Gewone pantserjuffer

Gestart door marijkehuysse, augustus 08, 2008, 22:50:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijkehuysse

Zijn dit Gewone pantserjuffers?
(Het zou ook nog een en dezelfde kunnen zijn)

groet,
Marijke

marijkehuysse


vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Met zulke duidelijke foto's kun je toch niet meer twijfelen? Waren alle foto's maar zo!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marijkehuysse

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn en per foto willen vertellen waarom het een Gewone pantserjuffer is?

Foto 1: Ik keek met name naar S2 en het halsschildje en zijkant borststuk maar dat het me nou allemaal zo duidelijk is.....

Foto 2: Geven hier de aanhangsels de doorslag???

Marijke

frankneijts

CiteerZou iemand zo vriendelijk willen zijn en per foto willen vertellen waarom het een Gewone pantserjuffer is?

Foto 1: Ik keek met name naar S2 en het halsschildje en zijkant borststuk maar dat het me nou allemaal zo duidelijk is.....

Foto 2: Geven hier de aanhangsels de doorslag???

Marijke
Als je de aanhangsels v.e. mannetje kunt zien zou ik dat altijd eerst checken: dan weet je het tenminste 100% zeker! Op jouw foto (2) zijn ze nog net goed zichtbaar en onmiskenbaar die van Gewone (bij Tang niet recht maar knotsvormig, als een mini-hockeystickje).
De berijping op S1-2 en 8 sluiten Zwervende en Tengere uit: die zijn daar nooit berijpt, hooguit bij Tengere iets op onderzijde S8. Verschillen met Tang zijn veel subtieler en (buiten de aanhangsels) ook deels niet 100% betrouwbaar:
Tang is iets forser met nog iets dieper blauwe ogen, kaal deel op S2 meestal recht afgesneden en S8 meestal op bovenkant tenminste vaag berijpt (meestal niet zulke kale groene plekken). De kenmerken op het halsschildje, bovenste deel dij en op de zijkant van het borststuk zijn dikwijls lastig te zien bij berijpte mannetjes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijkehuysse

#6
Oh, dus zo duidelijk is het dus allemaal niet!

Maar waarom is de eerste dan een Gewone?

Marijke

vuurvlinder

Marijke,
heb je de veldgids nog niet? Ik kan je aanraden om deze aan te schaffen, dan kom je er meestal zelf wel uit. ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

CiteerOh, dus zo duidelijk is het dus allemaal niet!

Maar waarom is de eerste dan een Gewone?

Marijke
Voor mij een combinatie van div kenmerken die geen van alle echt hard zijn, maar alle wel in dezelfde richting wijzen: Gewone. Noemen ze ook wel eens jizz  ;)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Citeer
Voor mij een combinatie van div kenmerken die geen van alle echt hard zijn, maar alle wel in dezelfde richting wijzen: Gewone. Noemen ze ook wel eens jizz  ;)
Zo werkt het bij mij ook en in 9 van de 10 gevallen klopt het!  ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

marijkehuysse

CiteerMarijke,
heb je de veldgids nog niet? Ik kan je aanraden om deze aan te schaffen, dan kom je er meestal zelf wel uit. ;)
Jawel hoor.
Waar denk je dat ik al die geleerdheid betreffende halsschildjes enzo vandaan haal?
Maar als het op de jizz aankomt kan de veldgids ook niet helpen.

Marijke

frankneijts

Citeer
CiteerMarijke,
heb je de veldgids nog niet? Ik kan je aanraden om deze aan te schaffen, dan kom je er meestal zelf wel uit. ;)
Jawel hoor.
Waar denk je dat ik al die geleerdheid betreffende halsschildjes enzo vandaan haal?
Maar als het op de jizz aankomt kan de veldgids ook niet helpen.

Marijke
Mee eens Marijke, jizz is in feite een indruk en die is altijd persoonlijk. In het veld probeer ik in 1e instantie wel altijd een aantal van die minder 'harde' kenmerken te combineren (bijv. forser lijf, blauwere ogen en meer blauw op S8 van Tang) op me in te laten werken om zo tot een 'voorlopige' determinatie te komen. Maar in de meeste gevallen check ik toch altijd even de tangetjes, al is het maar om te kijken of ik gelijk had met de interpretatie van de 'jizz'. Op den duur krijg je weliswaar steeds vaker gelijk maar er blijven altijd ellendelingetjes die je weer terug bij 'af' brengen.........  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

vuurvlinder

Citeer
Citeer
CiteerMarijke,
heb je de veldgids nog niet? Ik kan je aanraden om deze aan te schaffen, dan kom je er meestal zelf wel uit. ;)
Jawel hoor.
Waar denk je dat ik al die geleerdheid betreffende halsschildjes enzo vandaan haal?
Maar als het op de jizz aankomt kan de veldgids ook niet helpen.

Marijke
Mee eens Marijke, jizz is in feite een indruk en die is altijd persoonlijk. In het veld probeer ik in 1e instantie wel altijd een aantal van die minder 'harde' kenmerken te combineren (bijv. forser lijf, blauwere ogen en meer blauw op S8 van Tang) op me in te laten werken om zo tot een 'voorlopige' determinatie te komen. Maar in de meeste gevallen check ik toch altijd even de tangetjes, al is het maar om te kijken of ik gelijk had met de interpretatie van de 'jizz'. Op den duur krijg je weliswaar steeds vaker gelijk maar er blijven altijd ellendelingetjes die je weer terug bij 'af' brengen.........
Mijn jizz is eigenlijk in eerste instantie het vlieggedrag in combinatie met habitat. Ben met je eens dat het moeilijk is om zo'n gevoel over te brengen op anderen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Gert Veurink

CiteerMijn jizz is eigenlijk in eerste instantie het vlieggedrag in combinatie met habitat. Ben met je eens dat het moeilijk is om zo'n gevoel over te brengen op anderen.
dat is geen jizz maar logisch nadenken... minstens net zo belangrijk, maar wel iets anders

Jizz is een verbasterde afkorting van General impression of Shape and Size, zoals Frank zegt, impression dus indruk dus persoonlijk, maar naar mate je meer ervaring hebt niettemin zeer belangrijk. Mijn bijzonderste waarnemingen heb ik gezien doordat me eerst iets opviel aan een libel.  
groet!
Gert Veurink



vuurvlinder

#14
Citeer
CiteerMijn jizz is eigenlijk in eerste instantie het vlieggedrag in combinatie met habitat. Ben met je eens dat het moeilijk is om zo'n gevoel over te brengen op anderen.
dat is geen jizz maar logisch nadenken... minstens net zo belangrijk, maar wel iets anders

Jizz is een verbasterde afkorting van General impression of Shape and Size, zoals Frank zegt, impression dus indruk dus persoonlijk, maar naar mate je meer ervaring hebt niettemin zeer belangrijk. Mijn bijzonderste waarnemingen heb ik gezien doordat me eerst iets opviel aan een libel.
Okee, ik heb het woord jizz altijd begrepen/vertaald als eerste indruk. Logisch nadenken valt daar waar het mij betreft onder. Wat zou het mogelijk kunnen zijn? Tijd van het jaar, habitat  en daarna vlieggedrag. Pas daarna ga ik kijken of ik aan de hand van de tekening kan zien wat voor beest het is. Volgende stap is het bepalen van het geslacht.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

Bij deze foto's is segment 2 voldoende. Dat heeft geen enkele andere soort zo.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0