Hoofdmenu

2 Libellen

Gestart door Enjoy62, augustus 06, 2008, 23:27:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Enjoy62

Lijken mij 2 pantserlibellen,
maar welke zou ik graag willen weten,
wie kan mij hiermee helpen

Bvd

Bersan




MVG

Bert Gerrits

JohanvantBosch

beide gewone pantserjuffer

Enjoy62

oke wel totaal verschillende kleuren,
die ene lijkt op een houtpantserjuffer

MVG

Bersan
MVG

Bert Gerrits

Marc Bulte

Citeeroke wel totaal verschillende kleuren,
Het zijn man en vrouw, vandaar.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

JohanvantBosch

Citeeroke wel totaal verschillende kleuren,
die ene lijkt op een houtpantserjuffer

MVG

Bersan
Eerste een uitgekleurde man, tweede een vrouw

frankneijts

De 2e (vrouwtje) leek me wat fors, hoewel de hoek iets vertekent, en daarom deze dame even onder de loupe gelegd. Daarbij vond ik in elk geval 1 kenmerk dat determinatie als Tang ondersteunt: de rechte vlekjes op S1. Zijkant halsschildje en dij kan/durf ik zo niet te beoordelen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

#6
CiteerDe 2e (vrouwtje) leek me wat fors, hoewel de hoek iets vertekent, en daarom deze dame even onder de loupe gelegd. Daarbij vond ik in elk geval 1 kenmerk dat determinatie als Tang ondersteunt: de rechte vlekjes op S1. Zijkant halsschildje en dij kan/durf ik zo niet te beoordelen.
Oef.... was ik te snel...?  ;)
Moet dit ook niet doen zo laat op de avond.  :o
Grappig... de vlekjes op S1 lijken me inderdaad op Tang te wijzen.
Zijkant halsschildje lijkt eerder geel/grijs, maar zit onder een moeilijke hoek. Toch maar voor Tang....

Enjoy62

Voeg nog even een foto bij van een andere zijde voor de juiste determinatie,
van de tweede juffer

MVG

Bersan
MVG

Bert Gerrits

Tim Faasen

allemaal gewone pantserjuffers wat mij betreft...
grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

JohanvantBosch

CiteerVoeg nog even een foto bij van een andere zijde voor de juiste determinatie,
van de tweede juffer

MVG

Bersan
Met deze tweede foto erbij moet ik toch ook weer voor Gewone gaan...

Vraag blijft:
- hoe zit het nu met die tekening op S1?

frankneijts

Tja, van de zijkant gezien is-ie wat makkelijker en is er niks mis voor Gewone. Geeft opnieuw aan dat de inkijkhoek sterk kan vertekenen w.b. formaat e.d. (gelukkig heb je daar in het veld niet zo gauw last van omdat je 'm 3D ziet...). Maar ook dat, nadat al eerder hier een Tang passeerde met schuine vlekjes op S1, ook het omgekeerde kan voorkomen!
En Johan moet je ook 's avonds laat niet uitvlakken.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Ik dnek dat het borsstuk net een deel van S1 afschermt waardoor er een vertekening ontstaat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

CiteerIk dnek dat het borsstuk net een deel van S1 afschermt waardoor er een vertekening ontstaat.
Dat geldt in elk geval niet in die mate voor het rechtse vlekje: daarvan zie je de bovengrens en die is recht waar-ie schuin af zou moeten lopen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Ik vind het nou niet duidelijk op deze foto. Kan er niet gewoon een uitsnede komen van het orgineel?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Enjoy62

Zag het verzoek om een uitsnede van het origineel,
heb dit van allebeide foto's maar gedaan,
hoop dat er nu duidelijkheid komt

MVG

Bersan





MVG

Bert Gerrits

Goyatlah

Heb de diskussie niet helemaal gevolgd, maar 2x Gewone toch?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Dank voor de uitsnedes. Zo vind ik de tekening op S1 ook meer bij gewone passen.

Dat het Gewone Pantserjuffers zijn, daar waren we het ondertussen al over eens.... ;)  

Goyatlah

CiteerDank voor de uitsnedes. Zo vind ik de tekening op S1 ook meer bij gewone passen.

Dat het Gewone Pantserjuffers zijn, daar waren we het ondertussen al over eens.... ;)
Ok, dan snap ik de diskussie dus toch niet  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#18
Citeer
CiteerDank voor de uitsnedes. Zo vind ik de tekening op S1 ook meer bij gewone passen.

Dat het Gewone Pantserjuffers zijn, daar waren we het ondertussen al over eens.... ;)
Ok, dan snap ik de diskussie dus toch niet  B)
Op de eerste foto's leek S1 vh vrouwtje beter op Tangpantser te passen, terwijl we het eens waren dat het een Gewone was.

De discussie ging dus meer over de 'waardevastheid van dit determinatiekenmerk' en eventuele afwijkingen.

Op de uitsnedes is te zien dat de tekening op S1 (mijns inziens) prima binnen Gewone pantserjuffer past.

EDIT: 'waardevastheid van dit determinatiekenmerk' - wat ben ik toch blij met mezelf dat ik op een vrijdagochtend een dergelijke uitspraak kan verzinnen....  ;)  :P  :gap:  

Enjoy62

bedankt iedereen,
weet nu wat ik bij de foto's kan zetten

Vond het op zich wel interressant om deze discussie te volgen,
Zo leer je er wat van

MVG

Bersan
MVG

Bert Gerrits

Gert Veurink

CiteerEDIT: 'waardevastheid van dit determinatiekenmerk' - wat ben ik toch blij met mezelf dat ik op een vrijdagochtend een dergelijke uitspraak kan verzinnen....  ;)  :P  :gap:
:lol:

Heel mooi inderdaad Johan!
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

#21
Citeer
CiteerEDIT: 'waardevastheid van dit determinatiekenmerk' - wat ben ik toch blij met mezelf dat ik op een vrijdagochtend een dergelijke uitspraak kan verzinnen....  ;)  :P  :gap:
:lol:

Heel mooi inderdaad Johan!
Tjongejonge...ben je ff een weekje weg en de nieuwe termen vliegen je om de oren :D

Weia

S1 is geen geweldig kenmerk, bij beide soorten (te) veel variatie. En als het dan afgedekt wordt zoals op de foto ongeveer bovenaan...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0