Hoofdmenu

exoot/hybride

Gestart door Pim, december 06, 2004, 19:38:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Weet iemand welke eend of kruising dit is, zag hem twee keer afgelopen weekend bij Ankeveense plassen en eendenvijver te Bakkum, steeds in groep wilde eenden.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Met dank aan Dhr. Woets voor de technische ondersteuning!

;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

rik

Hoi,
Volgens mij wilde eend met krooneend.

jasper

Kuifeend met een Wilde Eend, gezien paars in de kop.

:duim: Jasper

Pim

Leuk al twee verschillende antwoorden.
Wie biedt meer?

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

CiteerKuifeend met een Wilde Eend, gezien paars in de kop.
Sluit ik me bij aan...:)

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

De kruising wilde eend/ krooneend is best mogelijk, enkele dagen eerder zag ik op de plek een mogelijke papa-krooneend:

Zie waarneming

Wel toevallig dat ik op de Ankeveense plassen dezelfde (mogelijke) kruising tegenkwam, ook in een groep wilde eenden.

groetjes,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Maar er zal spoedig uitsluitsel komen, de foto is door Jan Harteman op "eendenforum" gezet (watervogels).

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

Heel duidelijk, Krooneend X Wilde eend.
Er is al vaker een waarneming van gedaan in Spanje (zie foto).



Zie ondersteuningen van mijn mening:
http://www.harteman.nl/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=13

Pim

CiteerBeste Pim,

We zijn er met een aantal liefhebbers over uit; de eend is een kruising
tussen Krooneend en Wilde eend.

Groeten,

Jan Harteman


Bedankt Jan, ik zal hem nu invoeren...

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Ik zie toch meer dingen die volgens mij op Kuifeend X Wilde Eend dan op Krooneend X Wilde Eend duiden, bijv ontbreken van rood op snavel, de kop lijkt me ook meer kuifeend-achtig.
Snavel is ook niet zo smal als op de foto van Jan, en hij heeft ook geen hoog voorhoofd.
Maar goed, als Jan en anderen denken dat het een Krooneend X Wilde Eend is, vind ik dat ook best -_-
"The color of the bill" vind ik trouwens niet overtuigend krooneend-achtig hoor...
Die foto in Spanje lijkt me duidelijk, maar deze...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Harteman

#11
Je hebt ergens wel een goed punt Thijs, maar als je de onderstaande foto eens bekijkt, let dan ook op de grootte van de Wilde eenden een de kruising.
Een kuifeend (of kruising ervan) moet beduidend kleiner zijn dan die van de Wilde eend. (het betreft hier dezelfde eend die ook op de eerste foto door Pim gefotografeerd is)
Theoretisch gezien zijn Krooneenden en Wilde eenden nauwer aan elkaar verwant, wat eerder tot kruisingen leidt (hoewel de gekst mogelijke kruisingen tussen eenden bekend zijn, dus het zegt te weinig om hier vanuit te gaan).


rik

Twee soorten waren voor mij mogelijk,  de krooneend of de peposacaeend.
Niet op de kleuren maar meer op de bouw lettende ben ik zeker dat het krooneend is :duim:  

Pim

De snavel was ook feller rood dan op de foto is te zien.
Wel apart dat ik een dag eerder dezelfde kruising op de Ankeveense plassen zag!

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

achter ja aan gevlogen ? brood mee !
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

:P

Nee, puur toeval.
Ging zeker niet om dezelfde vogel, maar zag er bijna identiek uit, alleen snavel iets minder felrood.

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

Het nestje kruising-kuikens zal waarschijnlijk wel groter zijn geweest dan 1 kuiken, en we kunnen er nu dus ook vanuit gaan dat er minimaal 2 woerdjes zijn groot geworden....nu de vraag; zijn er ook vrouwtjes in de buurt?
Mocht je die op foto kunnen vastleggen, dan kunnen we daaraan misschien meer afleiden over de oorsprong van de ouders!!!

-Arthy-

Krooneend x Wilde eend ja  :duim:  
Rick Gevers

Pim

Ik kom vaker op die plek en zal eens kijken, het is een mengelmoes van wilde eenden (diverse soorten) en exoten. Natuurlijk zonder hek eromheen!

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

Ik leg mij neer bij de meningen van de eenden kenners, ik dacht toch echt aan een kruising tussen Kuifeend en Wilde Eend (gezien de kop)
Maar goed nu ik het zo lees, begon ik wel te twijfelen aan mijn mening  :mellow:
Maar goed....

Jasper

thijs

CiteerIk leg mij neer bij de meningen van de eenden kenners, ik dacht toch echt aan een kruising tussen Kuifeend en Wilde Eend (gezien de kop)
Maar goed nu ik het zo lees, begon ik wel te twijfelen aan mijn mening  :mellow:
Ik niet, want ik vind zie nog steeds niet waarom een Krooneend de voorkeur krijgt. <_<
Behalve de grootte zie ik geen enkel kenmerk van een Krooneend
Maar goed, ik ben geen eendenkenner (zoals Jan en Co) dus misschien heb ik wel ongelijk. (dat kan ook nog)

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

CiteerBehalve de grootte zie ik geen enkel kenmerk van een Krooneend
Ik zag ook toen ik de foto voor het eerst zag alleen de paarse kop, en heb niet echt verder gekeken. het lichaam vertoond wel kenmerken van zowel een Krooneend als een Wilde Eend.
Maar goed dan snap ik nog niet echt waarom deze vogel een paarse kop heeft, Wilde Eend heeft groen en Krooneend oranje/rood, waarom dan paars   :blink:

:duim: Jasper

jennifer88

CiteerMaar goed dan snap ik nog niet echt waarom deze vogel een paarse kop heeft, Wilde Eend heeft groen en Krooneend oranje/rood, waarom dan paars 

ik wou iets biologie achtigs interessants zeggen, maar... laat maar.
<_<  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

rik

#23
Denk eens aan de kleuren van de regenboog , als je kleuren mengt krijg je een ander kleur.
Je ziet het hier duidelijk aan de vorm van de bek .
Ook de vorm van de kop.
Oke de kleur van kuifeend zie je erin maar waar is al de rest ?
De kuif , de witte flanken , de grote, de wipbek .
Om het nog moeilijker te maken , kunnen jullie me iets zeggen over de balts van de eend

hiskodevries

Hoe groot is de kans dat een duikeend met een grondeleend hybridiseert ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rik

Spreken we van in gevangenschap of in het wild ?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rik


thijs

Nou, okè...
Ik heb ook eigenlijk niets tègen een Krooneend mama/papa, behalve de paarse kop, niet rode snavel en niet steil voorhoofd  :P
Nee, even serieus, de grootte wijst idd toch meer op krooneend, en inderdaad is een hybride tussen een grondel- en een duikeend wel vreemd... (en een paarse kop ook)
Leuke waarneming :)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Rick van der Weijde

Nee dat ik het er niet mee eens ben hoor, maar een Krooneend is net zo'n duikeend als de Kuifeend... Dus was dat aangaat. <_<  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography