Bosbeek- en weidebeekjuffer

Gestart door Albert Fopma, augustus 08, 2008, 00:38:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert Fopma

Vandaag samen gezien:

1) Bosbeekjuffer (man)


2) weidebeekjuffer (man)


3) bosbeekjuffer (vrouw)


Klopt dit?

Groet,
Albert

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Hm, mn de laatste ben ik niet zo zeker (denk dat die Weidebeek is)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Albert Fopma

CiteerHm, mn de laatste ben ik niet zo zeker (denk dat die Weidebeek is)
Wat doet jou hieraan denken? Groet, Albert

Goyatlah

Kleur, breedte van de vleugels. Maar wacht maar op iemand die de Bosbeek goed kent...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Die laatste is inderdaad een wijfje Weidebeek, al lijken de vleugels hier nogal breed voor die soort. Maar het valt me wel vaker op dat dat niet zo'n betrouwbaar kenmerk is tenzij je wellicht exact meet. De kleur (groenig i.p.v. bruin zoals bij Bosbeek) en de afstand van het pterostigma tot de top enerzijds (bij Bosbeek verder van de vleugeltop) en daardoor de afstand van stigma tot de knoop anderzijds (bij Bosbeek ca. hetzelfde als afstand basis tot knoop) wijzen duidelijk naar Weidebeek.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

De foto is schijn vanachter genomen waardoor de vleugel korter lijkt en de breedte behouden blijft. De verhouding veranderd. Maar de 3e ziet er vind ik niets vreemd uit voor Weide.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Albert Fopma