustus 12, 2008, 08:31:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Iemand een idee. 2 weken geleden gezien. Gezien gele kleur fitis? Dachten dat ie aan het ruien is omdat ie er zo verfomfaaid uitziet of is dat schijn?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankneijts

Een ruiende Tjiftjaf: korte handpenperojectie en erg 'zwarte' pootjes. Ook Tjiffen kunnen veel groen in de vleugelveren hebben (geel zie ik vrijwel nergens..?).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tinok

Ok bedankt Frank,

Grappig ik zag het als geel, laten we het houden op geel/groen ;)
We hebben daar overigens geen tjiftjaf gehoord dus hij hield zich goed stil nu hij aan het ruien was....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankneijts

CiteerOk bedankt Frank,

Grappig ik zag het als geel, laten we het houden op geel/groen ;)
We hebben daar overigens geen tjiftjaf gehoord dus hij hield zich goed stil nu hij aan het ruien was....
Met 'geelgroen' kan ik prima leven Tinok... ;)
Inderdaad zingen vogels nu vrijwel niet meer.  De functie van de zang (wijfje lokken, andere mannetjes afbluffen) is zo goed als overbodig geworden: immers is het broedseizoen voorbij. De energie die daardoor 'over blijft' kan nu gebruikt worden voor de rui die sowieso veel energie vraagt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Ik vind het wel een Fitis.

Certhia

Ben,

Zoals Frank al aangaf is de handpenprojectie te kort voor Fitis en dat, samen met de erg donkere poten, wijst in de richting van Tjiftjaf.

Groet

Marc

Ben Wielstra

En toch vind ik het een Fitis.

Rein Genuït

Ik ben benieuwd, leg eens uit Bienze
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Certhia

Ja ik wil dan ook wel eens een steekhoudend argument houden.  ;)

Marc

P1234

CiteerEn toch vind ik het een Fitis.
Nietis
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ben Wielstra

Veel licht in de snavel, lichte buik, duidelijke wenkbrauw voor oog. Spits ogend beessie (maar rui?). De kleur vind ik fitisgeel, niet tjiftjafgeel.

De donker lijkende pootjes zijn me natuurlijk niet ontgaan, maar de vraag is hoe donker zijn ze werkelijk en hoe donker kunnen ze bij tifis zijn?

De handpenprojectie vind ik moeilijk in te schatten en rui van handpennen kan de boel daar in de war schoppen. Sommige vinden deze in ieder geval te kort, ik niet.

Dus ik denk nog steeds fitis. Hepatitis.


martinharskamp

Hé iemand gaat in tegen Frank, dat zie je niet veel! (Moet je 'jizz' noemen, kun je lachen!)

DanielS

CiteerHé iemand gaat in tegen Frank, dat zie je niet veel! (Moet je 'jizz' noemen, kun je lachen!)
Nou dat is nog altijd beter dan. ''hij zegt het dus het zal wel waar zijn''
(Niet dat Frank er vaak naast zit ;))
Daniel

Ben Wielstra

Nee alleen deze keer ;).

Of niet natuurlijk...

JIZZ!

birdingholland

Hmmm, bij wie zal ik me aansluiten....

De pootkleur is klip en klaar tjif natuurlijk, maar ja, maar ja, toch vind ik Ben zijn gedachte ook wel wat hebben. Het beest oogt gewoon als een Fitis....

Gevoelsmatig sta ik bij Ben, maar argumenttechnisch heeft Frank natuurlijk wel goede kaarten....

Help me, I'm split!

Groeten,

frankneijts

#15
Bij zó'n verfomfaaid beestje zou ik het woord 'jizz' niet eens in de mond durven nemen laat staan spreken over 'spits ogend beestje'...... B)
Maar Ben is 1 van mijn favoriete opponenten op dit forum (..) dus proberen alles maar even uit de kast te halen:
1. "veel licht in de snavel". Dat zegt dus niks want dat is nogal variabel bij deze Phyllo's, met name bij Tjfiftjaf. Zie hier 2 ondersnavels van Tjifjes en 2 van Fitissen. Oh ja en let en passant even op de duidelijke wenkbrauwstreep vóór het oog..... van Tjiftjaf. (N.B. De vogels zijn correct gedetermineerd aan de hand van de zang, handpenprojectie enz.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

En toch... ik vind het nog steeds een Fitis. Het is een gevoel weet je, dat kan je niet uitleggen.

Ik gok dat er evengoed wat foto's opgerakeld kunnen worden die Fitissen met donker lijkende poten tonen. De handpenprojectie op deze vogel vind ik niet overtuigend Tjif maar de hoek waaronder de foto genomen is is :censored: om er maar eens even wat vakjargon tegenaan te gooien.

frankneijts

CiteerDe handpenprojectie vind ik moeilijk in te schatten en rui van handpennen kan de boel daar in de war schoppen. Sommige vinden deze in ieder geval te kort, ik niet.

Rui kan inderdaad de hpp als kenmerk waardeloos maken. Maar als je goed kijkt (even vergroten in PS bijv.) zie je dat er hooguit een paar handpennen lijken te/zouden kunnen ontbreken. In de gesloten vleugel tel ik er al gauw minstens 6 (van de 10) waarbij aangetekend dat je no. 1 niet kunt zien (te kort) en 2 vaak onder 3 zit. Als je kijkt naar de vleugeltop lijkt er (zou er kunnen) een (rui-)gaatje te zitten tussen de hp die de top vormen en de binnenste hp. Dus àls er al handpennen ontbreken zijn dat niet de buitenste die de top vormen (zeg 3 en 4) èn de handpenprojectie aanduiden. Wel, die hpp is maximaal 50% op de foto maar je mag daar best wat bij optellen vanwege de hoek waarin je er tegenaan kijkt. Aangezien die hpp bij Tjiftjaf ca. 60% is en bij Fitis 80 - 100% (zie Kenmerkengids) lijkt mij dáár het pleit voor Tjiftjaf al beslist.
Let op bijgaand plaatje ook even op de Fitis: dat is een nogal bleek exemplaar met tamelijk donkere (niet zwarte!) pootjes. let ook op de opvallende geelgroene zomen in de handpennen van Tjiftjaf.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

birdingholland

En toch he?

Wat ik zo mis voor een tjif is dat bolle kopje, volgens mij precies wat Ben bedoelt met spits....

De vier foto's van Frank zijn duidelijk qua determinatie, maar mijn eerste indruk bij de vogel waar het om gaat is toch echt een fitis, ook al zijn er duidelijk argumenten om voor tjif te gaan.

Maar ja, dat gevoel wat Ben zegt, hij "voelt" gewoon niet als een tjif....

Groeten,

Rein Genuït

#19
een Fitjif  :o, ga net als Ben en Pieter voor Fitis, maar ja die pootjes...
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

frankneijts

#20
CiteerEn toch... ik vind het nog steeds een Fitis. Het is een gevoel weet je, dat kan je niet uitleggen.

Ik gok dat er evengoed wat foto's opgerakeld kunnen worden die Fitissen met donker lijkende poten tonen. De handpenprojectie op deze vogel vind ik niet overtuigend Tjif maar de hoek waaronder de foto genomen is is :censored: om er maar eens even wat vakjargon tegenaan te gooien.
Ben, ik snap best wat je bedoelt en eerlijk: toen ik de foto voor 't eerst zag was mijn 1e gedachte ook Fitis... Maar dit vogeltje is zó veel veren kwijt dat-ie zijn totale (en vaak kenmerkende!) contouren kwijt is: de 'normale' criteria die je gebruikt om Tjif en Fitis te onderscheiden (vorm, hoofdindruk kleur e.d.) zijn hier waardeloos. (Let er ook op dat de vogel belicht wordt door zonnig fris groen dat de kleur van de bovenzijde, voor zover zichtbaar, aanzienlijk beïnvloedt!)
Dus moet je gaan letten op wat wèl zichtbaar is en eventueel diagnostisch kan zijn. De handpenprojectie is er daar 1 van en die wel erg donkere pootjes is no. 2. Ik heb behoorlijk wat Fitissen met donkere pootjes gezien maar slechts 1 waarvan ze ook bijna zwart (of toch heel erg donker) leken, óók op de achterkant! en dat was deze:
(Maar die was weer heel erg bleek voor een Fitis wat er wel eens mee te maken kan hebben.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

en zo heeft Ben toch weer drie van Franks avonduren ingevuld.

groeten, pim

ps TJIFTJAF!  
Pim Wolf, Vlissingen

Ben Wielstra

#22
En dat heeft me nog geen 2 minuten gekost :duim:!

Maar toch... Nee.

frankneijts

Citeeren zo heeft Ben toch weer drie van Franks avonduren ingevuld.

groeten, pim

ps TJIFTJAF!
Maak je geen zorgen Pim: zoiets doe ik gewoon effe tussen de soep en de èrpel.... B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Hop: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=392137

Is er op basis van de timing van de rui nog wat te zeggen misschien?

frankneijts

#25
CiteerHop: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=392137

Is er op basis van de timing van de rui nog wat te zeggen misschien?
Aan o.a. de gesleten tertials te zien is het een adulte vogel: bij juveniele vogels kunnen die nog niet zo ver versleten zijn. Zowel adulte Tjif als adulte Fitis ruien compleet meteen na het broeden. Veel vogels van beide soorten zijn dan in augustus volop in de rui. Jammer Ben, daar is niks uit af te leiden............

En van die 'hop..' zou ik nog niet meteen een Fitis durven maken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

De leeftijd is natuurlijk duidelijk. Maar is de timing van de rui echt gelijk bij beide soorten (alleen onze broedvogels dan)? Ik kan me voorstellen dat de rui van Fitis wat later valt, maar overlap gooit ongetwijfeld roet in het eten...

Over hop: durf je er wel een Tjif van te maken? De vogel lijkt me een pak van hetzelfde laken namelijk.

s.w.s

Naast F. en T. zijn er ook nog 54 andere soorten Phylloscopus. Zijn die al uitgesloten?

Maar uitgaande van keuze uit deze twee (ik kon er op basis van de eerste foto mij eigenlijk geen mening over vormen) en de goede argumenten van beide heren lezende (en ik ken beiden niet dus ben ik geheel onpartijdig) ga ik nu voor T.
Groetend, Swim

maartenwielstra

#28
Ja joh, waarom geen Bergfluiter  ;) Deed er even aan denken vanwege witte buik en groentinten bovenop, maar is het niet vanwege vele kleur op kop en schouder, alsook het te vele groen op buik.

frankneijts

#29
CiteerDe leeftijd is natuurlijk duidelijk. Maar is de timing van de rui echt gelijk bij beide soorten (alleen onze broedvogels dan)? Ik kan me voorstellen dat de rui van Fitis wat later valt, maar overlap gooit ongetwijfeld roet in het eten...

Over hop: durf je er wel een Tjif van te maken? De vogel lijkt me een pak van hetzelfde laken namelijk.
Nee, juist Tjiftjaf ruit gemiddeld ietsje later: veel Fitissen hebben in augustus de rui al voltooid. Maar de overlap is dusdanig groot dat die op geen enkele wijze als determinatie-criterium gebruikt kan worden.
En nee, ik durf niet direct een Tjif te maken van die 'hop' omdat de belichting op die foto wel erg verneukeratief is en omdat je de vleugels vrijwel recht van achteren ziet wat de inschatting van de hpp ondoenlijk maakt. Wel lijkt deze vogel ook heel donkere pootjes te hebben. Maar ik neig hier eerder naar Tjif dan naar Fitis (en ook niet meer dan dat..).

En andere Phyllo's (althans reëel in aanmerking komende) zijn gemakkelijk uit te sluiten op basis van (en/of): pootkleur en ontbreken van tekening op tertials. Vleugel- en wenkbrauwstrepen zijn lastig vanwege de zware rui.

En sorry dat ik het even moet zeggen Swim (e.a.): 'goede argumenten' vóór Fitis heb ik (nog) niet gehoord. Volgens mij is Ben nog niet verder gekomen dan "naar mijn gevoel", "niet overtuigend" enz. (Snavelkleur en wenkbrauw overtuigend aangetoond dat dat niet klopt!) Argumenten van anderen als "ik mis het bolle kopje" zijn doodeenvoudig te verklaren uit het ruistadium. Het lijkt mij dat ik echter wèl mijn argumenten met feiten heb gestaafd. Dan mag je best lacherig doen over mijn herhaaldelijke kritiek op het gebruik van 'jizz' op dit forum maar ook hier wordt dat, zonder het woord te gebruiken overigens, weer eens 'te onpas' gebruikt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'