Hoofdmenu

exoot/hybride

Gestart door Pim, december 06, 2004, 19:38:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

#30
Absoluut niet waar, de Netta -soorten (Krooneend e.a.) zijn nauwer verwant aan de Anas-soorten (Wilde eend e.a.) dan de Aythya-soorten (Kuifeend e.a.). Aythya-duikeenden zijn veel meer gedrongen, hebben de poten verder naar achteren staan en leven vooral van voedsel op de bodem van het water. Anas-zwemeenden leven dan weer vooral van voedsel aan het wateroppervlak, of ze grondelen. Hun poten staan verder naar voren, ze kunnen dan ook behoorlijk goed lopen. Netta-duikeenden zijn, hoewel de naam anders doet vermoeden, niet heel extreme duikers. Ze duiken wel eens, maar als ze de kans krijgen grondelen ze ook veel. Hun poten staan dan ook niet zo ver naar achteren als die van Aythya-duikeenden, ze staan tussen de twee geslachten in. Ook is de balts van Krooneend goed gelijkend op die van de Wilde eend, in vergelijking met de Kuifeend. Om deze redenen is het aannemelijker dat het een kruising tussen Krooneend en Wilde eend betreft.

Daarnaast; hebben jullie wel eens goed naar een Wilde eend gekeken als die in de zon zwom? Als de zon op een bepaalde manier op de kop schijnt zie je naast de groene kleur ook heel duidelijk een blauw/paarse glans!
(zie http://community.webshots.com/photo/25917440/107951820DpfoWA )
Ditzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de spiegels van bepaalde eenden; groen lijkt soms paars door de zon die erin schijnt.

In de literatuur zijn er bovendien regelmatig kruisingen te vinden van Krooneend X Wilde eend. Dat de kruisingen soms wel wat kunnen verschillen (zoals bovenstaande foto's enigzins van elkaar verschillen) kan te maken hebben met de manier waarop gekruisd is; man Wilde eend x vrouw Krooneend, of man Krooneend x vrouw Wilde eend. In hoeverre dit ook werkelijk invloed heeft weet ik niet precies.
Over kruisingen van Kuifeend X Wilde eend wordt minder geschreven.

Nog even een voorbeeldje van een aparte kruising, een eend waarvan je moeilijk of zelfs niet kunt raden wat zijn ouders zijn...

Het betreft een Brilduiker X Nonnetje, in de natuur waargenomen.
Welke argumenten/uiterlijke kenmerken kun je hier plaatsen om aan te geven dat het deze kruising betreft? Ik denk dat de Kroon/Wilde-eend kruising een makkelijker object is om te determineren ;)

Rick van der Weijde

Dank voor deze zeer uitgebreide beschrijving. Erg verhelderend, en bevat een schat aan info waarvan ik nog niet op de hoogte was. <_<

En om heel eerlijk te wezen dacht ik bij het zien van je plaatje direct aan nonnetje x brilduiker. Typische vorm waar ik op zich Brilduiker best in herken, en de kleuren laten zich niet raden. Ik moet zeggen de Krooneend x Wilde Eend zou ik niet hebben verzonnen. ;)

Trouwens dat paarse  in de kop bij Wilde Eenden kan ik wel beamen. Heb zelf een aantal foto's geschoten; zijn wel geen beste scans maar toch:




Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

BAVB

#32
.