Hoofdmenu

Welke Heidelibel

Gestart door Goyatlah, augustus 09, 2008, 19:44:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Iha heb ik met mn eigen heidelibellen nooit zoveel moeite maar dit is een uitzondering:
welke en mn waarom?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †


Gert Veurink

ik zeg steenrood vanwege

- hamulus
- hoeveelheid geel op poten
- lijkt toch begin snor
- geen citroengele banden op borststuk

maarre wel een onzekere steenrode idd. dus zeg maar 65-35 voor steenrode imho
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

CiteerGrapje zeker, Dolf???
Toch niet...

btw geen hamulus, want vrouwtje.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Neig naar Steenrode.....meen toch wel duidelijk en genoeg snor te zien, geel op de poten en zijkant borststuk lijken me ook ok.

Gert Veurink

foutje

neig toch naar steenrood, borstsuk en poten wijzen daarop. Mijn twijfel zit m in de snor. Dat kan ook zo'n vlek zijn die bruinrode ook hebben. Ook kunnen bruinrode dergelijke poten en borststuk hebben.

dus

ik denk een steenrode maar volgens mij wordt t geen 100 punten met deze foto
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Met de volgende foto als aanvulling wordt het denk ik wel een 100% Steenrode...

Heb deze toch geplaatst om de volgende 2 redenen:
- wat is nu precies een snor? Vind dit toch wel heel minimaal.
- op het forum vinden steeds meer discussies plaats meestal vanwege veel te onscherpe foto's waaruit veel te stellige conclusies getrokken worden. Dit is een fatsoenlijke ID foto, maar m.i. geeft ie geen 100% zekerheid. Onderstaande dus wel  ;)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Voor mij was de eerste foto ook al 100% Steenrode!

JohanvantBosch

#8
Steenrode... ze heeft weliswaar een flinke sproet, maar volgens mij daarnaast ook genoeg snor.

Aanvullend passen borststuk en poten ook prima m.i.

EDIT: zie nu dat je intussen een 2e foto hebt toegevoegd. Net als Anne was ik bij de eerste al overtuigd van steenrode.
2e is duidelijker

Gert Veurink

eens met Dolf
met tweede foto geen probleem, maar vind ook dat je bij de 1e voorzichtiger moet zijn. Het is heel waarschijnlijk, maar volgens mij geen 100 punten
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

Dit is er ook zoeen. Ik weet niet of ik het met Weia eens ben. Ik zie een stukje snor, ik zie vrij veel geel op de poten en een afstaande legschede... waarom dit dan een bruinrode zou moeten zijn... ik neig naar steenrode, een onzekere steenrode wel te verstaan
groet!
Gert Veurink



vuurvlinder

#11
Ik vind het ook een duidelijke steenrode.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Gert Veurink

CiteerDit is er ook zoeen. Ik weet niet of ik het met Weia eens ben. Ik zie een stukje snor, ik zie vrij veel geel op de poten en een afstaande legschede... waarom dit dan een bruinrode zou moeten zijn... ik neig naar steenrode, een onzekere steenrode wel te verstaan
en van  deze ben ik ook niet direct overtuigd
groet!
Gert Veurink



vuurvlinder

Citeer
CiteerDit is er ook zoeen. Ik weet niet of ik het met Weia eens ben. Ik zie een stukje snor, ik zie vrij veel geel op de poten en een afstaande legschede... waarom dit dan een bruinrode zou moeten zijn... ik neig naar steenrode, een onzekere steenrode wel te verstaan
en van  deze ben ik ook niet direct overtuigd
Waarom niet?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.


Gert Veurink

Citeer
Citeer
CiteerDit is er ook zoeen. Ik weet niet of ik het met Weia eens ben. Ik zie een stukje snor, ik zie vrij veel geel op de poten en een afstaande legschede... waarom dit dan een bruinrode zou moeten zijn... ik neig naar steenrode, een onzekere steenrode wel te verstaan
en van  deze ben ik ook niet direct overtuigd
Waarom niet?
denk wel dat t klopt, maar veel geel op dij 3, er lijkt een snor te zijn al kan dat ook een sproet zijn dat wijst beiden op steenrood, de legschede lijkt goed voor bruinrode. Het gaat mij er alleen even om Dolfs punt over twijfels te ondersteunen

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4806736 is denk ik steenrood

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4810512 is denk ik bruinrood

maar voor beiden steek ik m'n hand niet in het vuur zeg maar
groet!
Gert Veurink



vuurvlinder

#16
Ik denk Bruinrood vrouwtje.
Was een edit op de post van Johan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Gert Veurink

Citeerwat vinden jullie van deze?
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=397096

een waarschijnlijke steenrode die zich heeft geschoren
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Citeerwat vinden jullie van deze?
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=397096

Steen, afstaande legschede, veel geel op de poten en een heel smal amar duidelijk snorretje, verder ook gele aderkleuring.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Die van Johan is voor mij ook Steen, maar vanwege de legschede. De snor lijkt te ontbreken - wellicht moeten snorren iets minder "hard" beoordeeld worden dan tot nu toe altijd gebeurt (zie bv ook een foto van een Zuidelijke met snor van mij van een tijdje terug, en buitenlandse besnorde Bruinrode, en nu dus Steenrode met maar heel minieme snorretjes), wat dan tevens betekent dat meer waarnemingen onzeker zullen zijn - maar dat is mi beter dan een onjuiste zekere   :wacko:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citeerwat vinden jullie van deze?
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=397096

Voor mij wijst alles toch wel naar Steenrode ein ik zie duidelijk een snor, maar wel een dunne.

Gert Veurink

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerDit is er ook zoeen. Ik weet niet of ik het met Weia eens ben. Ik zie een stukje snor, ik zie vrij veel geel op de poten en een afstaande legschede... waarom dit dan een bruinrode zou moeten zijn... ik neig naar steenrode, een onzekere steenrode wel te verstaan
en van  deze ben ik ook niet direct overtuigd
Waarom niet?
denk wel dat t klopt, maar veel geel op dij 3, er lijkt een snor te zijn al kan dat ook een sproet zijn dat wijst beiden op steenrood, de legschede lijkt goed voor bruinrode. Het gaat mij er alleen even om Dolfs punt over twijfels te ondersteunen

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4806736 is denk ik steenrood

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4810512 is denk ik bruinrood

maar voor beiden steek ik m'n hand niet in het vuur zeg maar
en deze?
groet!
Gert Veurink



vuurvlinder

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
CiteerDit is er ook zoeen. Ik weet niet of ik het met Weia eens ben. Ik zie een stukje snor, ik zie vrij veel geel op de poten en een afstaande legschede... waarom dit dan een bruinrode zou moeten zijn... ik neig naar steenrode, een onzekere steenrode wel te verstaan
en van  deze ben ik ook niet direct overtuigd
Waarom niet?
denk wel dat t klopt, maar veel geel op dij 3, er lijkt een snor te zijn al kan dat ook een sproet zijn dat wijst beiden op steenrood, de legschede lijkt goed voor bruinrode. Het gaat mij er alleen even om Dolfs punt over twijfels te ondersteunen

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4806736 is denk ik steenrood

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4810512 is denk ik bruinrood

maar voor beiden steek ik m'n hand niet in het vuur zeg maar
en deze?
Ben ik met jou eens. 1 steenrood 2 bruinrood.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Anne Hueber †

Volgens mij beide Bruinrood. Eerste foto vind ik oa niet genoeg snor hebben voor Steenrode.

vuurvlinder

#24
Edit, van foto 2 dachten de waarnemer en Weia er ook al zo over.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Citeer
Citeerwat vinden jullie van deze?
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=397096

Voor mij wijst alles toch wel naar Steenrode ein ik zie duidelijk een snor, maar wel een dunne.
Als dit een duidelijke snor is, wordt het wellicht tijd om alle foto's van Bruinrode nog eens te gaan bekijken. Konden wel eens een boel verrassingen opleveren.

Om eerlijk te zijn denk ik dat je ziet wat je wilt zien  ;)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

CiteerEdit, van foto 2 dachten de waarnemer en Weia er ook al zo over.
zeker, mijn bezwaar is dat het geen zekere is. Ik denk dat ze het goed hebben, maar er blijft volgens mij twijfel

@ Anne, waarom bruinrood? met zo'n legschede? volgens mij hebben we net bij die van Dolf geconstateerd dat de waardevastheid van het determinatiekenmerk ( ;) ) snor niet zo heeeeel groot is...

maw waarom is de ene keer de legschede belangrijker en de andere keer de snor?
groet!
Gert Veurink



vuurvlinder

Vanaf een foto zal er altijd enige twijfel blijven denk ik. Ik ga er van uit dat mensen die een foto bij een waarneming posten, het beest duidelijk hebben gezien en de foto ter illustratie erbij doen. Ik bedoel, dat als je het achterlijf en de poten duidelijk op de foto hebt, de snor er op de foto wat minder uitspringt.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Anne Hueber †

Citeer

Om eerlijk te zijn denk ik dat je ziet wat je wilt zien  ;)
Hahaha!!! Het is natuurlijk niet alleen de snor.....legschede, geel op de poten en borststuk, dus alles bij elkaar.

Anne Hueber †

Citeer

@ Anne, waarom bruinrood? met zo'n legschede? volgens mij hebben we net bij die van Dolf geconstateerd dat de waardevastheid van het determinatiekenmerk ( ;) ) snor niet zo heeeeel groot is...

maw waarom is de ene keer de legschede belangrijker en de andere keer de snor?
Het is natuurlijk niet zo, dat de ene keer de legschede en de andere keer de snor belangrijker is. Het is een combinatie van kenmerken en de algehele indruk. De legschede vind ik op deze foto niet eenduidig, volgens mij bungelt dat een beetje tussen Bruin- en Steenrode. Maar ik heb 'm niet in 't veld gezien en kan me natuurlijk vergissen.