Nog maar eens een Panorpaatje

Gestart door Jan Zwaaneveld, augustus 08, 2008, 10:54:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Met veel interesse heb ik de draadjes van de laatste tijd over de Panorpa-soorten gevolgd en nu wilde ik die nieuw verworven kennis natuurlijk graag testen op de eerste de beste Panorpa die ik tegenkwam. Heb ik het dan goed dat dit een communis is (op basis van de kleine basaalvlek)? Ik vind z'n vleugeltekening sowieso wel erg licht.  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Arp

#2
CiteerHeb ik het dan goed dat dit een communis is (op basis van de kleine basaalvlek)? Ik vind z'n vleugeltekening sowieso wel erg licht.
Ik moet je helaas teleurstellen  -_-

Die kleine basaalvlek is het belangrijkste onderscheidende kenmerk voor de beslissing tussen communis en vulgaris, maar dus alleen toe te passen op die keuze en als het verder al duidelijk is dat het om die twee gaat.

Het beste kenmerk voor alle soorten is altijd de vorm, dikte en lengte van de "hypovalven" op de staarttang van de mannetjes (behalve dan dat die voor vulgaris en communis hetzelfde is :rolleyes: ). Je hebt hier een mannetje - dat is praktisch; dan kijk je dus al eerste hiernaar. Je foto's zijn fijn scherp en de hoek is goed dus het is duidelijk dat de hypovalven, recht, kort, breed/dik en parallel zijn: Dat alleen al maakt het Panorpa germanica.

Hier een "close up" uit dit draadje:


Verder is de kop zo donker alstie moet zijn (alleen voor cognata helder rossig), is ook de voor germanica typische uitstulping op de achterrand van segment 3 goed te kerkennen en komt de vleugeltekening ook mooi met een "standaard" germanica overeen (kan afwijken maar deze zonder pterostigmaalband dwars over de vleugel, maar alleen een klein rond8ig vlekje bij het pterostigma etc etc is wel de standaardvorm).

Er komt binnenkort een met plaatjes gededcoreerd overzichtje van de kenmerken van de Nederlandse soorten, promise - zat al in de planning maar ik ben de afgelopen weken erg druk geweest met privédingen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan Zwaaneveld

Arp, bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar steekt een mens nog eens wat van op. Ik had mijn 'determinatie' vooral gebaseerd op wat ik zoal in de draadjes had gelezen, want de sleutel is in het frans en die taal beheers ik onvoldoende.
Ik ben dan ook blij te horen dat er iets in het nederlands met plaatjes komt, dat is meer mijn ding  :lol:
Jammer dat ik het fout had, maar ik ben toch blij dat mijn panorpaatje nu een naam heeft.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

grunsven

Op de laatste pagina van die tabel staat een simpele tabel met plaatjes. Daarvoor hoef je maar weinig frans te kennen.

Eigenlijk zijn die (mannetjes) Panorpa niet heel moeilijk. De vleugels zijn wel variabel maar het valt toch wel op als ze anders zijn. Zo had ik een paar dagen geleden tientallen germanica in een bosrand. Er zat 1 cognata tussen maar die sprong er echt tussenuit.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jan Zwaaneveld

CiteerOp de laatste pagina van die tabel staat een simpele tabel met plaatjes. Daarvoor hoef je maar weinig frans te kennen.
In dat geval zal ik 'm alsnog bestellen!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Louis.Boumans

Interessant, ik dacht dat schorpioenvliegen notoir moeilijk te determineren waren!

Ik weet er dus in het geheel niets van, maar ... hypovalven, is dat de gebruikelijke term voor de buitenkant van de mannelijke genitalien?? Want bij de langpootmuggen wordt deze term dus gebruikt voor de onderste helft van de vrouwelijke genitale aanhangsels. (hypo "onder" valv* "ventiel?")

En bij vliegen wordt voor de buitenkant van het mnl genitaalapparaat het woord hypopygium gebruikt...  

Arp

#7
Hoi Louis,

Dat dacht ik vorig jaar ook nog, maar stukje bij beetje valt heel veel op z'n plaats. Vraag vooral de sleutel van Pierre Tillier even bij hem aan - jolly good reading! (zie hier.)

Citeer... hypovalven, is dat de gebruikelijke term voor de buitenkant van de mannelijke genitalien??
Ik weet er ook nagenoeg niks van hoor Louis   ^_^  Vandaar dat ik de term vooralsnog meestal tussen aanhalingstekens zet. Ik heb geen Nederlandstalige literatuur over de beesten en spiek dus maar een beetje bij de buitenlanders. Aanvankelijk noemde ik ze "Callipers" omdat ik het zo in een boekje van Chinery tegen was gekomen, maar de wat serieuzere publicaties hebben het inderdaad onder andere over "Hypovalves", dus dat doe ik nu ook maar - ik wil graag serieus lijken tenslotte   :gap:

Ik zal nog eens uitpluizen welke termen ik er allemaal precies voor kan vinden, want ik kom er ook nog wel andere voor tegen. Als jij ondertussen een betere suggestie hebt sta ik daar ook volledig voor open natuurlijk ;)

Ongetwijfeld ten overvloede geef ik nog wel even te bedenken dat dit inderdaad de buitenste en onderste (ventrale) aanhangsels zijn - de staart wordt immers omhooggebogen gedragen dus we kijken op dorsale plaatjes meestal tegen de ventrale kant van de staart aan ;)  "Onder" (of eigenlijk dus boven) deze "Hypovalves" zitten dan nog de "ventrale parameren" - je ziet deze fliepjes vooral op het plaatje linksonder van bovenstaande germanicastaartcollage goed onder de "hypovalven" uitkijken. Ook daarvoor zou ik een fatsoenlijke Nederlandse term goed kunnen gebruiken - voor zover "ventrale parameren" in jullie ogen niet voldoet.

Sorry hoor, ben ook maar een nincompoop amateur die wat moeilijke termen napraat uit schrijfsels die ik maar half begrijp  :whistle:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

Bedankt Arp,

voor de tip en de uitleg. Ik heb monsieur Tillier een beleefd mailtje gestuurd. Ik weet niet of ik er aan toekom Mecoptera te gaan identificeren, maar het wel leuk er iets meer over te lezen. Ik heb geen idee hoe de largen of poppen eruit zien, bijvoorbeeld - lijken ook weinig foto's van te zijn.

Als de lit. het hypovalven noemt, laten we het daar dan bij houden. nadeel van Nlse termen en namen vind ik dat je dan nog een wooord extra moet onthouden..
:huh:  

Arp

CiteerIk heb geen idee hoe de larven of poppen eruit zien
Een larve heb ik ook nog niet gevonden (of als zodanig herkend :rolleyes: ), maar op deze pagina staan in elk geval wat oude gravures die een idee geven.

Wel heb ik een keer een kakelvers verpopt popje gevonden:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)