een eik met aanzet tot wat?

Gestart door rkspider, augustus 06, 2008, 20:55:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

rkspider

Ik heb vele eiken in mijn tuin staan, maar dit verschijnsel ken ik niet. Wie kan mij hier meer over vertellen?

groet rob

Jeroen Nagtegaal

Zijn Gallen, en galmug legt een eitje (in dit geval) in de knop en de eik reageert erop door te "woekeren" je krijgt dan zulke raar vergroeide knoppen. Het akn oevrigens geen kwaad voor de eik,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

markmeijrink

CiteerZijn Gallen, en galmug legt een eitje (in dit geval) in de knop en de eik reageert erop door te "woekeren" je krijgt dan zulke raar vergroeide knoppen. Het akn oevrigens geen kwaad voor de eik,
In dit geval is het een 'Ananasgal' veroorzaakt door een (gal)wesp - Andricus fecundator, en dus niet door een mug (die kunnen ook gallen veroorzaken)

meer info over plantengallen is te vinden op
http://www.plantengallen.com/index.htm

M.v.gr. Mark

Mariposa

Sorry Marc, dit is geen annanasgal maar een 'eikenroosje'. Deze gal wordt veroorzaakt door de galwesp  Andricus foecundatrix.  

Floppy

#4
Citeer
In dit geval is het een 'Ananasgal' veroorzaakt door een (gal)wesp - Andricus fecundator, en dus niet door een mug (die kunnen ook gallen veroorzaken)
M.v.gr. Mark

CiteerSorry Marc, dit is geen annanasgal maar een 'eikenroosje'. Deze gal wordt veroorzaakt door de galwesp  Andricus foecundatrix.
De formele wetenschappelijke Accepted name van dit galveroorzakende galwespje is op dit moment Andricus foecundatrix (Hartig, 1840). (zie o.a. de vermelding in het Nederlands Soortenregister.
Voor wat betreft de Nederlandse benamingen zijn beide correct, zowel Ananasgal als Eikenroosje. In jong stadium ziet de gal er vooral uit als een ananas, in later stadium (uitstaande schubben) meer als een roosje, hetgeen beide namen verklaart (zie hier voor fotos van beide stadia.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Mariposa

Hoi Floris,
bedankt voor de info. Ik heb alleen een heel oud boekje over gallen (Thieme's  Praktische Biologie) en daar staan ook wel ananasgallen in, maar die zien er echt compleet anders uit. Verder staat daarbij dat ze veroorzaakt worden door rode en groene sparregalluizen.
Lastige materie hoor, die gallen, al vind ik het een fascinerend fenomeen!

Groet,
Yvette

Floppy

#6
CiteerIk heb alleen een heel oud boekje over gallen (Thieme's  Praktische Biologie) en daar staan ook wel ananasgallen in, maar die zien er echt compleet anders uit. Verder staat daarbij dat ze veroorzaakt worden door rode en groene sparregalluizen.
Hoi Yvette,

Tja, dat is vaak het lastige met Nederlandse namen. Die sparregalgallen worden inderdaad ook wel met de naam Ananasgallen aangeduid. Dus die info klopt op zichzelf dus (ook).  :)
Ze zien er inderdaad wel ananasachtig uit en toch weer duidelijk anders dan die van de eik, meer zoals deze soort gallen.
Overigens is de naamgeving sowieso een tamelijk lastige kwestie, zelfs bij de wetenschappelijke benamingen; tot voor vrij kort werd bijvoorbeeld de soort die de de op de fotos getoonde sparregallen veroorzaakt Adelges abietis genoemd; de laatste Accepted name is inmiddels echter Sacchiphantes abietis (Linnaeus, 1758).
Het blijft dus echt goed opletten. :rolleyes:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland