Noordse vs Venglazenmaker

Gestart door Jeroen Nagtegaal, augustus 08, 2008, 11:17:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ik zag dat Dolf ook al een voorstel had gedaan om een topic te maken met duidelijk en op een rijtje de verschillen tussen beide soorten. Ze kunnen namelijk erg op elkaar lijken. Aangezien Noordse Glazenmaker de enigste glazenmaker is die ik nog niet gezien heb. Heb ik er ook geen idee van waar ik precies op zou meoten letten. Ik kan dan wel in de KD en de KNNV veldgids gaan bladeren. maar beide zijn vind ik niet uitgebreid. Teminste zo was mijn ervaring met dei "Zuidelijke Heide"

Er zijn hier op het forum wel personen die plaatjes hebben van zowel Ven al van Noordse. Mijn vraag is dan ook aan hun of ze hun plaatjes willen Uploaden en erbij kunnen zetten wat nou de verschillen precies zijn er waar je op moet letten om ze in vlucht te herkennen. En wat belangrijk is om op de foto te hebben.

Ik hoop op een mooi, overzichtelijk en leerzaam topic.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

goeie!
Heb dit onderwerp en dat van afgelopen week vast toegevoegd aan het 'pinned topic'.
Leef jullie uit zou ik zeggen.

Goyatlah

De enige zekere kenmerken zijn de streep op de snuit (hoewel... kwam dat laatst niet ergens aan de orde?), de gele vlekken achter de ogen bij de Ven (maar die zie je bijna nooit op een foto), en de vorm en stand van de achterlijfsaanhangselen bij de vrouwtjes.
Voor de rest is het een kwestie van (variabele) tekening van mn het borststuk en het voorste deel v.h. achterlijf (half van de zij, half van boven fotograferen is optimaal).
Complicerende factor is dat er 2 vormen van de Noordse zijn, die vroeger (en wellicht door sommige auteurs nog steeds) als ondersoorten werden beschouwd (elisabethae en interlineata - ondersoort subarctica is de nominaatvorm uit Noord-Amerika, en lijkt op een kruising van de beide euraziatische vormen). De meeste auteurs houden het nu op hetzij regionale vormen (waarbij interlineata de boreaal-alpine vorm zou zijn en elisabethae de laagland vorm), hetzij temperatuursafhankelijke vormen.

Voor meer info verwijs ik op het moment naar de veldgidsen, Geijskes en Van Tol (voor beschrijving van elisabethae), 2 artikelen in Brachytron, Sternberg/Buchwald en mn eigen site.
Maar goed, kom hier wel weer op terug.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerDe enige zekere kenmerken zijn de streep op de snuit (hoewel... kwam dat laatst niet ergens aan de orde?), de gele vlekken achter de ogen bij de Ven (maar die zie je bijna nooit op een foto), en de vorm en stand van de achterlijfsaanhangselen bij de vrouwtjes.
Voor de rest is het een kwestie van (variabele) tekening van mn het borststuk en het voorste deel v.h. achterlijf (half van de zij, half van boven fotograferen is optimaal).
Complicerende factor is dat er 2 vormen van de Noordse zijn, die vroeger (en wellicht door sommige auteurs nog steeds) als ondersoorten werden beschouwd (elisabethae en interlineata - ondersoort subarctica is de nominaatvorm uit Noord-Amerika, en lijkt op een kruising van de beide euraziatische vormen). De meeste auteurs houden het nu op hetzij regionale vormen (waarbij interlineata de boreaal-alpine vorm zou zijn en elisabethae de laagland vorm), hetzij temperatuursafhankelijke vormen.

Voor meer info verwijs ik op het moment naar de veldgidsen, Geijskes en Van Tol (voor beschrijving van elisabethae), 2 artikelen in Brachytron, Sternberg/Buchwald en mn eigen site.
Maar goed, kom hier wel weer op terug.
iedereen lekker foto's maken en vergelijken....!!

de eerst noordse zal wel bijna gemeld worden, denk ik

Goyatlah

Ik wil iedereen toch dringend verzoeken het rustig aan te doen. De habitat van deze beesten is een van de meest bedreigde van nederland, en de soort staat niet voor niets op vervaagd. Blijf dus zoveel mogelijk op de paden. Indien nodig is het beter om een beest te vangen, te fotograferen en weer vrij te laten, dan uitgebreid het veen te gaan omploegen! Helaas heeft natuurmonumenten de meeste opwarmberkjes gekapt, wellicht vanuit landschapsmotieven een goed idee, vanuit libellenstandpunt ( = zitpunt) minder handig.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerIk wil iedereen toch dringend verzoeken het rustig aan te doen. De habitat van deze beesten is een van de meest bedreigde van nederland, en de soort staat niet voor niets op vervaagd. Blijf dus zoveel mogelijk op de paden. Indien nodig is het beter om een beest te vangen, te fotograferen en weer vrij te laten, dan uitgebreid het veen te gaan omploegen! Helaas heeft natuurmonumenten de meeste opwarmberkjes gekapt, wellicht vanuit landschapsmotieven een goed idee, vanuit libellenstandpunt ( = zitpunt) minder handig.
mee eens natuurlijk - dat je voorzichtig met biotoop etc. moet omgaan!

Weia

De opmerkingen over biotoop zijn terecht. Ga ajb niet door kwetsbare vegetatie rondbanjeren...

Een deel van de noordse is gemakkelijk, en gelukkig hoort een flink percentage van onze dieren daartoe. Mannetjes zijn overigens gemiddeld makkelijker dan vrouwtjes, maar dat geldt bij meer soorten.
De makkelijke hebben:
vrij veel geel op de zij: drie strepen/banden.
meer geel op bovenkant borststuk: schouderstreep hamervormig plus een extra gele streep bij de naad.
minder blauw op achterlijf: de grote vlekken tegen de achterrand van de segmenten zijn nauwelijks half zo groot als bij de venglazenmaker.
de middelste vlekken op de segmenten 3/5 zijn juist groter dan bij de venglazenmaker, vooral op segment 3 zijn de middelste vlekken dan ongeveer zo groot als de achterrandvlekken.

Als je de soort wilt scoren, let dan op deze dingen en laat vanwege het biotoop de moeilijke individuen gewoon ongedetremineerd!  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Citeeropwarmberkjes
Geweldig Dolf!  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'