grote gordijnzwam

Gestart door spanjool, augustus 05, 2008, 22:53:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Biotoop gemengd naald - loofbos op droge zandgrond. stond onder eikjes stam diam < 10cm, heeft waarschijnlijk eerst naaldhout gestaan.
Zitten nog dikke stobben her en der in de grond zeer waarschijnlijk van naaldhout.        
Hoed bruinrood met zoals het lijkt lichte opstaande schubjes, kan misschien ook velum zijn, en in de rand enkele droogte-barstjes waar in het bleekwitte hoed vlees.  diam 93mm, hoeddikte in het centrum 5mm naar de rand toe 0.5mm. Plaatjes in een ring vrij van de steel, lengte 31mm,  op zn breedst 15mm,  dikst 1mm. Tussenplaatjes varierend in lengte van 25, 15, 10 en aan de rand zelfs 3a4mm.
Steel 91 x 20mm gekromd in een bolle punt toelopend. In langsrichting gestreept naar de voet lichter.

Ga nu eerst een sporee maken alvorens verder te gaan.
o ja velum lichter dan de hoed lijkt me bruin- lichtbruin. zie nog geen verkleuring bij kneuzen of KOH op steel en hoedhuid

De meesten waren kapot getrapt waarschijnlijk door beesten.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

plaatje er bij
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

sporen, of mijn mic deugt niet of het is geen cortinarius, ik zie namelijk totaal geen puntjes op de sporen. Heb er even een paar gemeten.
10,2   8   1,28      
10,8   7,2   1,50      
10,3   7,2   1,43      
10   8   1,25      
10,4   7,2   1,44      
8,2   6,1   1,34      
9   6,8   1,32      
9   6,5   1,38      
10,2   8   1,28      
10   8,2   1,22      
-----------------------------            
98,1   73,2   1,34 Q gemiddeld   
8,2-10,8X6,1-8,2   Q 1,22-1,5
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#3
zo,n joekel past dus amper onder de microscoop, een slachtbank zou meer passen.
alleen een lamel is al 13,5mm hoog. vandaar maar even een beeldje van het uiterste puntje van de snede dus.  Daar zitten trouwens ook allerlei spulletjes in die je zou moeten duiden. Zeg het maar. vergroting 600 x
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Nu Nico zich even niet laat zien (hij zou in de herfst pas weer komen heeft ie beloofd! ;)) kun je misschien gebruik maken van de sleutels die in de Coolia zijn gepubliceerd:
http://www.paddestoelenkartering.nl/Coolia_sleutels.html zoek op Cortinarius. Ze zijn nog niet compleet, maar misschien is het genoeg.
Groeten,
Martin

spanjool

Ik heb de voorlopige sleutel voor cortinariussen maar kom er niet mee tot resultaat. Word dus prullebak.
Basidien 40-45x9-11 met mooie kromme sterigmen.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Ik zou gewoon even wachten tot Nico zijn neus weer laat zien...
Groeten,
Martin

spanjool

ter afronding nog even de hoedhuid, zou ik bijna vergeten.
Weet je trouwens dat er al meer dan 638 cortinariussen bekend zijn?  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

deze is mij ook verteld vandaag maar ik ben de naam vergeten.... Even geduld nog..
Groeten Ismaël Wind

Ismael

De suggestie was de Cortinarius subbalaustinus, wel ff checke natuurlijk
Groeten Ismaël Wind

spanjool

Hoi Ismael zou zo maar kunnen maar ook zo maar niet.
Er zijn tenminste alleen al in Europa denkt men zo'n 4000 cortinariussen en dan zou men deze zo even van een fotootje kunnen benoemen.
Dan moet je welhaast met een "echte mycoloog" gesproken hebben. Maar je begrijpt, zo kunnen we geen paddestoel determineren en zeker niet van een fotootje. Vind het trouwens wel knap van alle gemeldde op deze site dat die als dusdanig zijn gedetermineerd, kennelijk zonder enig microscopisch onderzoek. Wat mij betreft kan je die wel direct schrappen want dat kan natuurlijk niet.
Of was het nog uit de tijd dat er nog maar twee cortinariussen bestonden, is het de ene niet dan is het de andere wel.
Trouwens deze is niet te determineren want ik kan er geen enkel microscopisch gegeven over vinden. Dat zullen de "echte mycologen" wel voor hun zelf houden.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

Ik heb inderdaad met een echte mycoloog gesproken, voorzover die bestaan  :rolleyes: Ik neem aan dat het tijdstip (vrij vroeg voor een cortinarius) en de standplaats van doorslag zijn. Dat weet ik natuurlijk ook niet. Daarom moet je de soort ook  :mic controleren. Ik kan er helaas ook niets over vinden...
Groeten Ismaël Wind

xenion

#13
PDS 5, pagina 286 (soort 369)  :)
Groeten,
Martin

spanjool

Sorry Martin en Ismael, ik kan hem er echt niet van maken, deze had ik al wel bekeken maar als julli eeven naar de plaatjes kijken en wat ik aan informatie gegeven heb dan moet dat jullie zelf ook duidelijk zijn.  Pds meld dat ie vaak in een heksenkring staat, dat was idd het geval zei het dat dus de meesten kapot getrapt waren. je zie mijn sporen waren tot 8.2mu breed zie sporen links boven die dikke dan kan je het met het blote oog zien. PDS geeft dikte 5,9 als grootste dikte. pds steel tot max 15mm mijn paddoseel 20mm PDS geeft plaatjes breed aangehecht, kijk naar de foto van de mijne, En ja hoor hoedhuid hyphen kloppen wel met die van PDS en de maten en vorm van de basiedien ook evenals van de marginalcellen. ben er perslot van rekening een hele avond mee bezig geweest, zou ik dan in mn neus hebben zitten peuteren?. Of moet je dan zoals echte mycologen, zeggen PDS kan je niks mee, is maar een plaatjesboek? en klopt geen hout van?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

CiteerWeet je trouwens dat er al meer dan 638 cortinariussen bekend zijn?
dat zijn er 637 teveel  :D das maar een grapje natuurlijk. Maar ze idd niet te determineren van de foto. Tenzij je erg ervaren bent..
Groeten Ismaël Wind

spanjool

Ismael je hoeft em  ook nite te determineren van een foto, ik geef toch niet voor de flauwe kul een rijtje sporenmaten en overige gegevens erbij? Ik hoop toch dat je hebt leren lezen. alhoewel ik daarover toch wel mn twijfels heb de laatste tijd.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

#17
Ja dat weet ik wel. Ik heb het allemaal wel goed gelezen en bestudeerd, heb er ook een avond aan besteed maar kan niets vinden. Ik gaf ook alleen maar door wat men tegen mij heeft gezegd. Ik dacht dat je dat wel zou kunnen waarderen. En ja ik ben de laatste tijd een beetje minder alert, minder in mijn vel en dergelijke maar dat heeft met hele andere dingen te maken. Het voert een beetje ver om dat allemaal te vermelden. Heb geduld lieve Henk ;)  
Groeten Ismaël Wind

spanjool

fijne hobby hebben we toch  :grin:  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arno van Stipdonk

Zolang we een beetje aardig voor elkaar blijven is het best te doen.

spanjool

#20
even in de oude doos opgeduikeld  :D  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

#22
Citeerkrijg ademnood.
Iets voor Nico misschien schiet hem deze ook ineens te binnen :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Hij is al zo oud, deze ruik je nu wel op 100 km.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

CiteerHij is al zo oud, deze ruik je nu wel op 100 km.
ik ruik nog niets maar als je hem nu toch al met ademnood in de doos hebt kun je hem ook verzenden naar een kenner  :whistle:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Corry moet jij niet es slapen?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer