Hoofdmenu

Libel in New York

Gestart door Wowu, augustus 05, 2008, 01:05:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wowu

Deze dode libel kwam ik tegen in hartje New York City, met een pootje eraf. Omdat mijn libellengids alleen op west en zuid-europa is gericht leek het me sterk dat deze erin stond. Hij was inderdaad moeilijk te determineren, ik kwam er niet uit, ondanks dat hij me zo bekend voorkwam. Iemand die wel meer weet?



Hartelijke groeten van Wout
Een groet,

                       Wout Waanders

Leon Olsthoorn

Hoi Wout,

Ik weet haast niks van libellen en kan je dus niet inhoudelijk helpen, maar ik wilde je wel even waarschuwen dat we deze insecten "libel" noemen en het damesblad "libelle".  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Wowu

Hm, wellicht toch iets minder Jan Jans en de kinderen lezen dan. :D  
Een groet,

                       Wout Waanders

Leon Olsthoorn

Dat hoeft niet hoor, als je zulke zaken maar gescheiden weet te houden  :P  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Goyatlah

Er is een goede site over New Jersey-beesten, die denk ik NY wel zo'n beetje zou moeten coveren: www.njodes.com

In de VS worden glazenmakers (wat dit is) als moeilijk beschouwd en niet helemaal voor niets. Ik denk in eerste instantie aan A.umbrosa (Shadow darner) hoewel E.heros (Swamp darner) met een kleurafwijking wat mij betreft ook kan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Na controle op bugguide.net vind ik het nog lastiger om uit beide te kiezen. Wellicht het beste om kontakt met 1 van deze 2 sites op te nemen. Daarnaast kan lengte en meerdere foto's - o.a. 1 van opzij, wellicht helpen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerNa controle op bugguide.net vind ik het nog lastiger om uit beide te kiezen. Wellicht het beste om kontakt met 1 van deze 2 sites op te nemen. Daarnaast kan lengte en meerdere foto's - o.a. 1 van opzij, wellicht helpen.
Geen shadow darner - da's een echte Aeshna, dat is het niet (sorry, geen motivatie, gevoel) bovendien kleuren meer echt geel/blauw (vlekjes). Hier groene dwarsstreepjes.

Wat mij beteft komen in aanmerking
Swamp darner - epiaeschna heros (zoals jij ook al zei)
Regal darner - coryphaeschna ingens - maar borststuk meer groen met bruine strepen dan bruin met groene strepen
Phantom darner - Triacanthagyna trifida - maar heeft ook meer groen op borststuk en meer groen op achterlijf volgens mij.

Ik zou gaan voor Swamp darner


Goyatlah

#8
Op de checklist van NPWRC (odo-checklists) staan de 2 door jouw genoemde soorten niet.
Kan wel meegaan met E.heros, alleen je motivatie wringt nog wat  B)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citeer, alleen je motivatie wringt nog wat  B)
mee eens...  ;)