Hoofdmenu

zwarte zwam?

Gestart door ratje, augustus 10, 2008, 19:54:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

dit materiaal zat op totaal verrot hout waar ook slijmzwammen opzaten. Het was een zwart/grijze plak met alleen maar sporen. Het leek wel of op het hout een dun laagje papier zat waarop de "zwam"zat.

ratje


Gert Kremer

Hallo Hannie,
Beetje verregend,,,,,,; Zilveren Boomkussen?


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

CiteerHallo Hannie,
Beetje verregend,,,,,,; Zilveren Boomkussen?
Hoi Gert, ik wil je met alle plezier geloven, ik heb echt geen flauw idee. :rolleyes:  :rolleyes:  

ratje

ik heb nog even gegoogled en kwam bij deze site.

http://slimemold.uark.edu/images/pictures/...alycoperdon.jpg

het papier kan de lege omhulsel zijn :angel:  

Arno van Stipdonk

In ieder geval wel een myxo maar het lijkt me geen Zilveren boomkussen wat een echte (vroege) voorjaarssoort is. Mogelijk een ander boomkussen (Reticularia soort)? Lijkt me de moeite waard om wat materiaal op te sturen naar Hans van Hooff.

xenion

Ik had er anders gisteren ook nog 1, met mooi wit-zilver velletje nog. Wat zou het anders kunnen zijn Arno?
Groeten,
Martin

ratje

Arno, Martin bedankt en ik ga vanmiddag wel even nieuw halen om op te sturen naar Hans.

Gert Kremer

Hallo Hannie, Arno, en Martin,
Even twee foto's van deze morgen. Het lijkt mij het zelfde.
Graag jullie mening.
4774 bovenkant

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

4775 onderkant:  laagje papier  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

#10
Martin,

Moeilijk te zeggen maar het zou (wat ik al aangaf) mogelijk een andere Reticularia (Boomkussen) soort kunnen zijn. Overigens sluit ik Zilveren boomkussen niet uit maar het lijkt me niet erg waarschijnlijk gezien de tijd van het jaar.

Gert,

Voor jouw vondst geldt eigenlijk hetzelfde als voor die van Hannie.

Ik kan helaas niets over de soort zeggen, ze zullen gewoonweg met de  :mic gecontroleerd moeten worden. En mogelijk komt er wel een heel gewone soort uit de bus...... :censored:

Maar als je het niet laat controleren zullen we het ook niet weten.

Gert Kremer

Arno,
Ik heb niets meegenomen, (dacht bekend spul).
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Ter geruststelling!
Hedenmiddag  :grin:  heb ik materiaal opgestuurd naar Hans van Hooff. Zogauw ik van hem gehoord heb meld ik het hier wel. Maakt niet uit of het een gewone soort is, dan herkennen we dat een volgende keer. :duim:  

Gert Kremer

Hallo Hanie,
Roestbruinkalkkussen is ook zoiets, maar ik heb alleen de naam, kan geen foto's van sporen vinden. Dit wilde ik toch nog even door geven. 'kwam deze toevallig tegen. ^_^  ;)  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

CiteerHallo Hanie,
Roestbruinkalkkussen is ook zoiets, maar ik heb alleen de naam, kan geen foto's van sporen vinden. Dit wilde ik toch nog even door geven. 'kwam deze toevallig tegen. ^_^  ;)
Dank Je Gert, ik heb wel wat gezien maar weet niet zeker of het dat is. Nog maar ff wachten op Hans. :grin:  

ratje

Nu de uitslag van Hans van Hooff is: Heksenboter. :grin:  :grin: Totaal niet te zien dat het dit zou zijn. Allen bedankt voor het meedenken. :duim:  

Gert Kremer

Die Heksen ook altijd  :grin:  :lol:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

CiteerDie Heksen ook altijd  :grin:  :lol:
ja met je eens, laat ze maar op hun bezem gaan vliegen :grin: